Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 486 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| _abc_ | 2009-12-26 04:00 | |
![]() | Fråga medborgarskapet utomlands el något i den stilen Jag har bott utomlands ca 90% senaste 18 månaderna och kommer även göra det kommande år. Jag undrar om nånting kan hända på "pappersfronten" (värdehandlingar, skatt, id-handlingar) som jag bör tänka på eller eventuellt måste åtgärda i samband med en sådan tillvaro. Det jag menar är om exempelvis sjukvårdsreglerna ändras för detta nämnde en vän, att det kan sluta gälla för mig att få svensk vård om man inte bott i Sverige senaste 6 månaderna, stämmer detta? Eller att man då typ måste betala för eventuell vård. Tänkte hur jag t ex skulle göra med svininfluensavaccinet, om jag ska ta det utomlands eller ta det i Sverige och om något av senaste 18 månaderna påverkar nånting kring detta. Vidare undrar jag om det finns något annat, vad som helst som kan påverkas av att man helt enkelt inte bor inom Sveriges gränser tillräckligt mycket under en lång period. | |
| ylven72 | 2009-12-26 10:09 | |
![]() | Detta beror ju på om du skall vara i ett land som tillhör EU. Vet att försäkringskassan har ett EU kortsom gäller om man blir sjuk i ett annat land. Min son har det när han är hos sin far i Danmark. Har för mig att det gäller i över ett år. Ja jag kan bara önska dig en trevlig resa. | |
| _abc_ | 2009-12-26 14:33 | |
![]() | Det gäller inte EU. Men med andra ord så krävs det ett särskilt kort om man är bosatt för länge utanför Sverige men inom EU? Får väl kolla mer kring det för det verkar onekligen som att svensk sjukvård t ex förändras för mig nu. | |
| Liftactiv | 2009-12-26 14:36 | |
![]() | Att du inte får svensk vård när du bor utomlands är väl inte mer än rätt? Eller tänkte du när du kommer "hem" igen? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-12-26 14:46 | |
![]() | "Kortet" som ylven syftar på är alltså ett kort som försäkrar att du sjukförsäkrad i Sverige, helt enkelt. Det innebär att om du ska vara i annat land än Sverige måste du ha detta kort för att din svenska sjukförsäkring ska gälla, exempelvis om du bryter benet så får du vård och då står svenska staten för kalaset (sjukförsäkringen). Men om du har rätt till sjukförsäkring när du bor utanför EU i mer än tre-fyra månader är jag tveksam till. Det finns det säkert andra som vet mer än jag. Beroende på vilket land det är du bor i borde du kunna skaffa dig en privat sjukförsäkring, eller olycksfallsförsäkring. Vissa länder kräver ju medborgarskap för sådant, men du får ju ta och kolla upp allt detta med Försäkringskassan. Vad gäller skatt så handlar det helt enkelt om var du är folkbokförd och vilken inkomst som registreras för dig. Exempelvis om du bor i Australien ett år men fortfarande är folkbokförd i hemma i Svedala så är det vissa regler som gäller, och andra regler om du inte är folkbokförd här. Detta kan du ta med Skatteverket. Ditt medborgarskap i Sverige behåller du självklart. Det påverkas inte alls, såvida du inte flyttar permanent och söker medborgarskap i det nya landet. Men även då kanske du kan behålla ditt svenska medborgarskap också. I vissa fall. Detta kan du prata om med den svenska ambassaden i ditt nya land. Körkort behöver du ordna. Internationellt körkort kan du fixa genom Motormännen www.motormannen.se/m...nd ex.html. Vad gäller id-handlingar är det olika vilka som gäller i vilket land. Ditt svenska id-kort har ett givet utgångsdatum, det står på det. Bara att kolla. Oavsett var du bott eller hur länge så gäller id-kortet i Sverige till det utsatta datumet. Det gäller även ditt pass. Lycka till! | |
| _abc_ | 2009-12-26 15:21 | |
![]() | "Att du inte får svensk vård när du bor utomlands är väl inte mer än rätt? Eller tänkte du när du kommer "hem" igen?" Syftar snarare på det katalias nämner, den svenska sjukhusförsäkringen. Jag vill veta om den fortfarande gäller om man en längre tid är bosatt utanför Sverige. För i de flesta länderna kostar det skjortan att bli sjuk, så är det ju när inte skatterna är högst i världen. Får väl kolla efter privata sjukförsäkring och vad som gäller. Annars verkar det inte vara nånting mer fundamentalt att se över? Skatt, medborgarskapet och ID-handlingar var väl på förhand rätt självklara att inte påverkas av detta. Men det finns inte några andra mindre väsentliga saker att se upp med? | |
| Bitte - Administratör | 2009-12-26 15:23 | |
![]() | www.forsakringskassa...73 812327fc Här finns väl en hel del att läsa Bitte | |
| _abc_ | 2009-12-26 15:25 | |
![]() | Tack för lyckoönskningarna katalias, tack för länken bitte | |