Spelrum
Giraffen38
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 370

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nettan232009-11-24 09:37
Antal inlägg: 4086

Som hund och katt
Hej! Jag har blivit en stolt ägare till en underbar Jack Russel kicka på 6 månader.

Vi har även en katt på 15 år!

Hunden älskar katten, slickar honom och vill va med honom hela tiden. Katten accepterar det och kan gå till sitt rum om han vill va ifred eller ut.

Men sen hon kom i lördags har han knappt ätit, kan hända att han äter hos grannkatterna, men det känns mer som han matvägrar.

Vad göra?

guni2009-11-24 09:51
Antal inlägg: 102

Jag har inget svar¨på din fråga. Jag har en omvänd fråga. vi har precis skaffat en kattunge och har en hund sedan tidigare. Finns det några knep för att få dem att gilla varandra. Katten fräser så fort som våran hund kommer i närheten. Man ser tydligt att de har olika kroppsspråk eller är det bara att låta tiden gå och de märker så småning om att de inte vill varandra illa. Elller finns det något knep för att hjälpa dem att bli vänner?

Palini2009-11-24 10:07
Antal inlägg: 1381

Det kan inte vara så enkelt att katten föredrar hundmaten?

BellyJump - Ej medlem längre2009-11-24 10:15
Antal inlägg: 4

guni - ja det är nog bäst att låta tiden utvisa. Brukar vara bättre när man inte "lägger sig i". Vi hade två katter sen tidigare när vi fick nya hunden. Ena katten accepterar hunden men den andra springer omvägar fortfarande efter 2 år....

nettan23 - jag tänker som Palini...

nettan232009-11-24 10:30
Antal inlägg: 4086

Tack för era svar :) Men han har varit på hundens mat och nosat men inte ätit, ska till vetrinären nu och kolla så att det inte är ngt med hans hälsa, tänder eller så. Men om det nu e matvägran, tänkte jag om ngn hade erfarenhet av det.

devilseye2009-11-24 10:47
Antal inlägg: 224

Om djuret är friskt så kommer det börja äte. matvägran är ju inte helt ovanligt när det är oroligt, men ingen frisk varelse kommer självmant sälta ihjäl så jag tror det löser sig. Är nog iof inte dumt att kolla allmänhjälsan så kan man vara lugn för att det inte är något sådant även om det är ossanolikt i detta fallet.

Myspruppen - Ej medlem längre2009-11-24 10:59
Antal inlägg: 5000

men dricker han vatten?
kan vara så att han har fått tandsten,äldre katter brukar få det,,,det kan göra väldigt ont å de drar sej då för att äta
de upptäcker dom då du tar honom till veterinären,lycka till!=)

Myspruppen - Ej medlem längre2009-11-24 11:16
Antal inlägg: 5000

att en katt just matvägrat som i protest har jag aldrig själv varit med om,katter brukar visa sitt ogillande på annat vis,som tex börja kissa inne å dra sej undan,men kanske ngn annan varit med om matvägrande katter

sarahmaria2009-11-24 11:28
Antal inlägg: 24

I och med att katten är 15 kan det vara ålder, han kanske är sjuk så det blir ju bra att du åker till veterinären!
Lycka till hoppas kissen är okej!!!

Minta2009-11-24 11:37
Antal inlägg: 20042

Min katt var 7 år när jag skaffade hund. Det var en traumatisk upplevelse för katten, den avskydde det och magrade. När den var ännu magrare efter ett år gav jag den maskmedel och då gick den upp i vikt. Först nu 3 år senare accepterar den hunden men vill inte leka med hunden, men hon är i alla fall inte rädd. Katter har ju revir så det var väl ett revirintrång utöver att det var en skrämmande best som kom.

gummirumpa2009-11-24 16:15
Antal inlägg: 128

Vår "gammalkatta" nu 15 år då 9 matvägrade när vi skaffade en kattunge. Han fick stryk så fort han visade sig alt. hon gick undan och vägrade komma fram. Hon hade alltid varit min knäkisse, men hon bevärdigade mig inte med en blick!
Vi trodde att vi skulle få lämna tillbaka ungen, men det lugnade ner sig. Nu kan dom iallafall ligga i samma säng ... om det inte är för nära. Försöker han sitta i mitt knä så får han sig en hurril om Maja ser. det ser ganska komiskt ut, hon väger 3,5 kg och han 8,5, men han lyder så snällt, han vet verkligen sin plats i hierarkin!

leker2009-11-24 17:00
Antal inlägg: 733

Katter är så egna ibland. :)

Tycker du gör rätt i att kolla hälsan i första stadiet.

Kan berätta om en sak som min katt gör om jag har varit på semester och han med kattvakt. (anledningen att han inte följer med är att han inte trivs på bortaplan)
Dock blir han jäkligt sur på mig och visar sitt missnöje MYCKET tydligt när jag återvänder.
Min annars så rumsrena katt, som endast gör sina behov söker sig plötsligt till mina ägodelar för att kissa på dom.
Förövrigt kan det ta åtskilliga dagar innan han så mycket som tittar åt mig igen.

Såvisst kan det vara en egenhet din katt lagt till med.
Friska katter svälter inte sig själva till döds, så om du får bekräftat att inget är fel, så ska du nog inte bekymra dig för det iaf.

Att det kan vara rent revirtänkande är ju möjligt, men då borde han agera mer aggressivt mot "inkräktaren" kan man ju tycka.

Om allt är som det ska med katten, så tror jag du gör bäst i att låta dom vänja sig vid varandra utan att du lägger dig i nåt nämnvärt.

Har du bytt kattens matplats sen hunden kom? Det kanske också kan spela in..

Hoppas allting är ok med katten och att det löser sig med deras relation :)

Lasse19782009-11-24 17:36
Antal inlägg: 130

Testa att skaffa en Feliway eller tre, det kan hjälpa dem i början. Finns liknande till hund, osäker på om den har samma namn.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?