Spelrum
Giraffen24
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade39
Mobilspel
Pågående19 311

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tubsocka - Ej medlem längre2009-11-17 21:01
Antal inlägg: 48

"Piska gräset för att se om ormarna kommer fram"
Ni som är från Halmstad eller följt "skottlossningarna" i bostadsområdet Andersberg känner kanske igen detta uttalande, "Piska gräset för att se om ormarna kommer fram"

Men vad betyder det? Förutom det uppenbara att spaningsledaren vill få fram bevis och de skyldiga.

Säger det något mer tror ni? Dold rasism? Förakt mot grupperingarna?

Tror ni spaningsledaren skulle säga detta om det inte vore många invandrare (inte alla som varit eller är misstänkta, men majoriteten) eller "gängkriminalitet"?

Det är ju inte så tydligt som när polisen i Malmö kallade vissa personer för både det ena det andra, men tror ni innebörden är ungefär densamma?

När det gäller de här skottlossningarna har det varit många anhållna men bara EN är dömd och det inte för att ha skjutit eller något utan för att ha haft ett vapen hemma. Han har alltså aldrg varit åtalad för skottlossningarna!

Låt nu inte detta bli en tråd "sådana är invandrare" eller något utan bara utifrån just citatet.

teamgrens2009-11-17 21:10
Antal inlägg: 763

nej, jag tror att det sägs om pack i allmänhet. Med min tolkning av "pack" det är utifrån ens handlingar inte härkomst.
Han menar att sätt press så snackar någon till slut

mita642009-11-17 21:16
Antal inlägg: 49

Nu bor jag just här ute på Andersberg, men känner inte till nåt om detta uttalande. Kanske menar dom finkamma området, så kommer man på rötäggen eller vad man ska säga...Sen den dömde som du nämner, förmodar jag att det är min son, en 18-åring, 17 när det begicks...å då vill jag bara säga att han har absolut inget med det här att göra...Det ärendet var av helt annan karaktär..

ejnar2 - Ej medlem längre2009-11-17 21:21
Antal inlägg: 23

Dold rasism?! Ja, om man verkligen vill att det ska vara rasism kan man ju vända och vrida på det tills det blir det.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-11-17 21:23
Antal inlägg: 7605

Kanske en variant av att "röka ut dem".

Tubsocka - Ej medlem längre2009-11-17 21:25

Mita..Trots att det är din son som du TROR jag skrev om så formodar du helt fel.

mita642009-11-17 21:39

Men det stämmer bra in på det, för han har blivit dömd för gömt vapen hemma, å det stod i tidningar å var på lokaltv...så jag förmodar stenhårt att det är honom det gäller...

Tubsocka - Ej medlem längre2009-11-17 21:48

Det vet jag att det inte är.

mita642009-11-17 21:52

OK...men allt är så klockrent...å vad jag vet så har ingen från OG eller La Maffia åkt för nåt straff ang skjutandet häromkring...

Tubsocka - Ej medlem längre2009-11-17 22:02

Det här skulle i och för sig inte bli en tråd om själva brotten och de misstänkta, MEN för att klargöra att det inte är din son.

Den person som är dömd (av tingsrätten ska tilläggas för hovrättens dom kommer snart) är 21 år gammal. Det var hans lägenhet som besköts i början för av juli och efter det lämnade han Halmstad. Under tiden bodde hans två vänner i hans lägenhet och det förekom skottlossning under den tiden också. Den 15 juli sköts det igen och misstankarna föll på de tre männen som greps. De satt alla häktade under två månader, men sedan släpptes de två vännerna till 21-åringen och han var den enda som åtalades. Och dömdes alltså av tingsrätten.

micro1132009-11-18 00:41
Antal inlägg: 17542

"Piska gräset för att se om ormarna kommer fram" har inget med rasism att göra, det handlar helt enkelt om att få fram dem som döljer sig - röka ut dem, som mommes säger.

run-marie2009-11-18 00:45
Antal inlägg: 1806

Har aldrig hört uttrycket förr, men tror också som Mommes.

Frågan är vad de ska göra vintertid när snön ligger PÅ gräset. :)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?