Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 501

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Comeon - Ej medlem längre2010-01-11 23:17
Antal inlägg: 456

Jobba med att skriva intervjuer, vad för utbildning?
Jag skulle vilja jobba mer hemifrån som egen och ta på mig att åtagande från olika företag som behöver ha saker utskrivna som tex intervjuer och dyligt.

Är det någon som vet en bra kurs eller program som man kan gå för att ha tillräckligt kött på benen till att utföra det? Vad behöver man egentligen?

Alltså lite likt läkarsekreterare men inte alla medicinska termer.
Lite krångligt att förklara men har någon nåt tips?
:-)

anneli72 - Ej medlem längre2010-01-11 23:24
Antal inlägg: 11612

Kontakter..det är vad det handlar om.

Comeon - Ej medlem längre2010-01-11 23:31

Det var inte riktigt så jag menade:-)
Kontakter har jag men man måste väl ha någon utbildning för ordprogram osv?

myra64 - Ej medlem längre2010-01-11 23:35
Antal inlägg: 578

Vad är det för intervjuer du tänker på då?

anneli72 - Ej medlem längre2010-01-11 23:46
Antal inlägg: 11612

Min man tycker att jag borde börja jobba...men jag har lagt

journalistiken åt sidan,

Comeon - Ej medlem längre2010-01-12 00:29

Jag vet inte direkt vad för sorts intervjuer direkt men jag snckade med en kompis som jobbar som läkarsekreterare och startade eget för ett tag sen. Hon är överhopad med jobb och föreslog det för mej. Men just som läkarsekreterare kan jag inte jobba eftersom jag inte har utbildningen och den är ganska så lång och gå.

Men många företag lejar ut arbeten till bemanningsföretag nu istället för att ha en egen sekreterare anställd.
Tänkte jag kanske kunde glida på den vågen lite för att kunna arbeta mer hemifrån.

Men jag behöver en utbildning som man kan visa att man gått och lära mej mer om olika program som man kan använda sig av i jobbet. Men frågan är vad för kurs eller linje som man ska gå för att lära sig det.

sanlin2010-01-12 08:28
Antal inlägg: 1462

Låter som ett bra jobbalternativ. (Har inga tips dock men tråden flyttas ju iaf fall fram....). =)

sanlin2010-01-12 08:29
Antal inlägg: 1462

*oj, blev visst ett "fall" för mycket här ovanför....

Palini2010-01-12 09:37
Antal inlägg: 1381

Jag vet av egen erfarenhet att det finns t.ex. en del transkriberingsjobb där ute och dessa klarar man oftast utan nån som helst erfarenhet. Alla språkutbildningar (svenska, lingvistik, andra språk, etc) är precis som erfarenhet alltid en merit, men jag tror inte att det är nåt måste.

Detsamma gäller nog erfarenhet av ordbehandlingsprogram. De flesta kan nog knappa ner en text i t.ex. Word utan större ansträngning. Det skulle väl i sånt fall vara om den man jobbar för har specifika krav på hur texten ska se ut. Med radbrytningar, fonter ,tabbar och allt vad det kan innebära.

God och korrekt svenska, viljan att ta på sig jobb och lite entusiasm lär förmodligen räcka långt.

The_Idiot - Ej medlem längre2010-01-12 09:39
Antal inlägg: 66

Om du menar att skriva ut en journalists anteckningar från en intervju så har jag aldrig hört talas om ett sånt yrke under mina år i branschen. Det gör journalisten själv.

Ordfobi2010-01-12 09:41

Börja med att använda rättstavningsprogrammet i din dator: "dyligt"!!!

ölgubbe - Ej medlem längre2010-01-12 09:50
Antal inlägg: 120

Vad vill du tillföra med ditt inlägg, ordfobi?
Fingrarna kan slinta på tangentbordet ibland, inget man ska bli hånad för när man ställer en allvarligt menad fråga.
För övrigt är det fånigt med överdrivet användande av utropstecken...

Dyslekso2010-01-12 09:55
Antal inlägg: 8945

Kontakta någon transkriberingsbyrå och se om de behöver frilansare. Min gissning är att det nog är ett jobb som ställer höga krav på snabbhet vid tangentbordet, snarare än att man kan en massa olika program.
Hittade den här:
www.skribenterna.se/...sk ribering

men det finns säkert fler.

Ordfobi2010-01-12 09:56

Comeon frågade efter tips och råd. Att använda rättstavningsprogrammet hjälper mot slintande fingrar. Mycket viktigt om man vill agera skrivbyrå åt någon!!!

katalias - Ej medlem längre2010-01-12 11:05
Antal inlägg: 2032

Instämmer med Dyslekso, med ett litet tillägg: snabbhet och korrekthet. Man bör ha fallenhet för stavning och språk, och egentligen inte behöva använda rättstavningsprogram (som är ganska begränsade).

Lycka till!

Miss Yoco - Ej medlem längre2010-01-12 11:37
Antal inlägg: 2521

2010-01-12 09:41

Som invandrare tar jag det som en hjälp att folk "rättar" (såväl på nätet, som IRL).
Det är bara tacksamt - förutsatt att det inte rättas fel förstås, för även sådant har jag sett exempel på här i forumet...

Comeon - Ej medlem längre2010-01-12 12:45

Det beror lite på hur man rättar folk Miss Yoco. Det exemplet du nämner låter inte särskult trevligt och det tillförde inte tråden något. Jag fick inget svar på det jag frågade.

För övrigt vill jag tacka de som ansträngt sig med bra förslag. Ska kolla upp det närmare för jag tror på en marknad för denna tjänst.

Comeon - Ej medlem längre2010-01-12 12:46

"särskilt"
Kanske bäst att inflika det!

plimplim2010-01-12 13:22
Antal inlägg: 23

Jag läser till läkarsekreterare och visste inte att jobben lejas ut till bemanningsföretag, de flesta som går vår utbildning blir fast anställda.
Vad roligt att höra att det finns behov, då har man valt rätt program ;) Men utbildningen är inte så farligt lång, annars tror jag du får mycket nytta av att ha extra svenska-kurser, engelska och datorkunskaper.
Lycka till!

Comeon - Ej medlem längre2010-01-12 13:29

Kul att höra plimplim. Är det en intressant utbildning? Trivs du?

Hon som jag känner gick utbildningen för rätt så länge sen och valde att starta eget för några år sen efter att ha pendlat rätt så långt varje dag för sitt jobb.
Nu jobbar hon hemifrån och har häcken full. Hon funderar på att utöka och jag hade första tjing om jag utbildar mej:-)
Men jag vet inte just om läkarsekreterare är min grej med alla läkartermer men ska kolla upp det lite.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?