Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 19 |
Mobilspel
| Pågående | 19 350 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Perpersa - Ej medlem längre | 2009-12-06 11:40 | |
![]() | Vad är själen? Finns den? Bör dess "status" kunna användas som ett argument i en diskussion ? | |
| Mojhito - Ej medlem längre | 2009-12-06 11:43 | |
![]() | För mig är själen ingen separat "företeelse"... Vad är det som föranleder den sista frågan...? | |
| Minta | 2009-12-06 11:44 | |
![]() | Är själen något annat än jaget? | |
| Minta | 2009-12-06 11:45 | |
![]() | Den som tror att livet fortsätter utan kroppen, tror ju att det finns en separat själ. Jag tror nog inte att själen/jaget går att separera från kroppen. | |
| karoshi | 2009-12-06 11:48 | |
![]() | Själen går att diskutera, men den kan näppeligen användas som obestridligt argument för det ena eller det andra. Men vad kan å andra sidan... | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-06 11:50 | |
![]() | "Är själen något annat än jaget? " Stämmer på pricken minta med min slutsats. Däremot så tror jag att kroppen bara är ett verktyg för själen att leva i mendans vi är på jorden. | |
| On parole - Ej medlem längre | 2009-12-06 11:57 | |
![]() | Människans innersta väsen. Ja, den finns. Och dess "status" bör naturligtvis kunna användas som ett argument - åtminstone tills dess att någon forumvärd förbjuder det. | |
| On parole - Ej medlem längre | 2009-12-06 12:05 | |
![]() | Vad tycker du själv, Perpersa? Saxat ur detta forums benhårda regler: "* Motivera dig och skapa inte meningslösa trådar eller inlägg. Vill du få igång en diskussion räcker det inte med att fråga "vad tycker ni om XXX?". Ta initiativet själv och berätta varför du gillar/ogillar just det." | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2009-12-06 12:10 | |
![]() | Nåväl, jag anser att själen ej finns, utan att det är ett väsen skapat av människan genom tro på religion och folklore. | |
| On parole - Ej medlem längre | 2009-12-06 12:15 | |
![]() | Det beror ju på hur man definierar själen. Jag är benägen att hålla med Minta när hon säger sig tro att själen inte går att separera från kroppen. Jag är inte helt säker emellertid, det kan ju ingen vara. Men själen som är något djupare än det vanliga jaget tror jag finns. Kan inte förklara det riktigt, det är bara en känsla jag har. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-06 12:19 | |
![]() | Ja, den finns. Själen och kroppen hänger ihop och går inte att skilja åt ( i detta livet ), utan den ena påverkar den andra, och i och med det ska båda skötas väl för optimalt välbefinnande. Men den dagen vi kolat vippen så skiljs dessa två åt och själen vandrar vidare till nya hyss, nya lärdomar och äventyr - i en ny kropp. Så, den finns, och ska såklart gå ( och SKA användas och SKA tas hänsyn till ) att använda som argument. Någon som blev förvånad över min ståndpunkt? ;P | |
| On parole - Ej medlem längre | 2009-12-06 12:22 | |
![]() | Miss Yoco, hur gammal blir en själ i dagens läge? Kan den överhuvudtaget döden dö? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-06 12:22 | |
![]() | Åmen pytt! Så du skulle vara en själlös en, Perpersa? :( Och säg nu int att din flicka tycker likadant också? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-06 12:23 | |
![]() | Vem är du, On parole? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-06 12:23 | |
![]() | människan är en oskiljaktig del av universum, världsalltet - gjord av samma stoff som stjärnorna och stenarna. när människan försöker förklara sig själv tar hon på sig uppgiften att förklara själva livet och hela universum. då använder hon ibland ord som själ. det är bara ett ord. det är för litet för att beskriva det som förbinder oss alla med allt. | |
| On parole - Ej medlem längre | 2009-12-06 12:28 | |
![]() | Miss Yoco, jag är en vilsen själ som söker sanningen i en värld som understundom ter sig tämligen obegriplig. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-06 12:29 | |
![]() | carlmartin din goa själ, kram på dig. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-06 12:30 | |
![]() | kram :) | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-06 12:31 | |
![]() | Lycka till med sökandet, On parole. | |
| Minta | 2009-12-06 12:32 | |
![]() | carlmartin, brahman och atman? | |