Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade63
Mobilspel
Pågående21 650

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pekkis2006-05-11 22:50
Antal inlägg: 1173

Permanent?
Någon som permanentat sitt hår någon gång? Måste väl finnas ngn här som var 30 på 80-talet =)
Funderar på att göra det mot mitt tråkiga hår, men jag skulle vilja veta hur skadligt det egentligen är. Vill ju helst inte tappa det.
Och hur länge det sitter i och så.....

(tönt-tråd allan =)
 
pelikanen - Ej medlem längre2006-05-11 23:45
Antal inlägg: 2670

Min frisör säger att hon inte gör permanenter längre. De får gå till andra frisörer om det nu finns någon som ställer upp. Det är jättefarliga vätskor som frisören kan få svåra allergier av och det måste väl innebära, om jag inte är helt tappad, att även du kan få svår allergi av dem. Jag permanentade mig för många år sedan och det blev mycket krusigare än jag hade trott och det satt i över ett år. Jag var inte särskilt nöjd med det förrän i slutet av det året då det var mer självlockigt stuk på det. Hempermanent var på den tiden rena bluffen, det höll inte. Men hur det fungerar idag vet jag inte. Gå till en duktig frisör med klippning som specialitet istället. Det är mitt råd, en sådan kan säkert klippa ditt hår jättesnyggt om du nu inte är nöjd med det.
 
lelou - Ej medlem längre2006-05-12 00:13
Antal inlägg: 2025

äh jag tror det är hur lugnt som helst...alla frisörer gör ju det, finns en massa varianter att välja på och du tappar inte barret av det, däremot så sliter det på det som färgning o blekning gör också. Det är värre mot hårbotten (färg osv) än permanent, eftersom permanenten läggs i spolarna (håret) ej i hårbotten.

Kör på säger jag, min kompis gjorde en volympermanent som blev hur snygg som helst..hade jag inte färgat mitt så mkt så hade jag gjort det med.
 
pelikanen - Ej medlem längre2006-05-12 00:23
Antal inlägg: 2670

nej alla frisörer gör det inte...min t ex.
 
Joebowl - Ej medlem längre2006-05-12 00:50
Antal inlägg: 73

hehe jag permanenta mig när jag gick i grundskolan ville ha en sån micro frilla höll ett tag inte så länge gjorde det hemma
 
Klockan 12 - Ej medlem längre2006-05-12 05:11
Antal inlägg: 40

hade en klasskamrat (kille) som permanentade nacken på den tiden hockeyfrissa var populärt :)
 
mammamu - Ej medlem längre2006-05-12 05:35
Antal inlägg: 1286

Tänk dig för ett par gånger extra..
Det sliter otroligt mycket på håret å speciellt nu till sommaren när vi (förhoppningsvis) har en sol som ska skina mycket..
En kompis till mig pentade sig förra sommaren å jag fattar inte att frisören sa blankt nej.. Hennes långa fina hår blev en trasselsudd utan dess like å det har tagit henne ett år att få iording på håret igen..
Lägg i en snygg toning eller nåt istället så slipper du en massa problem:)
Lycka till med frillan!!
 
Pekkis2006-05-12 11:38
Antal inlägg: 1173

Heh, det var olika bud från alla håll och kanter =)

Nu är det så att jag har väldigt färgat hår, och har haft väldigt färgat hår de senaste 10 åren. Ganska sletet om man säger så.
Borde jag fortfarande go for it, som Lelou tyckte, eller är det än mer anledning att inte go for it, som resten tyckte ?
 
lelou - Ej medlem längre2006-05-12 11:56
Antal inlägg: 2025

nä..inte om du har mkt färg o sånt grejs i ..då ska du nog skippa det, som jag gör. Färgar mitt hår ofta och ett sånt hår ska man nog inte utsätta för en permanent .
För att vara 100, dräll in hos en frissa och be de om råd för just ditt hår :)

Ett annat tips som jag kör med. Jag köpte värmespolar Åhlens, såna där "korvar" som Björk typ har i skallen på videos :), dekan man sätta i några timmar innan man ska ut om man vill ha lockar, de funkar kanon och är enkla att sno i håret medan man fixar i ordning sig . Även de större spolarna är bra på riktigt långa hår, med lite spray så har du värsta hollywoodfrillan sen :)
 
metmasken2006-05-12 14:55
Antal inlägg: 101

Jag har en gång satt permanent och aldrig mer! Visst var det snyggt så länge det var nytt, de första veckorna. Men ett evigt fixande var det nog efter hårtvätt! Ja och sen när permanenten växer ut så är det inte vackert, för mig satt det i tills jag klippte bort det. Det tog något år innan allt var helt borta. Visserligen kan man nuförtiden med platteringsjärn släta ut håret, men det blir jobbigt i längden. Nej, jag skulle nog satsa på tillfälliga lockar :)
 
Mercedes2006-05-12 15:17
Antal inlägg: 728

Jag permanentar mitt hår minst 1-2 ggr/år. Nu borde jag eg. göra en ny, men har uppehåll när badsäsongen börjar så det inte behöver friseras så mycket. För visst torkar permanenten ut håret litet grand och håret kan t.o.m ljusna litet, men jag har aldrig betraktat permanent som nåt farligt. Prova åtminstone.
 
Prof Drövel - Ej medlem längre2006-05-12 18:15
Antal inlägg: 21

Byt frisör Pelikanen, finns många som fixar permanent (har en del kontakter inom branschen), varför skulle det blivit så farligt helt plötsligt har ju funnits i många årtionden (jag har sett få hårlösa kvinnor). Har rest en hel del inom öststaterna också (via jobbet), där permanentmodet funnits kvar längre än i väst. Som lelou säger så sliter blekning och färgning en hel del det också.
 
Busmika2006-05-12 18:38
Antal inlägg: 222

Jag permanentade mig i höstas, en HEMANENT utförd av en polare...håret blev krullit och fint och sitter fortfarande kvar. Enda nackdelen är om du färgat det innan så åker färgen ur, men det är bara att vänta 2 veckor efter permanenten så kan man färga igen....funkar så bra så
 
pelikanen - Ej medlem längre2006-05-13 14:51
Antal inlägg: 2670

Jag tänker inte byta frisör, hon är alldeles fantastiskt bra. Hon kan det mesta. Jag sa inte att ingen frisör gör det, jag sa att min gör det inte och det tycker jag hon gör rätt i. Har du aldrig hört talas om hårlösa kvinnor så kanske du har hört talas om frisörer som måste sluta pga allergier av olika slag. Lite taskigt kan man tycka. Min förra fick byta yrke och hon var ett riktigt proffs. Och åtminstone jag har läst om både håravfall och eksem pga färgning och permanent.
 
mamman - Ej medlem längre2006-05-13 15:00
Antal inlägg: 6379

Gör en Odin.
Om du permanentar dig så vill vi se före och efter-bilder!!!!

Det är lag på det nu!!! ;-)
 
AnnikaP - Ej medlem längre2006-05-13 16:22
Antal inlägg: 207

Jag bad min frissa rakpermanenta mig en gång men han vägrade....han sa att det inte blir bra. Fast det var för väldigt många år sedan...Dessutom handlar nog inte den här tråden om just rakpermanent. Fast jag delar gärna med mig av mina lockar =)
 
Gunilla N - Ej medlem längre2006-05-13 16:33
Antal inlägg: 9562

Mja... För den permanentade är det nog inte så farligt (vilken mormor - läs till 40-åringar - har inte haft "konstant" permanent...?) då man inte kommer i kontakt med vätskor osv dagligen. Däremot är det farligare för frisören. Kan bara se till min svärmor som tidigt blev sjukpensionär pga detta yrke.

Å andra sidan är inte permanenten den enda boven, färgning är det likaså och på samma premisser.

F ö permade jag mig på 80-talet och kan lugnt säga att MITT hår inte lämpade sig för det. Det blev aldrig så snyggt som kompisarnas... *surar*
 
Adam Hell - Ej medlem längre2006-05-13 17:58
Antal inlägg: 2

Jag funderar på att permanenta mig som Joey Tempest, i Karlstad är Europe högsta mode.
 
nina73 - Ej medlem längre2006-05-13 19:04
Antal inlägg: 2694

fråga din frisör !! .. men det är nog ingen fara att permanenta.... en permanent antingen "växer ur " eller "tvättas ur" .. beroende på hur den tar på ditt hår.. och hur långt hår du har osv ...
Lycka till !!
 
Gunilla N - Ej medlem längre2006-05-13 19:49
Antal inlägg: 9562

Vilken ohyfsad och ointelligent människa du är kl 12, som uttrycker dig som du gör här ovan!!!
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?