Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 362

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ElectricEye - Ej medlem längre2009-12-03 09:27
Antal inlägg: 3604

Problem med grafikkort
Min dotter har fått ärva min gamla dator, men grafikkortet krånglar. Det blir prickar och ränder öcer hela skärmen och på garantin har jag redan fått grafikkortet utbytt två gånger.

Men nu har det gått sönder en gång till. :( Att datorn "käkar" grafikkort gör ju att man misstänker att det inte bara är grafikkortets fel. Ibland har datorn sina ljusa stunder när allt på skärmen är normalt, men så dyker prickarna upp igen. Det tyder på att det skulle vara någon slags glapp. Jag har provat med kontaktsprej, men det hjälpte i två minuter och så var problemen tillbaka.

Är det någon som har en idé om hur jag ska åtgärda det här? Går det att sparka i gång grafikkortet igen på något vis? Kan det vara glapp och hur fixar man det i så fall?

Alla tips mottages tacksamt så att jag slipper köpa ytterligare ett grafikkort som kanske börjar krångla om ett halvår.

Rakim - Ej medlem längre2009-12-03 09:45
Antal inlägg: 121

Hur är det med fläktar i datorn. Kan vara ett värmerelaterat problem.

Official_P2009-12-03 09:54
Antal inlägg: 150

Blir det artefakter på skärmen är det med största sannolikhet ett värmerelaterat problem som Rakim gissar. Det är GPU:n som troligtvis har för dåligt luftflöde kring sig.

ElectricEye - Ej medlem längre2009-12-03 10:23
Antal inlägg: 3604

Alltså, prickarna på skärmen dyker upp så fort jag kör i gång datorn och då är den ju kall. Men det kan ju inte uteslutas att det är värme som har gjort att datorn "käkar" grafikkort. Om jag byter grafikkortet lär jag fixa lite bättre fläktkapacitet,

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?