Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 501 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ingson | 2010-01-10 13:58 | |
![]() | Konstutställningar Jag har under de senaste veckorna besökt Moderna Museet i Stockholm och filialen i Malmö. Till konstverken finns förklarande text, hörlurar med mer information att låna, samt välvillig personal som berättade om konstverken och konstnärernas intentioner. Om konstnären har någon avsikt med sitt konstverk som denne lämnar till allmän beskådan kan man väl förmoda att avsikten är att skapa sinnesupplevelser-sinnest illstånd-upplevelser (i fortsättningen upplevelser) hos betraktaren. Om konstnärens avsikt med verket är att skapa en viss upplevelse så blir den förmodligen inte densamma om man samtidigt har en massa förklarande text och tal som inte konstnären från början tänkt sig Om konstärens avsikt är betraktarens upplevelse efter att denne tagit del av tillkommande information borde väl denna information räknas som en del av konstverket och vara verifierat av konstnären. En hel del prat-text handlade om konstärens (eventuella) intentioner med sitt verk men är inte det att förminska och flytta fokus från själva konstverket? Man kan alltså tänka sig att varje konstverk får stå för sig själv. Dvs tavlan , installationen ställs ut men utan årtal och förklaringar om i vilken kontext den tillkommit. Konstnärens namn kan vara dolt under en svart lapp som man får lyfta på om man nödvändigtvis vill veta namnet på den som skapat verket. Lite brydd över mig själv blev jag: Bland tavlor som jag inte kände igen vid första ögonkastet blev jag mer välvilligt inställd till dessa när jag nästan samtidigt såg att det var en för mig världskänd upphovsman vilket ger upphov till en hel del hypoteser varav en del är mindre smickrande för mig. Avslutningsvis en språk- och ordningsfråga: För att räknas som antikt måste föremålet vara mer än hundra år gammalt om jag inte missminner mig. En del verk på Moderna Museet är närmare hundra år gamla; kommer de att försvinna från detta museum när de uppnår hundraårsdagen? | |
| mrperfect | 2010-01-10 13:59 | |
![]() | 75 år gäller för vissa objekt tror jag | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-10 14:02 | |
![]() | ingson - "Lite brydd över mig själv blev jag: Bland tavlor som jag inte kände igen vid första ögonkastet blev jag mer välvilligt inställd till dessa när jag nästan samtidigt såg att det var en för mig världskänd upphovsman vilket ger upphov till en hel del hypoteser varav en del är mindre smickrande för mig." titta in i projicerningstråden vettja! | |