Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 346 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2009-12-05 11:57 | |
![]() | ME Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som har sjukdomen ME. Om det finns någon som har erfarenhet av det, vad det innebär att leva med den så vore jag tacksam för svar. Är icke själv drabbad men jag vill veta så mkt som möjligt eftersom det inte finns så mycket tillgänglig info om detta, förmodligen för att det iaf har setts som en "Ny diagnos" alt. en "låtsassjukdom". Tack. | |
| Fetzer - Ej medlem längre | 2009-12-05 11:58 | |
![]() | Hej, kan du beskriva vad ME är för en som inte är insatt? Blir mer intressant att följa tråden då. | |
| warnerve | 2009-12-05 12:17 | |
![]() | jag tror inte tråden är startad för att vara intressant att följa, om jag ska vara ärlig. | |
| Fetzer - Ej medlem längre | 2009-12-05 12:26 | |
![]() | tönt | |
| metaiå - Ej medlem längre | 2009-12-05 12:31 | |
![]() | Har aldrig hört om ME så håller helt med Fetzer. Förklara gärna vad det är för något. | |
| lemjau | 2009-12-05 12:36 | |
![]() | en.wikipedia.org/wik...e_ syndrome | |
| Mamik | 2009-12-05 13:50 | |
![]() | Jag får anta att personen det rör har genomgått lumbalpunktion (ryggvätskeprov) för att utesluta MS. Har själv MS med otrolig trötthet som symtom. En bra dag känner jag mig som om jag varit vaken 24-36 timmar, när det är som värst 48 timmar. Jag har lärt mig att leva med tröttheten och det faktum att jag sällan kan sova mer än 4-5 timmar i sträck, men med lätthet 20 timmar/dygn. Jag har fått medicin utskriven för de dagar jag behöver vara med mentalt, men känner mig totalt "hypad" av dessa tabletter, använder dem bara när jag känner att jag måste. | |
| Bitte - Administratör | 2009-12-05 14:01 | |
![]() | www.rme.nu/ Kolla här Bitte | |
| Ässät | 2009-12-05 14:03 | |
![]() | Hoppas att det inte är det jag har då för jag är också kroniskt trött men ska till sömnenheten för sömnregistrering på måndag..är det inget fel på min sömn så är det säkert ME | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-12-05 16:31 | |
![]() | Enligt diagnoskriterierna har jag ME/CFS, och har haft i många år. Kul. | |
| le-lou | 2009-12-07 11:06 | |
![]() | Mamik - fick du ME som diagnos först innan ryggmärgsprovet ? | |
| le-lou | 2009-12-07 11:07 | |
![]() | katalias - hur hanterar du din vardag? vet du nåt om hur du fick detta? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-12-07 14:10 | |
![]() | le-lou, hade aldrig hört begreppet förr. Har fått diagnosen utmattningssyndrom, som jag inte riktigt köpt rakt av. Men har varit sjuk i mer än tio år. Oftast struntar jag i det (kör huvudet i sanden) och låtsas att jag är frisk - tills kroppen säger ifrån genom exempelvis svinjobbig muskelvärk, migrän, infektioner och lite annat. "Lyssna på kroppen" säger läkaren, chefen och terapeuten, men om jag gjorde det skulle jag ju för fan slockna för att aldrig mer vakna. Bra kanske om man har en diagnos, för myndigheternas skull. Men för mig spelar det egentligen ingen roll VAD det är. Uppenbarligen finns ingen vettig hjälp att få. Har inte minsta aning om hur jag fick det. Minns den extrema tröttheten redan som barn, men det är i vuxen ålder det blev ett problem. Som barn har man kanske bättre motståndskraft? Vad vet jag. Hade mycket värk i muskler även som väldigt liten, och även huvudvärk, ofta återkommande infektioner och lite annat. Mamma rökte under hela graviditeten. Kan det vara nåt? | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-07 15:08 | |
![]() | Jävla mamma. | |
| le-lou | 2009-12-07 15:50 | |
![]() | okej, tack katalias för svaret. Du kör inte med typ mediciner, vitaminer el nåt annat som kan hjälpa? Har en väninna som fått diagnosen, det jag tycker är lite märkligt hur de ställer den (de frågade symptom - hon svarade) med tanke på att den verkar rätt lik fibromyalgi tex och lite andra sjukdomar med. Min väninna får b12- sprutor varje vecka, men jag vete tusan om det hjälper :(. Hade ingen aning om hur det kan bli, tydligen kan en del bli så gott som sängliggande om det vill sig illa. Hon har värk i muskler, ofattbar trötthet som inte släpper trots sömn, pirr i ben, hon blir bedövad som hon säger, mentalt och uppfattar inte vad folk pratar om, trögt att tänka, svimfärdig - hon förklarar att hon går omkring och känner sig sjuk mest hela tiden, som en influensa som aldrig bryter ut. Den här skiten påverkat hela familjen, de har dessutom 2 små barn och hennes arbete klarar hon knappt av längre. På kliniken som har hand om ME patienter får hon inget stöd, mer än introduceringen till att ta sprutorna (som hon gör själv nu). Vi som står runtomkring vet inte längre vad vi ska göra. Vet inte heller om man ska lita på hur de ställde diagnosen, även om hennes symptom pekar på ME? En till fråga : Har du blivit sämre med åren? Märker du vid några tillfällen att det blir sämre/bättre av nåt? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-12-07 17:25 | |
![]() | Symptomen pekar på ME, efter vad jag kan läsa mig till från länken. Men det pekar även på utmattningssyndrom som jag blivit nån slags expert på (känns det som). Det pekar på blodbrist också (men det är väl kollat antar jag) och på kaliumöverskott (som min mamma hade). En läkare skulle säkert kunna rada upp ett gäng diagnoser till (tror faktiskt jag hört om nån cancer) som symptomen pekar på. Sen kan man ju undra vilka symptom som hör ihop och vilka som råkar vara en tillfällighet. Det är lite därför jag struntar i vilken diagnos som ställs på mig. Jag har kollat allt som har med kroppen att göra och där finns inga fel. Allt kan förklaras med stress, och då finns ju miljoner olika typer av stress och nästan lika många diagnoser. Och allt man kan göra är de vanliga stressmotverkande övningarna (pauser, meditation, yoga, örtbad, naturläkemedel, vitamintillskott, spabesök, bla bla...). Jag blir generellt sämre för varje år, för att jag blir äldre och känsligare förstås. Någon koppling till något särskilt har jag aldrig noterat, men jag har bra dagar och dåliga dagar. Minns faktiskt en dag när jag vaknade och otroligt nog kände mig utsövd och frisk, det var för fem år sen... Vad ni som "står runtomkring" kan göra är inte mycket egentligen, mer än att hjälpa henne med det praktiska. Vi som är sjuka på det här viset vill sällan erkänna det, vilket innebär att disken växer till monstruösa höjder (eftersom vi inte har mage att be någon annan ta hand om den), skiten i hemmet tar över och allt vad det nu kan vara. Man behöver hjälp när man är sjuk på det här viset, men man vill inte bli betraktad som sjuk och "handikappad". Det är knäckande. Så lite fingertoppskänsla är att rekommendera. Fyller hon år snart? Är hon någon du ska ge julklapp till? Ge henne ett presentkort på floating (tillfällig hjälp) och medan hon är borta så passar du på att skura hennes badrum... Lycka till. | |
| le-lou | 2009-12-07 19:33 | |
![]() | tack katalias så mkt för svaret. | |