Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 502 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-17 15:24 | |
![]() | Örfila en tonåring, ställs in för rätta?! Läste i expressen om en äldre man som örfilade en grabb som under en längre tid trakasserat honom och kallat honom för gubbjävel. Nu ställs den äldre mannen inför rätta och flera andra pensionärer har gått ihop och samlar in pengar till rättegången för att visa sina sympatier för den äldre mannen. Det här är ännu en sån där sak där jag kan bli väldigt kluven i mitt ställningstagande. Självklart förespråkar jag inte våld men kan också ha förståelsen för att det rinner över i en sån pressad situation som den äldre mannen blir utsatt för. Är dagens ungdomar mindre väluppfostrade? Har det gått för långt i samhället när inte vuxna runtomkring vågar säga till andras barn och rycka in när de ser våld eller trakassaserier? | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-17 15:25 | |
![]() | Just det,,,här är länken för er som vill läsa den: www.gt.se/nyheter/1....on ald-till | |
| le-lou | 2009-12-17 15:30 | |
![]() | Jag är ju mer öga för öga material och som jag ser det så har den här ungen brukat våld mot gubben en längre tid. Psykiskt. Jag hade dock inte örfila, jag hade tagit ungjäveln i örat och släpat honom hem till hans föräldrar. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-12-17 15:31 | |
![]() | pojken måste oxå få ngt för det han höll på med anser jag....att det brann för gubben kan jag förstå | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-12-17 15:32 | |
![]() | le-lou:ja,håller med | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-17 15:37 | |
![]() | Ja om jag ser till mig själv så skule jag kunna bli fly förbannad och jag hoppas jag hade handlat som le-lou beskriver men jag kan inte lova det om det rinner över för mej. | |
| odin - Administratör | 2009-12-17 15:39 | |
![]() | Jag är också kluven. Pojken gjorde fel och borde få bötesstraff och dom. Samtidigt gjorde mannen fel och bör få straff, dock med förmildrande omständigheter inräknade | |
| apbur | 2009-12-17 15:44 | |
![]() | Tycker det här låter som en personlig konflikt som förmodligen skulle lösts om inte nån moraltönt som skiter ner sig vid minsta våldsyttring hade anmält händelsen. Det är så här vi vill ha det, nolltolerans när det gäller våld. | |
| MustaVeri | 2009-12-17 15:45 | |
![]() | JA, dagens ungdomar är mindre uppfostrade. 88:orna är häromkring sista årkullen som visar respekt för andra och kan uppföra sig, sen går det bara mer och mer utför ju yngre dom blir. Vuxna är aldrig hemma numera, dom vet aldrig vad sina ungar gör, dom vet inte om dom mår dåligt, umgås med fel folk, barnen blir utan uppfostran. Sen får alla andra stå ut med dessa odågor. Heja den äldre gubben som nitade ungen! (Sen tror jag inte att våld är lösningen i långa loppet nej.) | |
| Vimla - Ej medlem längre | 2009-12-17 15:46 | |
![]() | Man slår inte | |
| MustaVeri | 2009-12-17 15:46 | |
![]() | (tilläggas kan att det såklart finna undantag, det finns helt klart ungar som är uppfostrade och visar hänsyn -- även om dom nu är få till antalet.) | |
| magnusito | 2009-12-17 15:50 | |
![]() | Javisst har det slagit över även om våld inte är försvarbart. Istället för att barnen kuvas av de vuxna är det lärare och föräldrar som ständigt ska ha skuld och skam. Finns det månne något mer balanserat där barn får visa respekt och faktiskt inordna sig men ändå ha en frihet och inte ses som mindre värda. | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2009-12-17 15:52 | |
![]() | bara slå,lite stryk har ingen dött av | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-17 15:52 | |
![]() | Tänker lite som apbur och odin gör. Dels att det hade kunnat lösas på ett enklare sätt än att det ska upp i rätten. Sen att han som örfila måste få något slags straff för att markera att våld inte är acceptabelt. Men givetvis under förmildrande omständigheter. Men jag kan absolut förstå att det rann över för farbrorn. Det hade det förmodligen gjort för mej också långt innan. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-17 15:54 | |
![]() | Nää stryk har ingen dött av dgeo27 men det är trots allt förbjudet i sverige. Sen om det hjälper med stryk eller inte får stå för dej. Jag tror inte alls att det hjälper att använda våld, tvärtom så är det otroligt kränkande. | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2009-12-17 15:59 | |
![]() | mkt som är förbjudet i sverige som inte skulle vara de,jo de är kanske kränkande att få stryk,men de är även kränkande för gubben att kanske bli kallad gubbjävel och bli trakaserad,jag tycker man borde tillåta aga igen,tror de skulle vara bättre för samhället,nu får man inte ens ta i ungen utan att de ska bli världens liv av de | |
| apbur | 2009-12-17 15:59 | |
![]() | Man kan ju tycka att det var lite ogenomtänkt av farbrorn. Det bästa hade väl varit att släpa in killen i ett rum så kunde pensionärerna sitta där och garva åt honom alternativt peka och hånskratta åt honom varje gång han cyklade förbi. Skam är effektivt. Det är viktigt att vi kommer på alternativa metoder när våldsyttringar av alla de slag är förbjudet. För visst måste man få reagera? | |
| magnusito | 2009-12-17 16:09 | |
![]() | Vi är skyldiga att reagera. Hur blir det för barn som utan reaktion får ösa förakt mot en gammal människa. Skrämmande om ingen sätter stopp för det. Skrämmande och svikande mot killen också. Han måste få hjälp med ett stopp. | |
| delta9 | 2009-12-17 16:13 | |
![]() | Att bli kallad Gubbjävel är en sak och bli psykiskt misshandlad. Att misshandla någon fysiskt är en annan. Man får *inte* ta lagen i egna händer. Det som gubben skulle ha gjort är att ta med vittnen som hörde yngligen säga b.la Gubbjävel till polisen. Gärna med en inspelning av förtalet/förnedringen. Nu kommer han bli dömd för misshandel istället även om han nu i efterhand anmäler yngligen för psykisk misshandel. Kommentarer som "Heja den äldre gubben som nitade ungen!" får mig att tycka att många som var född Före 88 borde skaffa sit lite vett och hyfs! magnusito: Tror du det blir ett stop då han fick en käftsmäll av gubben? Våld föder våld. | |
| MustaVeri | 2009-12-17 16:17 | |
![]() | Tack, men har vett så det räcker och blir över. Liksom att det i min värld finns fria åsikter. Jag hejar på gubben oavsett. | |