Spelrum
Giraffen33
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 486

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Carolajnen2009-12-25 12:25
Antal inlägg: 458

Bilköp - bilen blev avställd!
Hej!
Det är så att min sambo köpte en bil nu i veckan innan jul via Blocket. Han åkte och köpte den och skrev papper och allt man ska göra. Nu fick vi veta att han blivit ägare på bilen, samtidigt som den förra ägaren avställde bilen i samband med köpet! Så nu har min sambo kört med en avställd bil som inte skulle ha varit avställd. Säljaren gjorde alltså både ägarbyte och avställde bilen på en och samma gång.

Någon som vet vad man ska göra? Är det inte olagligt att göra så som säljaren gjorde? Min sambo har ju ingen lust att betala nästan 2000 spänn för påställning som han inte ens var ansvarig för.

ANDERStG2009-12-25 12:33
Antal inlägg: 7560

Var det ett misstag? Får man någon ekonomisk vinning på att avställa?

lvx2009-12-25 12:34
Antal inlägg: 49

Det beror väl på vad som stod i köpeavtalet. Hursomhelst kostar det 1500 att åka fast med att köra en avställd bil så det är nog lika bra att ställa på den. Vad skulle vara olagligt menar du? Om säljaren har lämnat en uppgift om att bilen är påställd så ska säljaren stå kostnaden för att göra det. I annat fall så köps väl bilen i befintligt skick...

Carolajnen2009-12-25 12:41

Det var så att bilen var påställd när min sambo köpte den. Den blev sedan avställd i samband med ägarbytet, vilket är väldigt konstigt i mina öron. Det är ju stängt överallt nu över julen så man kan ju inte ringa någonstans och kolla.

humlan322009-12-25 12:45
Antal inlägg: 35

Då har förmodligen säljaren kryssat i rutan "avställning" och din sambo har sedan skrivit på för ägarbytet. Det är samma papper för dessa två saker.

Carolajnen2009-12-25 12:50

Jo, jag frågade en person om det, och han sa att det kan ha varit så. Men man kan ju undra om säljaren gjorde det avsiktligt eller om det var ett misstag, för de hade ju inte kommit överens om avställning innan köpet... Det hade ju varit dumt i så fall, för varför ska man ställa av en bil i samband med ägarbyte? Man vet ju inte vad som gäller nu, det är därför jag hör mig för här på forumet nu när det är stängt överallt :)

humlan322009-12-25 12:57
Antal inlägg: 35

Ställa på en bil kan du ju göra via internet om du har ägarpappren. Spontant känns det väl som att förra ägaren chansade och kryssade i rutan för avställning, för det är väl förmodligen han som får tillbaka pengarna för skatten. Varför inte helt enkelt ringa och fråga honom varför det blev så här?

Carolajnen2009-12-25 12:58

Jo min sambo får göra det om han har numret kvar. Jag har ju inga papper, han har dem hos sig eftersom han inte är här nu. Känns inte okej från vår sida i alla fall att det blev så här, men det kan ju ha varit ett misstag, man kan ju inte anta att han gjorde det med flit i alla fall utan att kontrollera det först.

lvx2009-12-25 13:00

Om det är så att den personen kryssat i och din sambo skrivit på så är det nog bara att betala för påställningen. Man kan alltid kolla med den personen för att få tillbaka pengarna men det blir nog oerhört svårt att på juridisk väg hävda någon rätt till ersättning.
Man kan lära sig två saker av detta:
a) lita inte på folk
b) läs noga igenom allt du skriver under...

Carolajnen2009-12-25 13:06

Jo jag får fråga honom om det sen. Jag har ingen aning om faktiskt om han skrev på innan eller efter ikryssningen eller om han ens läste igenom pappret. För mig känns det som att han blev lite lurad, men det är ju samtidigt svårt att säga. Samtidigt blev han ju inte det om han skrev på pappret efter ikryssningen, och då har ju han ansvaret att se till att bilen blir påställd. Aja, jag vet ingenting om bilar och bilköp, det är därför jag frågar :)

lvx2009-12-25 13:06

det är en snårskog - det medges :)

micro1132009-12-25 13:56
Antal inlägg: 17542

Kostar det 2000 kr att ställa på en bil numer?

Eller är det skatten ni pratar ni om?

Skatten skall väl återbetalas till säljaren, eftersom det blir ett ägarebyte i alla fall, om man säljer bilen skall väl nya ägaren stå för skatten från och med bytesdagen.

Sotfinger2009-12-25 14:19
Antal inlägg: 22361

Skatten följer med bilen, någon skatt betalas inte automatiskt tillbaka till säljaren vid ägarbyte. Av- och påställning kostar 50 kr.

Sotfinger2009-12-25 14:21

Att säljaren kryssade i avställning var säkert helt medvetet, han får därigenom skatten återbetald tilll sig själv.

Sotfinger2009-12-25 14:43

(Bilförsäkringen däremot är personlig. Som ny ägare måste du teckna en ny försäkring och den gamle ägaren får sin betalda premie åter)

Noctera2009-12-25 14:44
Antal inlägg: 25

Jag tycker personligen att det verkar som varken köpare eller säljare varit speciellt seriösa i det här fallet. Om jag mot förmodan skulle köpa en bil på Blocket så skulle jag först och främst läsa alla papper noga. Sedan skulle jag be att få lägga på ägarbytespapper på brevlådan tillsammans med säljaren så att inga missförstånd skulle uppstå. Att sedan köparen i det här fallet kanske inte har kvar telefonnumret till säljaren? Sådant kan man ju enkelt skriva på kvittot (som jag antar att köparen fått) - och sådant är ju inget problem om säljaren har rent mjöl i påsen.

Nu är dock situationen som den är - det som kan göras är alltså att omedelbart ställa på bilen - och betala påställning ur egen ficka. Visst kan ni ringa säljaren - men han lär ju hävda att det måste skett av misstag, även om så inte är fallet. Köparen sitter hur som helst med en skatt som skall betalas nu - och bilen blev då något dyrare än det var tänkt från början...

När det gäller affärer - lita aldrig på någon.

myra64 - Ej medlem längre2009-12-25 15:12
Antal inlägg: 578

det är ju så här: När köparen skriver under köpehandlingen så ska han ju ge tillbaka den till säljaren, som sedan ska skriva under och skicka in den delen.
(Man ger den ju aldrig till köparen eftersom om köparen är oseriös så använder han bilen och skiter i att skicka in pappren vilket gör att säljaren får fortsätta stå för böter, biltullar osv osv)
När köparen skrivit på så kan säljaren kryssa i rutorna i efterhand eftersom ingen köpare begär kopia på regbeviset (vem har en kopiator med sig??)
Ja, det är oseriöst som sjutton men det ger honom skatten tillbaka, alltså mer pengar för bilen, och den nya ägaren blir tvungen att betala skatten annars får han böter om han blir stoppad.

Carolajnen: Om man kryssar i BÅDE rutan för ägarbyte och avställning så görs avställningen först, enligt transportstyrelsen. Det är puckat att man ens kan göra två saker samtidigt. Det borde vara så att man måste invänta nya ägarpapper innan man kan ställa av bilen.

Noctera: vad har köparen gjort för oseriöst undrar jag, förutom att lita på en människa???

Har själv åkt på det fast jag sålde min bil avställd och den nya köparen memorerade tydligen min personliga ställa-på-kod när han skrev under pappren, för på väg hem till sig ställde han på bilen via internet och sedan fick jag inbetalningen på skatten 2600:- eftersom jag var regitstrerad ägare den dagen han ställde på.!!!

blaster-no1 - Ej medlem längre2009-12-27 21:33
Antal inlägg: 18

Klart som fan man ställer av bilen när man säljer den. Finns ju skatt att få tillbaka. Och det är ju den nya ägarens ansvar att se till att bilen är skattat, påställd och försäkrad. Lär er lagar och regler innan ni ger er in i affärer.

devilseye2009-12-27 21:53
Antal inlägg: 224

Med tanke på hur dålig koll ni verkar ha på bilaffärer så skulle jag inte ens bli förvånad om säljaren nämnt att han tar skatten fast ni inte fattade det. Man kan aldrig veta hur det ligger till genom att bara höra den ena parten.

blågul2009-12-27 21:54
Antal inlägg: 4

Skrapa fram din skrapkod före anmälan

Oavsett vilket sätt du väljer att ställa av ditt fordon på måste du, i de fall fordonet har ett giltigt kontrollmärke med grå skrapyta, skrapa fram en fyrsiffrig kod som finns under den gråa ytan och lämna den vid din anmälan.
-kan det vara så att bilen var avställd innan ägarbyte

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?