Spelrum
Giraffen29
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 389

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_Candid - Ej medlem längre2009-11-19 15:48
Antal inlägg: 2602

Jobbsökning, om att profilera sig
Berörde ämnet om jobbsökning i en annan tråd och som en klok skribent tog upp så är det ju ett ämne i sig.

Säg att ni söker ett jobb som ni vet att ni har kompetens och meriter för, men det är många att tävla med på arbetsmarknaden, kanske hundratals som söker samma jobb.
Finns det något särskilt vinnande koncept när man skriver ansökan som ni har märkt, för att bli utplockad bland de hundra sökande?
Samma fråga kan ställas om intervjusituationen.

En liten parentes som vi också kan diskutera är om man så att säga borde sätta ribban lite lägre i dagens läge, söka brett på alla arbeten man kan få istället för att tävla om att få just ett sånt där drömjobb som man verkligen skulle trivas med.

Välkommen med tankar och reflektioner :)

mattlo2009-11-19 16:06
Antal inlägg: 38

Jag söker som en liten gris just nu. Var på ett "infomöte" på ett café imorse. Jag skulle trivas bra där, de har höga krav o förväntningar, men man skulle också få möjligheten att på allvar göra kunden nöjd, verkade det som. Inte på mitt förra arbete, där effektivitetskrav, krångliga återköp, och millimeternoggranhet angående t.ex. vilka storlekar på bägare man gav ut, ibland gjorde det väldigt svårt att ge kunden den "upplevelse i världsklass" som var förväntat. Svårt och frustrerande!

Hrm, vart var jag.

På det där infomötet var vi 50+ personer. Medelålder 19, skulle jag tro, och typ 7 killar. Det är ett likadant möte imorgon. Jag skulle passa perfekt för jobbet, men kom igen, det är det förmodligen 10 sökande till.

Efter att arbetsgivaren pratat så fick vi ställa oss i kö och komma fram en och en, hälsa och ge CV. Frustrerande kort tid, ingen chans alls att visa vilken fantastisk person jag självklart är.

Huvva.

En annan grej (som har mer med trådens frågeställning att göra) som jag har märkt är att jag är mer benägen att överdriva än till exempel min sambo. Inte överdriva mina kunskaper, det skulle bara vara dumt - men mitt intresse. Herreguuuuuud vad jag är intresserad att jobba på just det här tivolit/cafét/restaurange n/butiken!

Fast jag har också väldigt lätt att BLI intresserad för saker, så när jag väl skriver de där personliga breven, så känns det inte alls som att jag LJUGER, det är bara att jag aldrig tänkt de där tankarna förut...

mrperfect2009-11-19 16:18
Antal inlägg: 11437

1: ring och ställ frågor
2: ring och ställ frågor
3: ring ställ frågor

4: jag har erfarenhet av just det DÄR som ni håller på med
5: brukar ni göra så här eller så här, eller har ni en tredje metod?
6: jag har en bekant som arbetade på XX med just detta, h*n sa att man kan anlita konsulter för sådant här jobb, brukar ni göra det eller anställer ni hellre, eftersom jag har kontakt med ett konsultföretag så kan ni anställa mig via det företaget ifall ni tycker det är en bättre lösning
7, 8, 9....

*hmm, man får ha lite fantasi...*

Ässät2009-11-19 16:21
Antal inlägg: 4824

Jag hade säkert fått för länge sen om jag hade haft egen bil för det verkar vara kravet på alla jobb som jag tänkt söka suck.

mrperfect2009-11-19 16:24

Som resande så kan det ju vara nödvändigt, ifall man bor i Stockholmstrakten kan man klara sig utan bil på sådana jobb under förutsättning att man inte måste transportera en massa stora saker, ja skulle ringt ändå och fråga mera

Ässät2009-11-19 16:27

Jag bor 30 mil från Sthlm i en liten stad och eftersom jag har 3 arbetshinder så kan jag inte söka så många jobb

mrperfect2009-11-19 16:33

Om vi bortser från just dig så rent allmänt så måste man ju inte inrikta sig på stockholmstrakten utan vilken region som helst där dett finns hyfsade kommunala samfärdsmedel.
För övrigt är det tråkigt att du har tre hinder till :-(
eftersom du diskuterar rent allmänt så är det ju inte så lätt att fatta hurdana jobb du vill ha och passar för innan man drar några slutsatser.

Ässät2009-11-19 16:37

Jag har papper på att jag inte får lyfta mer än 5 kg, inte stå för länge och inte sitta för länge pga min rygg, jag är måttligt hörselskadad med hörapparat (ska få 2 nya i januari) så det får inte vara för bullrigt eller stimmigt, inte för stressigt för min Ulcerös Kolit (tjocktarmsinflammation). Så det är mycket att ta hänsyn till. Arbetsförmedlingen försöker hjälpa mig så gott det går men det är inte så lätt. Men flyttar min dotter ner till Göteborg nästa höst så hänger jag på.

mrperfect2009-11-19 16:39

Ja Göteborg är ju känt för sin ostressade miljö utan storstadssyndrom *LOL

_Candid - Ej medlem längre2009-11-19 16:40
Antal inlägg: 2602

Det här med att ringa upp brukar jag göra efter intervju, säga att man fortfarande är intresserad, det såg de som ett plus på senaste arbetet jag fick iaf :)

Klurigt det där med körkortskrav, men om det står att det är önskvärt med körkort fast det inte har med jobbet att göra kanske de bara ser det som en extra merit och man kan prova att söka jobbet ändå?

Ässät2009-11-19 16:41

MrPerfect..menar i jobbet såklart :) Göteborg är inte hälften så stressigt som i Sthlm tex. Där skulle jag aldrig palla att bo. Göteborg är lagom.

Ässät2009-11-19 16:42

Candid..dom jobb jag har tänkt söka står det som krav att man ska ha egen bil. Jag sökte till Himmelriket...homeparty men där var det egen bil som gällde. Attans *s*

rosenböna - Ej medlem längre2009-11-19 16:43
Antal inlägg: 16

Så personlig tränare i gym-miljö är kanske inte ett jobb för dig då Ässät?

Ässät2009-11-19 16:48

Hahaha rosenböna..näe inte direkt.. jo om jag bara får stå rakt upp och ner och dirigera vad människan ska göra så..och sätta mig på en stol emellanåt *s*

mrperfect2009-11-19 16:52

Candid

Är man riktigt fräck så går man dit oanmäld, det funkar i vissa sammanhang, det gjorde det för mitt senaste jobb faktiskt :)

Ässät2009-11-19 16:53

Om vi ska hålla oss till vad tråden handlar om så är det svårt. Jag har vart på många föreläsningar där arbetsgivare varit inbjudna och berättat hur dom vill att det personliga brevet ska se ut. Det har vart olika varje gång. En del vill ha kort på den sökande andra inte. Det ska iallafall inte vara några *haha* *hihi* *lol* *asg* * :D * eller sånt *s*.

mrperfect2009-11-19 16:59

HAHA nä man skall hålla sig till ämnet! man kan ju i brevet fråga ifall de vill ha kort eller fråga då man ringer, jag frågar aldrig om sådant, det vet man väl hur en gubbj-l på 54 vårar ser ut :)

Ässät2009-11-19 17:11

Jag har inte skrivit så många personliga brev eftersom jag fått jobb ändå förut. Då jag började på Elux så sa min handledare till mig på AF att nu ska vi åka och kolla på ett jobb till dig. Dagen efter fick jag jobbet och blev kvar i 4.5 år. Jag blev fastanställd efter 4 månader.

Ässät2009-11-19 17:13

Det var på den tiden Elux tog in många nu är det tvärtom. bara varsel på varsel. Nästa gäng går den 19 april.. då är det folk som har jobbat där 20 år

Mindymoo2009-11-19 17:25
Antal inlägg: 1743

Har en kompis som är konsult och suttit och anställt folk många gånger på uppdrag av olika företag. Han sa "Man märker när folk varit på samma cv-kurs. Ibland är det flera som skriver saker som 'Jag är 48 men alla säger att jag ser mycket yngre ut', och då känns det inte så personligt utformat precis".
Något att tänka på, tror jag. Hellre personligt, med personligt språk - men inte felstavat!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?