Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 530

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magnusito2010-01-07 10:10
Antal inlägg: 5006

Kyrkor, minaretar, Europa och Mellanöstern
Flera trådar har tagit upp detta ämne. I dessa kommer det ofta upp argument om att vi i Euripa är så islamofobiska och att Schweitz minaretförbud är ett utslag av detta. Samtidigt förs det fram att det minsann finns gott om kyrkor i arabländerna. I morse på nyheterna (P1 morgon) sändes ett reportage om hur kyrkbyggen nekas tillstånd i flera arabländer samtidigt som de anklagar europeer för att vara islamofobiska och att i Egypten sköts nyligen 7 kristna ihjäl bara för att de besökte sin kyrka.
Min poäng är att det är väl bättre att stå för sin ståndpunkt och diskutera saken och komma till beslut i en öppen debatt och tillhörande val än att bakom sin offerställning skylla på andra och sedan begå mycket värre hemskheter själva.

Perpersa - Ej medlem längre2010-01-07 10:31
Antal inlägg: 2193

Det är aldrig bra att "begå mycket värre hemskheter"...

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-07 10:33
Antal inlägg: 1821

Du slår ju ann samma ton själv nu magnusito? eller?

magnusito2010-01-07 10:39

Gör jag? Upplys mig.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-07 10:45

Du brukar skriva väldigt bra inlägg! nu kan man läsa det som att du tycker att man skall stå för sin synpunkt och diskutera den öppet utan att anta en offerställning , men inledningen och "värre hemskheter" antyder väl lite samma angreppssett? Kan vara jag som läser in för mycket!

magnusito2010-01-07 10:49

Kanske eller så ser jag det inte själv. Blev mycket upprörd över hur det går till ute i världen och att samtidigt som man anklagar andra för att vara fobiska själva till uppskattningsvis 90 % av befolkningen inte skulle vilja ge tillstånd till t e x kristna.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-07 11:00

Världen är orättvis, och bara för att "vi" kommit på det förträffliga med mänskliga fri- och rättigheter, betyder det ju inte att alla andra bör inse det förträffliga exakt samtidigt, eller att de ens har möjlighet att implementera det.

Min poäng är; mänskliga rättigheter är något som vi i väst har kommit på och något som vi hyllar som sunda värden. Om vi verkligen tror att de är viktiga, så har vi också en skyldighet att hålla på dessa principer, oavsett om "de" inte gör det. Vill vi sprida våra värderingar, bör vi göra det utifrån vad vi tror på, inte anpassa det i någon form av "men de gör ju inte som vi så då gör vi som dom"-mentalitet.

Våra fri- och rättigheter är väl knappast något vi tänker kompromissa bara för att andra beter sig på ett sätt som vi kan tycka är mindre utvecklat? Eller blir vi avundsjuka på inskränkthet? Det är väl enda anledningen till att ta en lägre "standard" som en ursäkt för våra beslut.

magnusito2010-01-07 11:17

Absolut inte. Men vi måste också reagera och falla i fällan "Vi är så mycket bättre, starkare, visare och de är bara offer. Vi måste konfrontera och hålla alla för ansvariga.

magnusito2010-01-07 11:18

och inte falla i fällan.... ska det stå

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-07 11:46

Klart intressant diskussion detta magnusito, kan spåna iväg hur långt som helst men tid och förpliktelser förbjuder mig till att göra detta!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?