Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 19 |
Mobilspel
| Pågående | 19 350 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lolacola | 2009-12-05 16:45 | |
![]() | ordspråk/dikter om te Skall fixa en julklapp till min teälskande vän, tänkte skaffa olika fina burkar och köpa massa olika tesorter att stoppa i. På dessa burkar skall jag sedan pynta lite fint och så vill ja ha nåt litet ordspråk eller en liten dikt om te på. Skall även köpa en söt tekopp och en sån riktig tesked med sil o sugrör. Tack på förhand :) | |
| Lill-IT | 2009-12-05 16:47 | |
![]() | Underbar idé <3 Sån julklapp skulle jag vilja få:-) | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-12-05 16:53 | |
![]() | Den här skulle jag gärna få, med någon fin burk. www.adlibris.com/se/...91 27356299 | |
| Arkebusera - Ej medlem längre | 2009-12-05 16:53 | |
![]() | "det här är ingen blomburk för katten, men för all del - tillsätt vatten" | |
| sanlin | 2009-12-05 17:00 | |
![]() | Vill också ha en sån julklapp! Älskar te! Är dock dålig på ordspråk och dikter dock...... | |
| sanlin | 2009-12-05 17:01 | |
![]() | Hmm blev ett "dock" för mycket här ovanför. :) | |
| Lill-IT | 2009-12-05 17:18 | |
![]() | Mycket har sagts om te genom tiderna. Här följer en lång lista på kända te-citat. "Nattluft väckte mig upp till sist. En kanna Kobbs tog mig ur min brits." Plura; Eldkvarn - "Kungsholmskopplet" "Här finns ett litet råd som jag vill ge. Följ gärna med en häxa hem i natten men smaka aldrig hennes te!" Lars Demian - "Häxan" "Syrrans kille han var ball han; Där fick man göra vad man ville. I hans kvart högt upp på berget norr om Farsta. På väggen hängde Che. Han drack öl och jag drack te. Och tjatade på honom att jag måste få smaka!" Stefan Sundström - "Latlåt Från Farsta" "Att kyssas är som att försöka dricka te ur en tesil, man kan aldrig få tillräckligt" Kinesiskt ordspråk "I got nasty habits; I take tea at three." Mick Jagger (1945 - ) "O Tea! O leaves torn from the sacred bough! O stalk, gift born of the great gods! What joyful region bored thee? In what part of the sky Is the fostering earth swollen with your health, bringing increase?" Pierre Daniel Huet (1700-talet) "Ett mord kan möjligen förlåtas med aldrig oartighet vid tedrickning." Kinesiskt ordspråk "Kärlek och skandaler sötar te på bästa sätt." Henry Fielding (1707-1754) "Bladen på tebuskarna börjar gulna. Nu kommer den tid då det är skönt att inte sova allena." Inskrift på japanskt härbärge "I don't drink coffee, I take tea my dear." Sting, "Englishman in New York" "Hoppet är som socker i te: hur litet det än är genomträngs hela drycken av sötman." Kinesiskt ordspråk "För våra soldater är te viktigare än ammunition." Winston Churchill "Tea, although an Oriental, is a gentleman at least; Cocoa is a cad and coward, Cocoa is a vulgar beast." Gilbert Keith Chesterton (1874-1936) "The Song of Right and Wrong" "När du har en god hustru, en ordentlig rödbetssoppa och starkt te kan du vara tillfreds med ditt liv." Kaukasiskt ordspråk "Den som druckit engelskt kaffe förstår varför engelsmännen är sådana hängivna tedrickare." Pierre Danilos "Utan te är engelsmännen som ett ägg utan gula." Okänd upphovsman "The cozy fire is bright and gay, The merry kettle boils away And hums a cheerful song. I sing the saucer and the cup; Pray, Mary, fill the teapot up, And do not make it strong." Barry Pain (1864-1928) "The Poets at Tea, Cowper". "Staden är så engelsk att invånarna får te i ögonen när de gråter." Okänd upphovsman om staden Victoria i Kanada "Jag är alltid rädd för att kreativiteten ska ta slut innan det är dags för eftermiddagste." Sidney Smith "The hot water is to remain upon it (the tea) no longer than whiles you can say the Miisere Psalm very leisurely." Sir Kenelm Digby (1603-1665) "Kallt te och kallt ris kan föredragas - men aldrig ord utan värme." Kinesiskt ordspråk "Jag är på intet sätt intresserad av odödlighet, bara av hur te ska smaka." Lu T'ung "Om du är kall värmer dig te; om du är varm svalkar dig teet; om du är nedstämd så muntrar teet upp dig; om du är orolig så lugnar teet dig." William Gladstone (1865) Brittisk premiärminister "Vi hade en tekanna, vi lät den läcka. Vårt försök att laga den gjorde bara saken värre. Vi har inte fått något te på över en vecka.... Botten har gått ur universum!" Rudyard Kipling "När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran." Ryskt ordspråk "The progress of this famous plant has been something like the progress of truth; suspected at first, though very palatable to those who had courage to taste it; resisted as it encroached; abused as its popularity seemed to spread; and establishing its triumph at last, in cheering the whole land from the palace to the cottage, only by the slow and restless efforts of time and its own virtues." Isaac D'Israeli (1766-1848) "Man kunde knappast tänka sig någon mindre typisk beredskapsman 1940 än en elegant kille, som gick på tedans och satt på Cecil på eftermiddagarna." Jolo "Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet." Sydney Smit "Vägen till himlen går förbi en tekanna." Ryskt ordspråk "Extas uppnås med en kopp full av te och en sockerbit i munnen." Alexander Puskin "Det finns en stor mängd poesi och känsla i en telåda." Ralph Waldo Emerson (1803-1882) "Teas, where small talk dies in agonies." Percy Bysshe Shelley (1792-1822) "Vad som än händer dricker jag mitt te." Gustaf VI Adolf "Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck." Thomas de Quincey (1795-1859) "Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket." Lu Yu (800-talet) "Det finns få timmar i livet som är angenämare än den timme, som är ägnad den ceremoni som är känd som afternoon tea" Henry James (1843-1916) "Min erfarenhet sa mig att te är bättre än konjak och under de sex sista månaderna i Afrika så drack jag ingen konjak. Till och med när jag var sjuk valde jag te före konjak." Theodore Roosevelt (1858-1919) "Indeed, Madame, your ladyship is very sparing of your tea; I protest the last I took was no more than water bewitched." Jonathan Swift (1667-1745) "He traces the steam engine alway back to the tea kettle." Benjamin Disraeli (1804-1881) "Hör upp, hovmästaren, om detta ska föreställa kaffes så servera mig te istället; men om detta är te, så önskar jag hellre kaffe." Ur tidningen Punch "Den som förlorat allt har dock sitt te kvar." Kinesiskt ordspråk "So hear it then, my Rennie dear, Nor hear it with a frown; You cannot make the tea so fast As I can gulp it down. I therefore pray thee, Rennie dear, That thou wilt give to me With cream and sugar softened well, Another dish of tea." Dr. Samuel Johnson (1709-1784) | |
| Lill-IT | 2009-12-05 17:20 | |
![]() | Ovanstående kopierat från www.kobbs.se/ | |
| Lill-IT | 2009-12-05 17:21 | |
![]() | Så även detta: TE - MER ÄN DRYCK De torra tebladen har fuktabsorberande och luktbortagande egenskaper. I Japan har ett företag lanserat "Refre.shoe", påsar med 25g grönt te som du stoppar i skorna under natten, så att fukt och dålig lukt försvinner. Det går givetvis utmärkt att göra detta själv. Fyll en strumpa ( helst nylon) med te och stoppa i skorna. Använder du dessutom ett smaksatt te så luktar skorna ljuvligt. Har du fler strumpor över kan du fylla dem med smaksatt te och lägga i linneskåpet. Om dina lakan doftar som ditt favoritte så kommer du garanterat att vara tesugen när du vaknar. Sedan urminnes tider har te använts för att färga textilier. Te ger en mycket behaglig beige färg på spetsar, tunna gardiner eller för solblekta textilier. Ett gammalt skönhetsknep för trötta ögon är att ta två använda tepåsar och lägga på ögonlocken. Den exklusiva juvelerarfirman Bulgari lanserade nyligen en serie med herr- och damparfymer som samtliga innehåller te. Skådespelare som på scen dricker whisky men inte vill bli berusade häller te i glaset istället. Ljummet te är utmärkt som sista sköljvatten när man tvättar håret. Det ger håret lyster och kan även dölja grått hår. Använda teblad kan med fördel spridas runt rosor och andra trädgårdsbuskar. Att efter en kväll på stan bjuda hem damer på te är en vanlig ursäkt för att få sällskap under natten. Grönt te och örtte ger fin färg och ljuvlig doft åt badkarsvattnet eller varför inte i fotbadet? Den som har ett biotop-akvarium för sumpfiskar kan lägga teblad i vattnet för att få rätt färg på det. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-12-05 17:21 | |
![]() | "Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket." Lu Yu (800-talet) Den var bäst av alla hittils :) | |
| Lill-IT | 2009-12-05 17:22 | |
![]() | Där fanns mycket kul att läsa om te:-)) Klistrar inte in något mer här utan du får bläddra runt själv... | |
| Lill-IT | 2009-12-05 17:25 | |
![]() | Haha... måste bara klistra in detta också: SKROCK Är du skrockfull? Här följer några exempel på saker du i så fall ska vara uppmärksam på i samband med tedrickning. * Om två personer häller ur samma kanna tror riskerar den andre att få ett rödhårigt barn innan året är slut. * Att röra om teet i kannan kommer att röra upp problem. * Luftbubblor som samlas på ytan i tekoppen betyder att pengar är på väg. * Små teblad som flyter upp i koppen förebådar att det kommer gäster. * En tekanna som droppar på bordet betyder att lycka väntar. | |
| Arkebusera - Ej medlem längre | 2009-12-05 17:28 | |
![]() | Molle, ny bild? Du ser ut som en sval sommarbris känns på en sandig rygg, underbart vacker. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-12-05 17:32 | |
![]() | Arkebusera. Jag har haft samma bild länge. Men tack för den fina komplimangen. Snällt :) | |
| Pseudonymf | 2009-12-05 17:41 | |
![]() | rosamartina.blogg.se...of ter.html Det där med att thé doftar gott, skrev jag om häromdagen :D Mycket bra tips måste jag säga :) | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2009-12-05 17:55 | |
![]() | Nancy Astor once said to Churchill: "If I was your wife I'd poison your coffee!" He replied: "If I was your husband I'd drink it." Inte riktigt te, men jag kom att tänka på den när jag läste ovan. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-12-05 18:06 | |
![]() | haha | |