Spelrum
Giraffen | 13 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 5 |
Inloggade | 18 |
Mobilspel
Pågående | 19 647 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
le-lou | 2010-01-04 12:38 | |
![]() | Vår hund attackerar valp! Vi har en hanhund, kastrerad modell mindre (terrier) som är 1,5 år nu. Han är en mycket godmodig hund, pigg och glad mot människor och mot de allra flesta hundar. Dock har vi märkt att han blir stressad och nervös om han träffar någon stor hund, allra mest om den hunden är mörk i färgen - han blev attackerad när han själv var valp av en stor svart vuxen hund och jag tippar på att det "sitter kvar", det var ganska dramatiskt och även om han inte blev fysiskt skadad så pep han så fort han såg en svart hund efter det (som liten då), även om vi försökte direkt efter att låta honom träffa snälla stora svarta hundar så mkt som möjligt. Har också sett dominanstendenser mot andra hannar, typ "jag står på bakbenen och lägger framtassarna på den andre", och detta har också börjat rätt nyligen. Nåja. Nu till det som verkligen oroar mig. Min dotters pappa har skaffat hund, modell större och den valpen är alltså dubbelt så stor redan än vår (dessutom svart), och första gången de träffades så betedde sig vår hund illa :(. Han gick fram, nosade och sen när valpen nosade tillbaka så gjorde han utfall mot honom. Valpen tittade på honom, backade undan och var nog mest förvirrad. Som tur är skadade han inte honom men jag blev fundersam. Är det normalt att en vuxen hund går på en valp så? Varför gör han det och vad kan jag göra? | |
Minta | 2010-01-04 12:56 | |
![]() | Han bör ju inte göra utfall, det går nog att träna bort. Men det är inte ovanligt att vuxna hundar "uppfostrar" valpar. Min samojedtik är en mycket snäll och godmodig hund mot alla människor och hundar. Men hon morrar åt valpar och skäller på dem. | |
wildman | 2010-01-04 12:57 | |
![]() | Nu är det svårt att svara rent generellt på en sådan fråga eftersom man inte alls vet hur det såg ut i detalj. Men så mycket kan jag säga, att valpar sannolikt signalerar olika "kaxighet". Vår tik som är 11 bast gammal och har två valpkullar bakom sig reagerar väldigt olika mot olika valpar. Är det en till synes undergiven valp så är hon hur from som helst, men är det en kaxig valp så "sätter hon den på plats" till synes ganska brutalt. Men som sagt, utan att skada den. Men sen å andra sidan hade jag en jack-russel hane som inte kunde interagera med främande hundar alls, vare sig valpar eller vuxna. Så det kan nog vara både normalt eller inte beroende på exakt hur det går till. | |
Mamik | 2010-01-04 12:57 | |
![]() | Det är svårt att avgöra situationen när man inte sett den själv. Det kan vara en markering för att visa valpen vem som bestämmer, det behöver inte vara aggressivt även om det ser ut så. Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med någon, hundkunnig i ditt område som kan hjälpa dig att avgöra om detta är ett problem eller inte. Vuxna hundar kan gå ganska hårt åt en valp, till synes, utan att det är särskilt allvarligt. Ring till din lokala brukshundklubb alt. kennelklubb för att få tips om kunning person. Gällande den skrämmande upplevelsen och tendensen till "anfall är bästa försvar" behöver inte det vara ett problem om ni träffas regelbundet så att hundarna "flockas" ihop. Om ni däremot träffas väldigt sällan är det kanske bäst att inte låta hundarna umgås. | |
Risotto - Ej medlem längre | 2010-01-04 12:58 | |
![]() | Nu har inte jag någon personlig erfarenhet men jag har hört min flickvän (som har fostrat sex vallhundar de senaste 12 åren) berätta en del om det du beskriver. Den äldsta hunden hatar hundar av modell schäfer samt att den hatar katter, detta beror precis så som du beskriver det på att den har blivit illa behandlad av dessa i sin valpperiod och att det sitter djupt. Beträffande att din hund reagerar likadant mot valpen är som jag förstår det därför att hundar inte gör någon egentlig skillnad på vuxna och valpar eller i övrig storlek heller, för din hund är det säkert just den hund som har varit elak mot honom en gång i tiden om de nu påminner om varandra. Om jag inte är helt ute och cyklar så kan det mycket väl vara på det här sättet det hänger ihop, vad ni ska göra åt det kan jag inte svara på till fullo. Själv skulle jag nog låta dem ses under uppseende så att de lär känna just varandra. Jag har en tysk jaktterrier hemma ibland och den har jag varit rädd för att den ska jaga min katt. men min katt har satt gränser och tyskterriern står bredvid katten men rör honom inte samt vänder bort ansiktet. Jag hoppas att ni lyckas få en bra lösning på problemet. | |
Mouche - Administratör | 2010-01-04 13:03 | |
![]() | Du skulle nog svimma om du hörde och såg hur mina hannar tuktar valpar som kommer nära dom Le-Lou =) Det låter och ser ut som om de skulle slita den lille stackaren i stycken men..när uppfostran är över så mår valpen prima. Dock är den ett par erfarenheter rikare: "Håll dig på din plats unge annars blir det bråk!" Men, obs, givetvis så ska man hålla ett litet öga så att inte den vuxne hunden slår över i ren aggressivitet. Ett sånt beteende är dock ovanligt. Din hund är också i könsmognadsålder så hans dominansvilja är säkert på Topp just nu. =) Mouche | |
Minta | 2010-01-04 13:04 | |
![]() | Jag tror att hundar utan tvekan känner igen en valp. Valpar har ofta ett "ohyfsat" beteende som de vuxna vill korrigera. | |
le-lou | 2010-01-04 13:07 | |
![]() | Uj, tack ändå för svaren. Min dotters pappa sa åt mig att vår hund inte är sund i huvudet, för vuxna hundar ska känna av att det är en valp och att det är nåt fel på vuxna hundar som "går på" en valp. Så så som han gjorde, kan alltså vara korrigering? Han lät ju som ett monster när han gjorde det dessutom :(. | |
Minta | 2010-01-04 13:16 | |
![]() | Det är inte fel i huvudet på en hund som tuktar en valp, om den inte skadar hunden. Men jag förstår att han är orolig. Man vill ju att ens valp ska träffa snälla hundar så att det blir en bra hund som vuxen och inte får en massa hangups. Lagom uppfostring skadar nog inte. | |
Mouche - Administratör | 2010-01-04 13:19 | |
![]() | Hade han "gått på" valpen så hade det blivit skador Le-Lou. Jag kan utan vidare säga att din hund gjorde det vi människor kanske borde lära oss också, han satte sig i respekt hos den yngre direkt. Uppenbarligen så förstod valpen det din hund "sa till den" eftersom den snällt backade undan. =) | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-01-04 13:19 | |
![]() | Ibland kan det se jävligt aggressivt ut, men så länge han bara markerar skulle jag inte oroa mig alltför mycket. Men tillrättavisa honom för all del - det är ju inte ett okej beteende. Mamik sammanfattade det väldigt bra lite längre upp i tråden. | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-01-04 13:25 | |
![]() | Det är för övrigt bra att du tar itu med problemet. Det är alltför många hundägare med hundar av mindre modell som låter aggressivt beteende passera utan åtgärd eller till och med uppmuntrar det ("ooh, vad gullig han är när han morrar och skäller!". Det här får jag - som har en större hund - lida för sedan, när hon blir sur på små nervösa och aggressiva hundar som står och laddar för utfall. Det enda deras ägare ser är att min hund försöker sätta dem på plats och fråga "vad är problemet?", medan de är olyckligt vetande om hur deras egen hund har betett sig eftersom de inte kan tolka signalerna. | |
le-lou | 2010-01-04 13:25 | |
![]() | tack för svaren, känner mig bra mycket lugnare och gladare nu. Vill tillägga att han bet honom inte, men han visade tänderna och gjorde liksom utfall. Helt stel blev han innan, stod som en pinne och då började valpen nosa honom på huvudet och liksom böjde sig över honom, vår hund syntes knappt - det var då det small liksom. Det var då han högg mot honom, morrade och lät som en liten gremlin. Jag skrev ett mail till mitt ex nu, med lite svar från er i, tack så mkt för all respons. | |
le-lou | 2010-01-04 13:28 | |
![]() | en fråga till när jag ändå är i gång: När han kör sitt dominansbeteende rent allmänt mot andra - ställer sig på bakbenen och lägger framtassarna på dem - ska jag göra något då? Eller låta honom hållas? | |
Minta | 2010-01-04 13:30 | |
![]() | Korrigera det, annars gör hundarna det och det kan ske med besked. | |
Mouche - Administratör | 2010-01-04 13:31 | |
![]() | Bästa är att helt enkelt avleda hans uppmärksamhet tycker jag. Börja leka med honom, gå och titta på något en bit bort etc.. En dag kan han nämligen tyka sig mot fel hund och få sig en rejäl omgång stryk så det är lika bra att lura bort sådana beteenden innan det blir fight. | |
Mouche - Administratör | 2010-01-04 13:32 | |
![]() | Minta: Du och jag tänker väldans lika tycks det =) | |
le-lou | 2010-01-04 13:34 | |
![]() | tack, det är så jag har gjort och då har jag tydligen gjort rätt :). | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-01-04 13:36 | |
![]() | Alltså 99 gånger av 100 löser hundar sina relationer själva - allra helst om de får träffas utan koppel så att det inte blir en massa konstigt trasslande. Din hund verkar vara lite osäker i största allmänhet, och då är det inte så konstigt att den markerade. Valpen verkar också ha gjort precis det den ska - varit undergiven. Om de får hänga lite med varandra kommer det att gå finfint. En promenad och lite utomhusbus kan göra susen. | |
Mouche - Administratör | 2010-01-04 13:40 | |
![]() | Jag håller med ElectricEye. Regel nummer ett: Låt aldrig hundar leka kopplade! Kan sluta riktigt illa. | |