Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 116 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-15 11:05 | |
![]() | Jag är en bokaholic. Försöker hitta på nätet om man kan få hjälp mot sitt missbruk av böcker. Är på god väg att läsa bort familjen och mina vänner. Jag läser mellan 2-4 böcker i veckan. Böckerna följer mig överallt, på toa, när jag lagar mat, när jag går ut och går. Jag varvar mellan vanlig bok och CD bok så jag kan utan vidare hålla mitt missbruk igång även när jag inte kan hålla i boken. När jag försvinner in i dimman så är jag i stort sett okontakbar. Mina barn klagar på att jag inte svarar när de vill prata med mej eller också mummlar jag något helt fel svar på frågan de ställt. Min pojkvän tycker vi kan se någon film och umgås lite men jag väljer boken i de flesta fall, boken drar i mig hela tiden. Jag sköter fortfarande mitt jobb men har en ständig längtan hem till mina böcker. Har jag inte 1 till 2 olästa böcker som väntar på mej så blir jag stressad och nervös. Om en bok tar slut så måste jag hela tiden ha en ny väntande. Jag är inte så finsmakad utan slukar allt som kommer i min väg, även om jag föredrar kriminalromaner och biografier. Min sömn börjar nu bli påverkad eftersom jag helt enkelt inte kan lägga ifrån mej boken. Det är inte alls ovanligt att jag läser fram till morgonkvisten och sen bara får några få timmars sömn. Jag är också ovanligt rädd om mina böcker även om det bara är pocket. Jag sparar alla och kan inte för mitt liv tänka mej att kasta någon. Alla har sin egna plats i mitt hjärta. Finns det fler här på beta som har samma problem som jag och har hamnat i ett missbruk av böcker? Vi kanske kan hjälpa varann att komma ur det innan man läser bort det verkliga livet utanför böckerna. :-)) Med vänliga hälsningar en bokmal. | |
| Ckur | 2009-12-15 11:21 | |
![]() | Jag var lite så för nåt år sedan...Men jag ser med facit i hand att det var en ren verklighetsflykt från min sida. Det var väldigt mycket i mitt liv den perioden och att begrava sig i böcker "lättade på trycket". Nu är jag tillbaka i normala läsvanor igen och kan njuta mer åt varje bok! :) | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-15 11:32 | |
![]() | Kära bokmal. Ditt problem framstår som en gudagåva. Se det som ett privilegium. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2009-12-15 11:36 | |
![]() | Läs Brott och Straff av Dostojevskij. Sedan är du botad. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-15 11:41 | |
![]() | Tack för svar:-) Ska kolla upp den boken för den har jag nog inte läst. Jag ser det lite dubbelt, det är ett problem att böckerna går föra så mycket annat men det är också ett angenämt missbruk om man jämför med andra missbruk i världen. Kan hålla med ckur om att det kan handla om en verklighetsflykt i mitt liv just nu. Men nu gott folk ska jag utgå en stund för att läsa:-) | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-15 11:51 | |
![]() | Jag läser och har alltid läst rätt mycket, men till din nivå har jag en hel del kvar. :) "Jag är också ovanligt rädd om mina böcker även om det bara är pocket. Jag sparar alla och kan inte för mitt liv tänka mej att kasta någon." Skulle heller aldrig kunna tänka mig att slänga böcker, det skulle kännas som värsta helgerånet, men däremot ger jag ofta bort böcker jag läst klart, fast bara romaner, deckare och motsvarande. Mina fakta- uppslagsböcker mfl skulle jag aldrig kunna ge bort. | |
| 90125 | 2009-12-15 12:08 | |
![]() | Hahah! Electric Eye! | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2009-12-15 12:23 | |
![]() | jag är exakt likadan och har varit sedan 7 års ålder. är du medlem på boktipset? pm:a mig ska du få mitt användarnamn så kan vi byta boktips kanske:) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2009-12-15 12:25 | |
![]() | fast jag upplever det inte som ngt problem ska jag kanske tillägga. enda gången jag inte läst 4-5 böcker i veckan var under två år av depression. då förmådde jag inte läsa en enda bok. det i sig ökade på ångesten då jag inte kan leva utan att läsa. | |
| virre138 | 2009-12-15 12:26 | |
![]() | ElectricEye har svaret. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2009-12-15 12:27 | |
![]() | bet inte på mig iaf... snarare tvärtom, fantastisk bok ju. | |
| Alabaster | 2009-12-15 12:38 | |
![]() | Om du faktiskt menar allvar, vilket jag kan tro eftersom jag använt böcker på samma sätt periodvis, så föreslår jag att du gör ett schema för när du får läsa - t.ex. två timmar på kvällen men aldrig mer, eller en timme si och en timme så - ställ en köksklocka. Böckerna finns kvar - guskelov - men barn växer upp och blir stora och flyttar hemifrån. Sen kanske det kunde vara en metod att se efter vad det är du undviker med hjälp av läsandet - och då menar jag inte Bingolotto, utan nåt i ditt liv som du inte vill ta tag i. Hoppas du INTE får böcker i julklapp - men GOD JUL! | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2009-12-15 12:45 | |
![]() | Känner igen mycket av det du skriver från min ungdom och gymnasietid, jag minns t ex hur jag flera gånger rusade till biblioteket just innan stängningstid för att hinna låna nytt då jag var färdig med en bok, jag läste också flera böcker i veckan när jag var i den åldern, men nu läser jag i bästa fall två till fyra böcker per månad istället... Jag minns när min farfar gick bort och jag stod inför ett stort arv av böcker (han läste alltid, skrev och hade fått en del publicerat, var med i bokcirkel...). Jag kände en enorm saknad och det var antagligen en form av bearbetning att först systematisera böckerna efter kategori och författare, som i ett riktigt bibliotek, och sedan börja läsa böckerna från översta hyllan. Men när jag väl en gång börjat läsa och fästa mig vid några olika författare, så var jag fast ;-) Ville alltid tillbaka till de där nya världarna som öppnat sig, fast oftast är det formuleringar och språket i sig som griper mig och inte intrigerna. Kan sakna att bli gripen av en bok på samma sätt, eller rättare sagt lika ofta som förut, så i mina ögon är du lyckligt lottad Comeon :) | |
| virre138 | 2009-12-15 13:15 | |
![]() | www.aftonbladet.se/k...62 89096.ab | |
| DollyP | 2009-12-15 13:21 | |
![]() | Ett tips, börja plugga, då kommer du att vara så spyless på böcker att du blir botad. | |
| Tess 08 | 2009-12-15 13:32 | |
![]() | Hehe! Håller med Dolly! Eller man är i alla fall helt slut i huvet så det går fan inte att läsa en bok... Studentlitteratur måste man dock läsa :) | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2009-12-15 13:40 | |
![]() | Rätt intressant artikel om populär-litteratur virre, exempel på massproducerande av billiga, lagom chockerande intriger och brist på språklig kvalité. Håller mig oftast till klassiker som överlevt ett par generationer, för hum... all verklighetsflykt kanske inte är särskilt uppbyggande förstås ;-) | |
| toovrida | 2009-12-15 14:40 | |
![]() | Comeon...Försök att lägga mer tid på dina barn istället, tiden går så fort och de är snart utflugna. Du missar ju så mycket med dom. Böckerna finns kvar så du kan ta dom sen..Tänk dej för innan det är för sent.. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-15 15:11 | |
![]() | Mitt inlägg är skrivet med en viss ironi. Men det stämmer att mina böcker tar mycket av min tid. Men för att lugna de som tror att jag missar mina barns uppväxt så är mina barn stora. En bor inte hemma längre och den andra är oftast upptagen med sitt:-) När barnen var små så läste jag sällan. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-15 15:18 | |
![]() | Jag har förresten mött min överman. Idag när jag var och handlade så kom det en man gående med en öppen bok i handen läsande:-) | |