Spelrum
Giraffen28
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
39
Inloggade71
Mobilspel
Pågående19 389

Forumkategorier

Användare Inlägg  
blankomblank2009-11-21 10:53
Antal inlägg: 1403

serviceavgift för kortdragningar tillåtet?
Jag har för mig att man som butik inte har rätt längre att ta ut avgift för kortdragningar, vansinnigt förresten att butiken ska stå för den servicen.

Nu är det så att jag ska anordna en fest ikväll för ett stort gäng och vi ska ha en bar med billig försäljning. Eftersom folk aldrig har med sig kontanter nu för tiden tänkte jag ta med min kortdragare från jobbet och låta gästerna göra kontantuttag för en servicekostnad á 10kr för uttag upp till 100kr.
Kommer någon plakat besserwisser att kommentera detta och vad är det som gäller?

lsaw2009-11-21 11:00
Antal inlägg: 351

Avgifter - betalkort
Jag har fått betala en avgift till en handlare för att jag betalade med kort. Har handlaren rätt att göra så?
Svar: Om en handlare har rätt att ta ut avgifter av kortanvändare eller inte regleras av handlarens avtal med den bank som har anslutit handlaren till kortsystemet. En handlare som av sin bank har förbjudits att diskriminera kortbetalningar, jämfört med andra sätt att betala, kan göra sig skyldig till ett avtalsbrott mot banken om han tar ut en avgift för kortbetalningar.

Konkurrensverket har lämnat icke-ingripandebesked för de så kallade icke-diskrimineringsregle rna i Visas respektive Europays regelverk. Det betyder att Konkurrensverket anser att reglerna inte är förbjudna enligt konkurrenslagen.

Effekten av beslutet är att bankerna kan träffa avtal som förbjuder handlarna att ta ut extra avgifter av sina kunder, utan risk för att drabbas av konkurrensskadeavgift.

www.konkurrensverket...#b etalkort

www.konkurrensverket...6- 0784.htm

humlan322009-11-21 11:01
Antal inlägg: 35

Hur ska du lösa det med bokföringen sedan då?

Jo-na-tan - Ej medlem längre2009-11-21 11:02
Antal inlägg: 1955

Massa butiker gör så iallafall, jag vet inte om det är tillåtet eller inte men är man omgiven av ett gäng sämre vänner så slår det aldrig fel, det är alltid någon som ska kommentera det.

Jag hade iallafall tagit med kortdragaren, helt säkert kommer någon att kommentera det men då avslöjar personen sig själv som en tråkig träskalle+besserwisser och då vet du vem du inte vill hänga med mer sen.

lsaw2009-11-21 11:06
Antal inlägg: 351

Ang avtal: sydsvenskan.se/ekono...ln ing.html

___Tania___2009-11-21 12:54
Antal inlägg: 1158

Avgiften brukar vara tre kronor, om den nu finns. Tio kronor kanske är att ta i, om folk ändå beställer och betalar flera gånger?

kajix2009-11-21 13:13
Antal inlägg: 7767

"ta med min kortdragare från jobbet"

redan här låter det inte helt rätt.

Mouche - Administratör2009-11-21 13:17
Antal inlägg: 24193

Hur ska kortterminalen anslutas då?
Den är ju om jag inte missminner mig bunden till ett visst telefonnummer.
Är det en manuell kortterminal, alltså en sådan där man bara drar maskinen över ett papper så är det ju ändå så att numret på det papperet är direkt anslutet till det företag som äger maskinen och företaget måste alltså ta upp alla transaktioner som genomförts i sin bokföring.

Tio kronor per uttag är orealistiskt dyrt och det är oftast heller inte tillåtet och definitivt inte tillåtet om det är en privat fest.

Också frågan som ställdes här ovan är intressant:
Bokföringen? Hur ska den egentligen lösas?
Är det alltså företaget som är festarrangör?

Varför inte istället uppmana gästerna i förväg om att det ska betalas med kontanter i baren?
Jag hade vänt på klacken och omedelbart lämnat en fest där de försöker sno mig på en extra tia per öl.

Mouche

mommesfrites - Ej medlem längre2009-11-21 13:32
Antal inlägg: 7605

Om det är meddelat att det ska serveras till självkostnadspris, hade nog jag blivit både paff och sur över extra 10.-/glas.
Varför ska jag som kund öht betala straffavgift för att jag betalar med kort?
Jag gissar att någon enstaka plakat besserwisser får sällskap av mera nyktra i en stor frågeställning till detta förfarande.

kajix2009-11-21 13:39
Antal inlägg: 7767

jag fattade det som att all försäljning sker kontant och att besserwissrarna får skylla sig själva om de tror att de kan handla med kort på en privat fest. sen att ts vill vara snäll och erbjuda en tjänst för dessa att ta ut kontanter till en kostnad är väl helt ok.

Bitte - Administratör2009-11-21 14:33
Antal inlägg: 24221

Sedan så måste man väl ha serveringstillstånd för att få sälja alkohol om jag inte har fel

Bitte

sorryme1 - Ej medlem längre2009-11-21 14:38
Antal inlägg: 254

Man behöver inte serveringstillstånd på privata fester.

sorryme1 - Ej medlem längre2009-11-21 14:40

www.jonkoping.se/top...30 374.html

Kolbxbo - Ej medlem längre2009-11-21 14:42
Antal inlägg: 1161

Inte får man ta kortterminalen från jobbet till en privat fest?
Är det inte hårda regler kring detta?

sorryme1 - Ej medlem längre2009-11-21 14:44

Att ta med kortterminalen från jobbet däremot låter väldigt olagligt i mina öron.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-11-21 15:26
Antal inlägg: 7605

Om man ska handla för 25,- och kommer med en femhundring direkt ifrån bankomaten, är ju inte det så populärt heller.
Om folk vet i förväg att de ska betala kontant, brukar det väl lösa sig.
Jag har varit på fester, där folk har sina mindre sedlar och mynt i beredskap, för drycker, lotterier mm.
Får man vara lite oförskämd och föreslå att ni borde planera i lite mera god tid?

din - Ej medlem längre2009-11-21 18:33
Antal inlägg: 4

Hehe, det var det snålaste jag hört. 10kr i "serviceavgift" på en fest. Hehe, jag tror du skojar.

Surmulen - Ej medlem längre2009-11-21 21:59
Antal inlägg: 54

Även om det är lagligt att ta ut en avgift hade jag bett festanordnaren/barpersona len/annan relevant person att fara och flyga om de ville ta ut en avgift på en tia!

Ässät2009-11-21 22:03
Antal inlägg: 4824

Har för mig att jag läste nånstans att är det en affär som tar avgift för kort så ska man anmäla det till banken bara man har kvittot. Och jag håller med Mouche, den där apparaten är nog registrerad för ett visst företag och kan nog inte tas med överallt. Sen tycker jag att eftersom det är en privat fest så ska det inte tas ut några avgifter alls.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?