Spelrum
Giraffen23
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade32
Mobilspel
Pågående19 358

Forumkategorier

Användare Inlägg  
oneness2009-12-02 11:12
Antal inlägg: 21

Sugen på att korrekturläsa?
Vi har fått i uppgift i SV B att skriva en uppsats med temat innanför-utanför. Jag har valt att skriva om världen utanför. Problemet är att min "uppsats" är långt ifrån klar och har otroligt många brister och är otydlig. Så därför hoppas jag att det finns någon därute som har lust att kika igenom och korrigera den samt berätta om det finns något hopp för den. Jag skulle också uppskatta ifall någon vill ge mig lite tips och idéer :) Tack!!!

Det finns en värld utanför!

”Jul, jul strålande jul, glans över vita skogar...” Radion spelar de årliga julsångerna. En doft av nybakta pepparkakor och glögg sprider sig i huset. Adventsljusstakarna ger ifrån sig ett flammande sken. Tryggt, varmt och skönt, vad kan man mer begära? Under julgranen ligger tiotals paket utspridda på tidningspapper. Barren från julgranen ligger som ett täcke över dem. Jag går fram för att hålla, för att känna och klappa på dem. Jul, vilken härlig tid! Jag vidrör ett stort paket som visar sig vara ovanligt tungt. Till världens bästa mamma står det med barnsligt vridna bokstäver. Jag ville precis ställa tillbaka paketet på tidningspappret då jag möts av en gråtande pojke på uppslaget. Hans tama armar omfamnar hans mors hals och hans apatiska ansiktsutryck ger mig en klump i magen. Rubriken lyder: Prognos: en miljard hungriga.

Kom, kom, signade jul! Sänk dina vita vingar över stridernas blod och larm, över all suckan ur människobarm…

En egocentrisk tanke slår mig; vilken lycka att få leva i världens bästa landet Lagom! Här finns det ingen fattigdom och misär, ej heller finns det krig eller någon direkt politisk oro. Sverige, Sverige älskade land! Här är det ingen som förvånas över att halva matportionen på tallriken åker rakt ner i papperskorgen, här är det ingen som förvånas över att man klagar på att ens nya Versace skor klämmer.
Vilka kontraster och paradoxer präglar människoöden! Hur kommer det sig att vissa föds i misär och fattigdom medan andra i överflöd. Vad är det som gör att vi förtjänar allt detta?
Ja, världen är uppbyggt på ett väldigt egendomligt vis. Somliga har, andra inte. Det finns tyvärr en mycket dyster verklighet, en sanning som många av oss bara vill springa ifrån. Vi låssas som om den inte existerar, den värld som är utanför.

Faktum är att det faktiskt finns en värld där barn dör som flugor av näringsbrist, sjukdom och fattigdom, där lemlästade soldater återvänder till bortsprängda hem, där kvinnor våldtas och misshandlas på de mest vidrigaste sätten, det finns en värld som vi gärna blundar för. Att rulla med tummarna och glo in i väggen är faktiskt ett lättare alternativ än att vara lyhörd och agera. Men det är förståligt, här är allt förståligt. Det är förståligt att man vill satsa på sin egen karriär först och ordna upp sitt eget liv innan man börjar rädda andra.

Men det är faktiskt inte att många av oss vänder ryggen mot omvärlden som är det värsta. Det som gör ont i själen är att det finns de som viger sina liv åt att rädda vår planet, som vägrar acceptera den onda, vidriga verkligheten. Det finns de som ger upp sina förmögenheter för att förbättra och lysa upp tillvaron för världens folk. Men deras arbete görs i tystnad. Det är ytterst sällan vi får höra om de i radio eller tv. För oss är de inte intressanta. Anna Ankas pladder faller oss däremot mer i smaken, liksom dockusåpakändisarna som har för hela svenska folket visat hur de rullar i höet.

Vilka förebilder för nästkommande generation, vilka budskap vi sänder, vilken framtid vi har att vänta. Här lever vi i överflödets överflöd där julborden välter nästan år för år. Där vi konsumerar julklappar för miljoner, där vi glömmer bort att det finns de som har det betydligt svårare än oss. Att världen är invariabel är för oss en självklarhet. 200 kronor till någon hjälporganisation lättar på vårt samvete och vi känner oss åter fria från ansvar och vi blir fria.

Vi kan ändå inte rädda världen, så har den alltid sett ut och kommer alltid att göra. Krig och elände hör vi talas om varje dag. Den råa sanningen vi läser om i tidningarna bläddrar vi nonchalant förbi. Ibland kanske tar en titt på svältande barn och får lite medlidande, men i samma sekund glömmer vi bort dessa människor och återvänder till våra andra sysslor.

Ja, vi vet alla att världen inte är rättvis, ingen förtjänar att leva så som det gör. Om man bortser från alla religiösa inflytanden så är det ingen som har valt att leva så som de gör. Vi har råkat hamna i välbärgade hem där vi har föräldrar som har råd att ta hand om oss. Så är det även för världens fattiga. De har haft oturen att födas utan förutsättningar om att få en dräglig tillvaro. Frågan återstår då om det är vårt ansvar att hjälpa dessa människor som råkat hamna utanför vår levnadsstandard?

Det är en fråga som mänskligheten ställs varje dag inför. En kamp mellan ont och gott, en kamp mellan egoismen och samvetet. Vem tar hem segern?

Ur min synvinkel så är dagens situation i världen ett resultat av generationer som har blivit duktiga på att skylla ifrån sig och sopa problemen under mattan. Att världen inte är rättvis har vi hört allt för många gånger förut. Men vad är det då man ska göra? Rulla med tummarna och vänta på bättre tider? Kanske ge en klapp på axeln och uppmana de att fortsätta kämpa?

För mig är detta inte lösningen på dagens problem. Det vi behöver i västvärlden är glasögon. Glasögon som inte begränsar vår syn utan som istället öppnar upp våra ögon för andra människor. Kanske skulle det hjälpa oss att inte acceptera allt som det är och tro att allt skall lösa sig en vacker dag.

Det händer ibland att jag får känslan av att tiden står still. Trots att vi är tänkande människor, homo sapiens känns det ibland som att ingenting har hänt under den tidsrymd som människan lunkat runt på detta klot i över 200 000 år. Visserligen har vi gjort stora framsteg inom vetenskap och teknologi men ur en moralisk aspekt hör vi fortfarande till den mest primitiva arten.

Det underligaste är att vi har lärt oss allt från att göra upp eld till att färdas i rymden, vi har lärt oss transplantera organ och befrukta kvinnor med frysta sädesceller. Vi har även lärt oss de mest tyranniska sätt att förgöra människosläkten på; atombomberna över Nagasaki och Hiroshima utplånade tillsammans 200 000 liv ögonblickligen för att inte tala om förintelsens verk där miljontals människor fick gå döden till mötes. Även i modern tid dödas människor som flugor på slagfält och i hungersnöddabbade länder. Har inte historien lärt oss att våld mot våld resulterar i en ond cirkel som leder till hat och osämja? Borde inte vi efter så många år lärt oss hantera världens orättvisor.

oneness2009-12-02 11:25

Ett försök till kanske?

mrperfect2009-12-02 11:47
Antal inlägg: 11437

En miljard hungriga- det skall vara stor bokstav i början av meningen
låssas : det stavas låtsas
suckan ? vad betyder det kan man skriva så?
världens bästa landet Lagom! - man kan inte ha både bestämd och obestämd form i samma sats

Hur kommer det sig att vissa föds i misär och fattigdom medan andra i överflöd.--skriv: .... och andra....

på de mest vidrigaste sätten, .......sätt...

förståligt...förståeligt , heter det

dockusåpa --det heter dokusåpa

som har för hela svenska folket visat hur de rullar i höet....skriv om till : som för hela svenska folket har visat hur de rullar i höet.

Vilka förebilder för nästkommande generation, vilka budskap vi sänder, vilken framtid vi har att vänta. ---skriv om meningen den är ologisk

år för år..borde väl stå år efter år?

ingen förtjänar att leva så som det gör....så som de gör

Det är ytterst sällan vi får höra om de i radio eller tv.---DEM

utan förutsättningar om att få..ta bort om

Kanske ge en klapp på axeln och uppmana de att fortsätta kämpa? .... uppmana DEM

människan lunkat runt på detta klot i över 200 000 år. ...det borde vara en miljon år....jag är osäker, menar du at tHomo Sapiens har funnits i 200.000 år eller homo erectus?

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-02 11:50
Antal inlägg: 2521

förståligt? = förståeligt

hungersnöddabbade ?

oneness2009-12-02 11:51

Tusen tack mr perfect för att du tog dig tid att läsa!!! Ska ta hänsyn till dina kommentarer! Har du något förslag på hur jag kan utveckla själva handlingen. Tycker att den upprepas lite väl mycket...

mrperfect2009-12-02 11:54

nja.....det blir för mycket jobb :)

Minta2009-12-02 11:56
Antal inlägg: 20042

"Tiotals paket", kanske ska vara ett tiotal paket, annars är det flera tiotal. Men det kanske är flera tiotal.

"Jag går fram för att hålla, för att känna och klappa på dem." Förslag: Jag går fram för att hålla i dem, känna på och klappa dem."

"Jag vidrör". Jag tycker att "Ja rör vid" eller "Jag tar på" låter bättre.

Till världens bästa mamma står det med barnsligt vridna bokstäver. "Till världens bästa mamma" bör vara inom citattecken.

"Jag ville precis ställa tillbaka paketet på tidningspappret då jag möts av en gråtande pojke på uppslaget." Förslag: "Jag skulle precis/just ställa tillbaka....."

"Hans tama armar". Förslag: "Hans tunna armar".

Minta2009-12-02 11:57

"Här är det ingen som förvånas över att halva matportionen på tallriken åker rakt ner i papperskorgen, här är det ingen som förvånas över att man klagar på att ens nya Versace skor klämmer." Förslag: ....att man klagar på att de nya Versace-skorna klämmer."

Minta2009-12-02 11:59

"Vilka kontraster och paradoxer präglar människoöden! Hur kommer det sig att vissa föds i misär och fattigdom medan andra i överflöd."

Förslag: "Vilka kontraster och paradoxer präglar olika människoöden! Hur kommer det sig att vissa föds i misär och fattigdom och andra i överflöd?"

Minta2009-12-02 12:00

"Världen är uppbyggd" ska det vara.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-02 12:00
Antal inlägg: 2521

Både låssas och låtsas är korrekt.

Minta2009-12-02 12:02

"Ja, vi vet alla att världen inte är rättvis, ingen förtjänar att leva så som det gör." ...så som de gör.

Minta2009-12-02 12:02

Låssas är talspråk.

mrperfect2009-12-02 12:02

ja det var det faktiskt....slå mej :)

Minta2009-12-02 12:03

"Men deras arbete görs i tystnad. Det är ytterst sällan vi får höra om de i radio eller tv. " - dem.

Minta2009-12-02 12:03

Aha, det visste jag inte.

david_842009-12-02 12:09
Antal inlägg: 256

Spontan reaktion: Överlag gott språkbruk, men inte speciellt originell vinkling...

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-02 12:15
Antal inlägg: 4050

Jag gillade "hans tama armar" :)

Jag tycker du ska komma tillbaka till granen och paketen och göra något slags slutreflektion, så berättelsen inte slutar abrupt efter harangen om världen utanför.

Minta2009-12-02 12:16

"Men det är faktiskt inte att många av oss vänder ryggen mot omvärlden som är det värsta. "

Förslag: Men det är ändå/faktiskt inte det att många av oss vänder ryggen mot omvärlden som är det värsta."

oneness2009-12-02 12:24

Vad ni är bra!!!!!!! Tack tack tack och åter tack!! Fortsätt gärna.
Till David_84: Jag håller med dig om det... Ämnet känns lite väl utjatat, men jag kom inte på något bättre till temat innanför-utanför

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?