Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 362

Forumkategorier

Användare Inlägg  
1stclassriot2009-11-30 14:24
Antal inlägg: 522

Vad ska jag utbilda mig till?
Har arbetat inom restaurang de senaste åren. Dåligt med jobb och nu är läget ännu värre. Känner att jag inte kommer ha någon chans att få ett heltidsjobb inom detta yrke så jag funderar på att plugga.

Det jag känner att jag skulle vilja jobba med är barn och ungdomar som är mobbade i skolan. Jag vet inte om det är kurator man ska utbilda sig till då? Tycker det borde finnas en speciell yrkestitel för de som jobbar speciellt med mobbade barn. Friends finns ju visserligen men jag tycker inte att de har någon effekt, de hade de inte på min skola iallafall.

Är själv ett f.d mobbningsoffer, från 4:an till 9:an fick jag höra varje dag hur ful, fet och tjock jag var. Höll ut till våren i nian då jag bröt ihop totalt. Vad för stöd fick jag från lärarna? Inget... De sa bara "strunta i vad de säger, bara ignorera dom och gå därifrån". Inte det bästa rådet precis.

Det jag borde ha gjort var att ge den värsta mobbaren en fet smocka hehe. Men tyvärr var jag för feg för det.

Hur som helst. Jag vill jobba med mobbade barn, ge dom råd och stöd. Vad ska jag utbilda mig till för att nå det målet?

mrperfect2009-11-30 14:40
Antal inlägg: 11437

råd:

1 snacka med arbetsförmedlingen

2 ring en skola och fråga

3 surfa runt på nätet och se ifall det finns någon som med framgång arbetar med dylikt och ring dem å fråga

Bergarn12009-11-30 14:40
Antal inlägg: 726

Socionom

nettan232009-11-30 14:43
Antal inlägg: 4086

Socionom är en bra grund att börja med, men vill du jobba med ngt specifikt, utbilda dig då istället till t.ex. kurator som du nämnde.

Många som gått socionom utb som sitter arbetslösa nu eller med skitjobb!

meimse - Ej medlem längre2009-11-30 14:45
Antal inlägg: 733

Om du vill jobba med människor tycker jag att du skall utbilda dig till socialpedagog. Det är en bred och mycket bra utbildning. Kolla på nätet
för mer information om inträdeskrav etc.

Bergarn12009-11-30 14:46

synd bara att alla sökningar på kurator på studera.nu hänvisar till socionomutbildningar :-P

mollee - Ej medlem längre2009-11-30 14:46
Antal inlägg: 6087

Gå till en syokonsulent.
Kurator, socionom, terapeut, beteendevetare, och psykolog är några av alternativen du kan söka in till om du vill jobba med barn och undomar som mår dåligt.

mollee - Ej medlem längre2009-11-30 14:46
Antal inlägg: 6087

Eller kanske skolsköterska?

nettan232009-11-30 14:48
Antal inlägg: 4086

Bergarn: Jasså, det visste jag inte :) Tror inte socinom utb i sig leder till det jobb hon vill ha, med tanke på hur många utbildade socinomer det finns. Funderade själv på socinom utb. men tror inte det räcker, men det är en bra grund som sagt!

Satyra2009-11-30 14:51
Antal inlägg: 4561

Ja, skolkurator tycker jag låter som en bra idé.
Och du kan ju specialinrikta dig och/eller specialengagera dig i just det du tar upp. Vem kan väl bättre förstå än den som själv varit utsatt?!

Man bör väl dock också ha i tankarna att barn/ungdomar som mobbar förmodligen är sargade på något sätt de också, tror det finns en anledning till att de känner sig nödda att trampa ned andra ...

Min "lösning" på mobbing är att ge de som mobbar i uppdrag att se till att andra är schysta mot varandra. Omvänd psykologi, så att säga.

Mobbarna, tror jag, lider ofta brist på känslan av att behövas, vara viktiga. Och som det sägs, "får man inte positiv uppmärksamhet så kan man ju i alla fall se till att få negativ sådan - bättre än ingen uppmärksamhet alls" ...

Så som en "avledande manöver"-form tror jag att genom att ge just DEM ansvaret över att vara någon slags "schysthetsspridare", kan man lugna situationen med mobbing. ;-)

Och man måste såklart få dem att känna att just DE - med sina "ledaregenskaper" - kan göra en viktig insats, så de inte känner att det är en slags bestraffning, för då funkar det ju inte. ;-)

Det är ju så att säga inte genom dem som blir mobbade man kommer åt problemet i sin grund, utan genom dem som utövar mobbing (och alla de som tyst låter det ske ...).

Oj, blev en hel uppsats det här, hehe.
När jag gick i högstadiet (i slutet av 70-talet) var just kurator/psykolog mitt drömyrke - därför blev jag väl så engagerad i din fråga nu. ;-)

(Blev aldrig kurator dock - blev frisör. Och till dels är det ändå lite samma sak faktiskt, med tanke på hur mycket människor generellt anförtror oss frisörer. :-O ;-))

123 hopp - Ej medlem längre2009-11-30 14:52
Antal inlägg: 464

Utbilda dej till psykiatriker med inriktan på barn och ungdomar,ett spännande och intressant jobb.

Night Monkey - Ej medlem längre2009-11-30 14:54
Antal inlägg: 434

Arbetsförmedlingar tvignar bara ungdomar börja jobbsökarkurser som dom säger ska resultera .

Pyttsan man är helt enkelt bara social o gör massa skit o dom såkallade kurshållarna har ingen koll

Bergarn12009-11-30 14:56

Sen går det ju att välja inriktning inom socionomprogrammet, antar jag. Om man orkar så kan man läsa master, och nicha sig ännu mer.
De som läser socionom har det dessutom rätt slappt, om man inte vill överanstränga sig under studenttiden så passar det nog bra.

Sotfinger2009-11-30 15:08
Antal inlägg: 22361

Kurator är något man är anställd som, medan socionom anger vilken utbildning man har. Det finns alltså ingen speciell kuratorsutbildning. Vill man bli kurator på en skola kan alltså socionom eller beteendevetare vara alternativa utbildningsvägar. Tyvärr är det ofta så att det finns väldigt få kuratorsjobb på skolorna, en kurator kanske ska serva tre olika skolor. Man hinner alltså knappt jobba med enskilda ärenden, utan det är möten och förebyggande och övergripande arbete mest.
Skolsköterskan får nog en närmare kontakt. Sedan föreställer jag mig att socialtjänstens fältare har en viktig uppgift när det gäller mobbning.
Att socionomutbildningen skulle vara slapp verkar skumt. Är det sant så är det oroväckande med tanke på framtida mobbade barn, om socionomerna har slarvat sig igenom utbildningen.

Bergarn12009-11-30 15:14

Sotfinger: Bra att du reder ut dethär, jag orkade inte. Skumt, men sant, eller allt är ju iofs relativt....

PowerYoga2009-11-30 15:38
Antal inlägg: 713

www.arbetsformedling...yr keid=556

Bergarn1 har helt rätt, det är till socionom man läser om man önskar arbeta som kurator eller liknande. Kolla länken ovan.

hälsar,
studie- och yrkesvägledare

studentmamma2009-11-30 15:43
Antal inlägg: 34

Jag är färdig socionom i januari och jag vet inte om jag vill kalla utbildningen för slapp. Jag kan söka jobb som kurator när jag är färdig men de jobben är tyvärr få.

flirup2009-11-30 15:45
Antal inlägg: 13

Om du vill hjälpa barn så måste du nog hjälpa dig själv först, läka de mentala sår som finns kvar. Eftersom det handlar om inre mentala processer så tror jag att det vore bäst att gå via psykologprogrammet och sen psykoterapeut. Psykiatriker = läkarprogrammet där det mesta du lär dig inte handlar om det du vill jobba med. Socionomer har inte den kunskap som handlar om inre mentala processer på individnivå utan mer övergripande - såvida de inte vidareutbildat sig till psykoterapeuter.

Vill du bli kurator behöver du terpaeututbildning. Vägarna till detta idag går via läkarprogrammet, psykologprogrammet eller socionomprogrammet.
Förr kunde man även vidareutbilda sig till terapeut via psykologi-examen, sjuksköterska, beteendervetare etc. men möjligheterna till detta har den nya regeringen raderat. De vill inte ha personer med livserfarenhet utan arbetar mot en homogen grupp terapeuter vilket kommer göra det svårare för människor att hitta en bra terapeut där det finns en första personkemi, likaså kommer kompetensen att minska vad gäller personlig relatering och mer handla om vetenskap - man försöker göra människor till fyrkantiga saker som går att beräkna och mäta i alla lägen.

Lycka till

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-30 16:01
Antal inlägg: 634

Läs till psykolog så får du mer pengar. Har för mig att du i en tidigare tråd efterfrågade just sådana (men jag kan ha fel).

jaap-conrad - Ej medlem längre2009-11-30 17:27
Antal inlägg: 634

''likaså kommer kompetensen att minska vad gäller personlig relatering och mer handla om vetenskap''

Utmärkt.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?