Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 362 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2009-12-03 14:11 | |
![]() | Kortkapare Min sons bankkort har blivit kapat och länsat. Åker de någonsin fast de som gör detta eller är det en säker verksamhet? Han har handlat på en svensk sajt och jag undrar hur de gör? Tar de sig "in i datorn" på något sätt eller har det skett via köpsajten? | |
| monew | 2009-12-03 14:15 | |
![]() | de har tagit hans kortnummer helt enkelt. tala med din bank! de har okså listor på säkra sajter sas. | |
| Bitte - Administratör | 2009-12-03 14:20 | |
![]() | Handlar aldrig på nätet med mitt vanliga kort ,, utan använder ett som jag bara tillfälligt för över den summan som ska betalas.. Då finns det inget att ta för ev kapare Bitte | |
| monew | 2009-12-03 14:21 | |
![]() | smart Bitte! | |
| Minta | 2009-12-03 14:24 | |
![]() | Banken ersätter honom väl? | |
| Bitte - Administratör | 2009-12-03 14:26 | |
![]() | Minta det kan säkert bli diskusioner kring det, med oaktsamhet mm,mm Men jag håller tummarna Bitte | |
| delta9 | 2009-12-03 14:27 | |
![]() | Banken *ska* ersätta honom Dom som gör detta, är antingen unga svenska "hackers" eller typ baltiska ligor... Så chansen att få tag på just den personen som har fått tag på din sons kortnummer och info är ganska liten, men själva ligan kommer förmodligen åka fast, iallafall en del av dom (t.ex målvakterna). Får jag fråga hur det gick till då kortet blev kapat? Var det p.ga en trojan på datorn eller p.ga oaktsamhet eller uttag i en riggad bankomat? | |
| Minta | 2009-12-03 14:33 | |
![]() | Men om han handlat på en sk. säker sajt och kortet inte stulits, är det ju inte hans fel. | |
| Minta | 2009-12-03 14:35 | |
![]() | Den som gjorde det har handlat madrasser och modekläder i England vad jag föstår. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-03 14:36 | |
![]() | Banken kommer nog att ersätta honom! Det bör ju framgå av kontoutdragen (efter några dagar) var köpen har gjorts. Själv åkte jag på förra sommaren att någon spenderade 12000 kronor med en kopia på mitt kreditkort, i Australien! Det var inga problem med banken, eftersom jag befann mig i Sverige samtidigt. Misstänker att banken kanske vill utreda lite mer om köpen är gjorda i samma stad som din son bor i, t.ex., men anmäler man direkt och går till banken så torde det inte vara några problem. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-03 14:36 | |
![]() | ok, såg ditt inlägg nu minta. då lär det inte vara några problem alls. Banken kommer att ersätta allting åt din son. Det är ju frustrerande hur som helst, men det ordnar sig ändå. | |
| Minta | 2009-12-03 14:37 | |
![]() | delta9, det var antagligen en trojan, han har inte gjort något bankomatuttag. Jag undrar om det är "mitt fel". Konstiga saker har hänt på min dator och han formaterade om den och överförde mina filer till sin egen dator under den processen. Den kanske fanns på min dator. Men det kan ju också vara i hans egen. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-03 14:38 | |
![]() | bankerna vill ju att man skall betala med kort och kan inte begära att kunderna i alla lägen skall veta vad som är "säkert". Någon kan ju ha tagit en kopia på hans kort på en restaurang eller var som helst utan hans kännedom. Så länge inte köpmönstret är detsamma som hans egna och i samma butiker, så har dom ingen anledning att misstänkliggöra det. | |
| Minta | 2009-12-03 14:39 | |
![]() | Hur kan man skydda datorn mot dessa trojaner? | |
| delta9 | 2009-12-03 14:40 | |
![]() | Minta: Ditt "fel" är det inte. Dator/internetsäkerthet är tyvärr något som glappar i det kollektiva sinnet, och det är bra det. Hade alla kunnat skydda sig hade alla varit lika nördiga och det hade inte varit roligt haha :) Skämt åsido, skaffa ett bra antivirusprogram (AVG t.ex) och en trojanscanner, Ad-Aware t.ex. Kolla igenom det. Jag hade kunnat gått igenom en låångt process för att se / ta över botnätet (om det är ett sådant) eller iallafall spåra vilken ip som ansluter till din dator och analysera paketen som skickar men det är överkurs. En ominstallation, och installation av antivirus *med internet urkopplat* är smidigast :) | |
| Minta | 2009-12-03 14:41 | |
![]() | Tack för informationen Steve, han upptäckte det igår kväll och idag skickade bamken ett brev att de själva misstänkte att kortet var kapat och att de spärrat kortet. Så det borde inte vara några problem att få tillbaka pengarna. | |
| Minta | 2009-12-03 14:42 | |
![]() | Tack delta :) | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-03 14:44 | |
![]() | Fy så trist. | |
| monew | 2009-12-03 14:45 | |
![]() | min bank ersatte mig en gång för en taxiresa som knappats in! det var faktiskt jag som hade åkt, men men man tackar och tar emot | |
| monew | 2009-12-03 14:48 | |
![]() | jag har avast mycket bra gratis antivirusskydd! | |