Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 500 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2010-01-03 00:53 | |
![]() | Teckande filmer Min son som är 8år frågade mig varför tecknade figurerna har 4 fingar på händerna. En mycket bra fråga för jag kunde inte ge nåt bra svar på den upptäckten han gjort. Nån som vet? Är dom bara lata som tecknar för att spara in på ett finger eller? Jag tycker det är märkligt att man tecknar människolika figurer o bara ger dem 4 fingrar istället för fem. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2010-01-03 00:53 | |
![]() | Tecknade filmer ska det stå i rubriken. Beklagar min felstavning. | |
| Jumanjia | 2010-01-03 00:53 | |
![]() | haha bra fråga :-) | |
| Elmis | 2010-01-03 00:59 | |
![]() | Här har författaren och aniksten G.R. skrivit ett svar som ni kan lita på. www.ne.se/static/uts..._p rosp.htm | |
| Elmis | 2010-01-03 00:59 | |
![]() | "ankisten" | |
| swingmatism | 2010-01-03 01:02 | |
![]() | Som illustratör kanske jag kan belysa frågan med facit i (femfingrad) hand... Det handlar inte så mycket om att avbilda som att antyda, någonting då man talar/berättar med bilder. Detsamma gäller många illustrerade böcker och tidningar; och då inte bara händer. Det handlar om en illusion för enkelhetens skull, man kommer undan med det därför att man åtminstone gjort antydningarna starka nog för att de flesta inte ens ska reflektera över att det saknas ett finger... men ja, det handlar om lathet. | |
| swingmatism | 2010-01-03 01:04 | |
![]() | Hopps, Elmis hann före - men ja, jag var ju inte helt ute och cyklade. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2010-01-03 01:11 | |
![]() | Tack Elmis! Intressant länk.. Jag har förstått att sonen ser detaljerna...jag kan tycka det känns en smula omodernt i dagen datoriserade värld med 4-fingriga figurer. Det gäller såväl tecknade serietidningar och film. Är det då inte dags att gå över till femfingriga händer då när det nu inte finns anledning att spara tid på handteckna fyrafingrars händer när det nu finns kraftfull datorteknik att tillgå. Jag kan knappast tro att man tecknar för hand längre. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2010-01-03 01:14 | |
![]() | Swingmatism, tack även för ditt svar.. Man förenklar mycket i den tecknade världen. Men en del tecknat är så detaljrika i annat ändå så varför då hålla på traditionen med 4-fingrars händer? Detaljrika bilder är t.ex manga... | |
| swingmatism | 2010-01-03 01:17 | |
![]() | Teknik i all ära, men all animation börjar med enkla skisser för hand och, vilka processer de än tas igenom senare (jo, stor del utav 2d-animation idag görs fortfarande för hand) så krävs någon som gör själva arbetet bakom att bygga upp karaktärerna - så långt har det alltså inte gått än, att datorer och teknik tagit över den kreativa processen driven av människohänder... Disneys senaste verk, t.ex. (Grodan och prinsessan) är tecknad på traditionellt vis; "för hand", för att se om där finns en marknad för att låta den gamla konsten leva kvar - eller om den är redo att skrotas för att göra plats för en alltigenom 3d-animerad barnfilmsbransch. | |
| HumbleBug | 2010-01-03 01:43 | |
![]() | "Men en del tecknat är så detaljrika i annat ändå så varför då hålla på traditionen med 4-fingrars händer?" i detaljrika teckningsstilar är sällan 4-fingrande personer sällan förekommande. Däremot i mindre detaljerade. Det är bara en konvention, en cliché. Överintellektualisera inte. | |