Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 484 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ViktorWig | 2010-01-15 12:56 | |
![]() | Wal-Mart Såg precis en dokumentär om köpcentrumsjätten Wal-Mart i USA. Under katastrofen Katrina ordnade företaget så att de anställda kunde skänka pengar direkt från lönen till de drabbade. De anställda fick ihop 5 miljoner dollar. Familjen Walton som äger Wal-Mart skänkte 6000 dollar. Tillsammans (6 familjemedlemmar) har de tillgångar på 85,3 miljarder dollar. Under åren har de skänkt 1 procent av sina tillgångar till välgörenhet. Bill Gates har skänkt 58%, lite skillnad. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-01-15 13:00 | |
![]() | Nobels fredspris till Billy boy! | |
| potthuve - Ej medlem längre | 2010-01-15 15:26 | |
![]() | Familjen Walton skänkte tusen dollar per person, undrar om de anställda bidrog med så mycket ur egen ficka... man kan vända på siffror hur man vill för att det ska se ut på ett visst sätt. Visst. Heder åt Bill Gates, han är ett föredöme när det kommer till den punkten. (inte när det gäller operativsystem) Men jag tycker inte man kan kräva att alla rika måste bidra, eller att man ska försöka sätte de som inte ger lika mycket i dålig dager. Dom gav ju nåt iallafall? Det är ingen som tvingat nån att ge något alls. Att försöka pressa nån till att ge välgörenhetspengar genom att försöka ge dem dåligt samvete är lite fult tycker jag. | |
| ViktorWig | 2010-01-15 15:49 | |
![]() | ja 1000 dollar per person, med enkel mattematik så gav de mindre procentuellt sett än deras anställda gjorde per anställd om man ser till lön och tillgångar. Jag tycker nog att man kan sätta lite press på de som har så de räcker och blir över. De finns ingen rimlighet att sitta och trycka på 85 miljarder DOLLAR när det finns så mycket fattigdom i världen. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2010-01-15 15:59 | |
![]() | Har du själv skänt mer än 1% av dina tillgångar till någon som har det sämre ställt? | |
| Linders - Ej medlem längre | 2010-01-15 15:59 | |
![]() | skänkt* | |
| ViktorWig | 2010-01-15 16:03 | |
![]() | Ja ligger ju på minus, ja har lån på 2 mille. Vilka tillgångar? ;) Lite skillnad tycker jag från då tex familjen Walton som lånar ut pengar till banken och inte tvärtom. Men ja jag försöker bidra då och då till olika välgörenhetsorginisatione r. | |
| potthuve - Ej medlem längre | 2010-01-15 16:08 | |
![]() | jag tror inte det var många av de anställda som skänkte 1000 dollar eller mer, tror snarare att de fem miljonerna kom i form av mängder av mindre bidrag. Wal-Mart är en grymt stor kedja och här mängder av anställda. 85 miljarder dollar är mycket, så mycket att till och med en hundradel av det är fortfarande en stor summa. vad är medelinkomsten i sverige idag? 300 000? Tror du medelsvenskens bidragsnivå ligger på 3000 kronor per år? | |
| ViktorWig | 2010-01-15 16:11 | |
![]() | öhöh ingen har väl skrivit något annat att de gav 1000 dollar eller mer per anställd???? Nej jag tror inte att vi lägger 3000 kronor per person/år. Men ärligt tänk efter lite, är det verkligen ett bra argument? | |
| potthuve - Ej medlem längre | 2010-01-15 16:17 | |
![]() | tycker du din argumentering är lysande? Att jämföra världens rikaste människor med varandra och kräva att de ska ha samma egenskaper bara för att de är rika. Då kan du väl lika gärna kräva det i form av skatt istället, om alla som har pengar måste vara som bill gates. | |
| ViktorWig | 2010-01-15 16:23 | |
![]() | haha jag skriver bara vad jag personligen tycker. Och det är väl ingen i denna tråd som "krävt" någonting?? Kul att du ger din syn på det men slappna av lite va :) | |
| potthuve - Ej medlem längre | 2010-01-15 16:28 | |
![]() | okej. | |
| Skrmf | 2010-01-15 17:53 | |
![]() | Funderar rätt ofta på det där med företags insamlingar. Håller med Viktor om att det verkar rätt futtigt att skänka en så låg procent om man tycker att någon behöver hjälp så mycket att man startar en insamling i företagets namn! (Gillar inte Kellogs "köp detta flingpaket så bidrar du med 1 krona till..."-insamlingar heller.) Sen hoppas jag verkligen att det finns rätt många människor som använder mer än en procent av sina inkomster på välgörenhet/osjälviska ändamål. | |
| Sangria | 2010-01-15 20:03 | |
![]() | Håller med Wiktor jag. Tycker också att dom gott kunde ha ställt upp med lika mycket som dom anställda drog in tillsammans. | |
| ViktorWig | 2010-01-16 12:12 | |
![]() | Såg även att 80% av alla brott som sker på Wal-Marts område sker på deras parkeringsplats. Rån, prostutition, mord, inbrott i bilar, misshandel, fylla mm. Wal-Mart lägger miljontals dollar på videoövervakning av personal för att hålla kolla på personalen. Visst har de butiksövervakning också. Men inga övervakningar utanför Wal-Marts väggar ut på deras parkeringsplats. Jag tycker det visar ganska tydlig vad Wal-Mart lägger sina pengar på. | |
| Låftamannen | 2010-01-16 12:40 | |
![]() | Har du några siffror på hur mycket skatt Wal-Mart har betalat in till den amerikanska staten? Bonus: Rolig länk www.peopleofwalmart.com/ | |