Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 493

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ArgsintEva2010-01-08 17:14
Antal inlägg: 248

reptiler / mat
Jag som har reptiler tycker mest synd om mössen / råttorna som våra ormar äter....

Vad tycker Du ?

Våra ödlor äter mjölmask / zoforbas det stör mig inte...
MEN att höra möss skrika för sitt liv, det är då jag känner mig som en äkta sadist...som sakta men säkert plockar fram piskan för att plåga mitt offer...vilket iof passar mej med mitt temperament men möss har väl med rätt till liv.
Men så är livet ute i naturen och har man skaffat sig ringlande husdjur får man ta det onda med det goda.

Min pappa undrar jämt om vi har gjort ormsoppa av dom ....det år han i Thailand men misstänker att det var inte KP han åt..

klobba2 - Ej medlem längre2010-01-08 17:25
Antal inlägg: 2332

Varför tjafsa med levande foder?
Bara omständigt........
möss skrika!!??
Har aldrig varit med om...

MustaVeri2010-01-08 17:29
Antal inlägg: 260

Ute i naturen blir inte offren inlåsta i bur/akvarium utan möjlighet att fly.
Bara en inflinkare :)

Lägger mig inte i allt sånt där egentligen men jag skulle nog aldrig själv kunna mata med levande möss, blir inga reptiler hos mig inte :P

ArgsintEva2010-01-08 22:56

klobba2

skrika kanske var att ta i...men dom piper som bara den..

-Torskmacka2010-01-08 23:16
Antal inlägg: 1623

jo, jag skrev det där om min svärmor tidigare... det var dumt.

när jag var ung och rask hade jag sådana där salamandrar som bodde tillsammans med fiskarna i akvariet.

de åt en fin liten mask-cocktail, som man köpte i små ark med många små "mini-iskuber"... mums så gott det såg ut.....

något för dig Eva?

Linn79 - Ej medlem längre2010-01-08 23:18
Antal inlägg: 4279

Det finns ju frysta möss också om det är ett alternativ, om din reptil går med på det och inte matvägrar.

Förstår att det är svårt med levande mat.....

-Torskmacka2010-01-08 23:19

Jag har fyra katter i stället för ödla... de tar in mängder med möss... man kan få dem alldeles gratis om man kommer hem till mig.

apbur2010-01-08 23:24
Antal inlägg: 9699

Anser inte att djur som kräver andra däggdjur som föda ska få finnas som husdjur.
Varför skulle reptiler vara annorlunda än andra djur och matvägra sig till döds?
En orm är väl inte dummare än att den slutligen tar en färsk men redan död mus. Visst, det kan ju ta ett år eller så.

Minta2010-01-08 23:28
Antal inlägg: 20042

Håller med, förstår inte hur du står ut med det. Ge ormen död mat annars får den svälta ihjäl.

Minta2010-01-08 23:29

Usch, det låter som en helvetisk tillvaro, är det värt att ha orm då?

Minta2010-01-08 23:30

Nu kan jag inte sova inatt, bara av att läsa detta.

apbur2010-01-08 23:39

Jag tror det kan klassas som djurplågeri att ge sin orm levande föda (däggdjur) och det är ingenting man ska syssla med, trots att man påstår att ormen bara äter levande marsvin.

Enda anledningen till att levande föda ges är att reptilägaren på något sätt är sadistiskt lagd. Det finns inga vettiga argument vad jag vet då det går alldeles utmärkt att ge reptilen död föda, speciellt om man gjort det från början.

monew2010-01-09 11:32
Antal inlägg: 823

tänkt på det där, kan man inte ge dem döda möss?

ArgsintEva2010-01-09 22:31

Apbur ...hur tror det går till i naturen...huggormar är knappast veganer..

Så det är mindre synd om dom vilda djuren då ????
Hmmm vilka ormar äter enbart Levande marsvin ???
Vem påstår det !

Det klassas inte som djurplågeri....Läs lagboken noga, det har jag gjort.
Det finns regler för djurhållning....även för smådjur !
Om inte annat så finns det många bra forum för reptilintresserade eller om man bara vill veta mer...

Alla ormar äter inte dött....det beror på hur dom fått maten från början.

Men tänkt på alla möss som djuraffärerna har i frysen ...var f*n tror du dom kommer ifrån ?
Från ovan ???
Nej du....nedfrysta små vita söta möss har också dött...en död bara för att bli mat...

Nu tänker jag inte engagera mig mer i detta om det inte är ngt positivt...

-Torskmacka2010-01-09 22:32

Eva... det verkar mer och mer som att du vill äta upp dina reptiler.... bara för att lära dem en läxa.

ArgsintEva2010-01-09 22:43

Min pappa käkade orm i Thailand när han jobbade/bodde där...det var gott sa han...
Men jag gillar inte orm...
Min äldste som han har ätit en massa insekter ...friterade....chokladdo ppade osv....så här sitter jag och är en avundsjuk mamma som älskar VÄRME....men slänge mej inte i elementet..

apbur2010-01-09 22:46

ArgsintEva, jag tycker inte vanligt folk ska få avliva djur hur som helst hemma och jag tycker det är djurplågeri att utsätta ett bytesdjur för dess fiende utan att den har möjlighet att fly.
Det blir också en helt annan moralisk fråga när du som människa väljer att utsätta ett djur för lidande än när en huggorm tar sitt byte ute i naturen.
Jag har inga problem att djur dödar varandra, däremot har jag problem med människor som förorsakar djur lidande.
Nedfrusen föda som man kan köpa i butik ska vara dödat på ett effektivt sätt. Något du inte gör när du ger mössen till din orm.

Sangria2010-01-09 23:35
Antal inlägg: 504

Men Eva-Vad ville du med din tråd egentligen? Trodde du att folk skulle applådera och tycka det var ok att ge levande föda och att det ju var bra att du änd kände viss ångst över det? Självklart går folk igång på detta men då det kommer kritik verkar du bli upprörd. Så min fråga är bara- vad ville du egentligen?

Minta2010-01-10 00:34

Jag kan inte få ihop önskan att vilja ha ett djur - en orm - och samtidigt medverka till att plåga andra djur. Det är inte särskilt positivt och helt obegripligt på gränsen till perverst. Jag instämmer helt med apbur.

ArgsintEva2010-01-13 18:43

Jag ville nog bara tala om hur jag lider med mössen....antar jag...
och höra folks åsikter en del är så känslokalla....
(vilket ni som skrivit inte alls varit )
Såg en gång på bild på en reptilsida där en killa från Finland matade sina STORA ormar med kattungar :(
Det var illa tycker jag...
Iof så gillar folk sällan möss som faktiskt kan förstöra en hel del...
För 20 år sen hade jag ett fint hus med med stall, stuga på gården, beteshage, paddock osv...
Det huset brann ner pga av en liten jävla mus som gnagt hål på elledningar så huset tack och lov började brinna när vi INTE var hemma...
Allt blev förstört...Kunde aldrig mer bo där....
Har varit där 2 gånger sen dess...en gång för att se förödelsen och en gång för att se hur fint nästa ägare hade gjort det...han är konstnär och huset ser defenitivt inte ut som det gjorde innan...
Han bodde i stugan på gården under renorveringen som tog 7-8 år...

Oj då....det blev en hel berättelse...och allt började med möss & ormar..

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?