Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 486 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tunnelbanan8 | 2009-12-20 00:43 | |
![]() | Får polisen bryta mot nån lag tycker ni? T ex köra för fort när de inte är i tjänst? Ladda ner olagligt från nätet? | |
| Tunnelbanan8 | 2009-12-20 00:45 | |
![]() | Men va fasiken, vilken dålig rubrik jag valde såg jag nu. Saknar att man inte kan gå in och ändra i inläggen. *suck* | |
| Orm | 2009-12-20 00:47 | |
![]() | ja, en polis bestämmer väl över sig själv precis som alla andra. varför frågar du, vad tycker du själv? | |
| regression | 2009-12-20 00:47 | |
![]() | Nej, varför skulle de? | |
| micro113 | 2009-12-20 00:49 | |
![]() | Nej, självklart inte. Varför skulle polisen få bryta mot någon lag. Man förväntar sig väl att polisen i större utsträckning än andra skall följa lagen. Skall de implicera lagen på andra så bör de ju faktiskt besitta en högre moral, inte lägre moral, än andra. | |
| Tunnelbanan8 | 2009-12-20 00:50 | |
![]() | Men gud så otrevligt svar. "Varför frågar du". Ja jag frågar för att jag är nyfiken på att veta vad andra tycker, vad trodde du? Nä, jag tycker inte det är ok att bryta mot lagen om man arbetar som polis. Inte på något sätt. Såklart de bestämmer över sig själv, men jag menar är det rätt att arbeta som polis och t ex köra för fort, etc? | |
| regression | 2009-12-20 00:52 | |
![]() | Kul att du är nyfiken! Svaret är nej. | |
| kermis | 2009-12-20 00:59 | |
![]() | Är de inte i tjänst har de väl precis samma lagar som vi andra? Ingen annan får ju göra sånt så varför poliser? Kort svar: Nej. Lagen gäller för alla såklart. | |
| Thyrel | 2009-12-20 01:05 | |
![]() | Ar fragan mer huruvida de ska tillatas vara poliser om de bryter mot en lag, eller en ren moralfraga? | |
| Orm | 2009-12-20 01:16 | |
![]() | Ok. Det är nog bra med variation bland de anställda inom Polisen. Lite läskigt om supermoralistiska extremmänniskor ska hålla ordning på mig. Jag vill hellre ha jämlikar som det går att prata med. Det var inte alls meningen att vara otrevlig mot dig förresten. | |
| apbur | 2009-12-20 01:22 | |
![]() | Nja, den formen av mångfald tror jag inte alls polisen vill ha. | |
| Zmrzlina | 2009-12-20 03:40 | |
![]() | Ingen medborgare får begå brott. Sådan är lagen. (Förutom möjligtvis kungen och hans åtalsimmunitet, men han är nog inte direkt i riskzonen för allvarliga brott...) | |
| Thyrel | 2009-12-20 04:06 | |
![]() | Åh han kanske inte begår något direkt brott men han rånar skattebetalarna på mer pengar än någon bankrånare gör.. tvi | |
| Tunnelbanan8 | 2009-12-20 05:16 | |
![]() | Thyrel, frågan var bara precis som jag skrev. Men dina följdfrågor var också tänkvärda. Ska de få fortsätta vara poliser om de gör nåt som går emot lagen? Och var ska gränsen gå för hur grovt ett brott är. | |
| Tunnelbanan8 | 2009-12-20 05:18 | |
![]() | Orm, så du menar att det är ok att en polis som t ex tankar ner olagliga filmer (eller vad det nu kan vara) ska få göra det, medans du åker på böter, eller vad nu straffet blir? | |
| Mixiplus | 2009-12-20 08:09 | |
![]() | Jag tycker om ordet lagom. En polis ska i Sverige följa svensk lag oavsett om han är i tjänst eller ledig. Men man måste ju samtidigt ha viss tolerans, annars så skulle vi i slutändan bara ha ett mycket litet antal poliser kvar och de skulle vara så olidligt laglydiga och förmodligen uppfattas som fascister. Skogen skulle vara en mycket tyst plats om bara de fåglar sjöng som sjöng bäst. | |
| potthuve - Ej medlem längre | 2009-12-20 08:32 | |
![]() | Och om poliserna sjöng i skogen skulle brottsligheten i stan öka. | |
| micro113 | 2009-12-20 10:17 | |
![]() | Poliser skall helt klart ha en högre moral än andra -- vem vill bli tagen och bojad av snatteri av en polis som själv snattar t ex Eller tagen och bötbelagd av en polis som själv kör för fort t ex. Att poliser skall vara mänskliga och talbara när de skall utföra sitt arbete är ju befängt -- deras arbetsuppgifter är odiskutabla, om någon bryter mot lagen skall de ingripa och det skall inte handla om vilken polisen man råka på, lagen skall se lika ut för alla oavsett vem man man råkar på. Som kriminalvårdare anser jag att det som ger mig den moraliska rätten att låsa in andra är just att jag följer lagen -- inte att jag forordnats en nyckel i handen. Kollegor som har en annan syn på det hela och agerar utifrån det är inte bättre än buset det låser in i mina ögon - då är skillnaden bara att de inte är upptäckta än, men det är likafullt lika kriminella och äger inte den moraliska rätten att låsa den där dörren. Likadant är det med poliser och domare -- skall man implicera lag och straff på andra, så skall man också stå för en högre moral än de man sätter dit och påför straff på. Att prata om variation inom polisen - vad innebär det? Skall vi ha några hustrumisshandlare, rånare och mördare också, för att öka förståelsen och förmågan att tala med buset? Så att alla som åker dit känner att det finns några jämlikar att tala med? | |
| slånbär | 2009-12-20 14:31 | |
![]() | Min sjuttonåring var på polismuseet i stockholm för ett tag sedan och då fick dom göra nåt slags test med en massa frågor typ har du snattat nån gång. En fråga var om dom nån gång hade laddat ner film eller musik från nätet illegalt. 100% av eleverna hade gjort det och då sa guiden att det var ju ett helt väntat svar och att när poliser gör testet så brukar svaret ligga på runt75% som har gjort det och då för privat bruk. Detta gör ju naturligtvis att min son tycker att det är helt ok att göra det och hur ska jag kunna argumentera emot det när tom dom som ska upprätthålla lagen gör det? | |
| regression | 2009-12-20 14:40 | |
![]() | Den finns ingen moral. Det finns bara Zuul och signalsubstanser. | |