Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 484 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magnusito | 2010-01-15 14:57 | |
![]() | Danska konstnärer Hörde på radion att efter attentat o dyl mot konstnärer i Danmark så censurerar de sig själva och vågar inte framställa sådant som kan framkalla vrede i den islamska världen. Sålunda lyckas religiösa fanatister påverka vår demokratisk värld med fri konstutövning och yttrandefrihet. Vad har ni för kommentarer till detta och vad borde göras? | |
| Kewla | 2010-01-15 15:02 | |
![]() | Inga kommentarer, och inget bör göras. Nä skämt ådsido, men helt ärligt så tycker jag att man kan hitta på andra saker att göra än provocera islamister. Vill man hålla på med sånt så får man ta konsekvenserna, det är väl klart att folk blir pissed? Som sagt, antingen får danskarna hitta andra sysselsättningar eller helt enkelt leva med att censurera sig själva. | |
| SnakeEye | 2010-01-15 15:22 | |
![]() | Ahh fan. Min hyresvärd har höjt hyran med 400 spänn. jag känner mig provocerad, kanske dags för dem att ta konsekvenserna! | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2010-01-15 15:24 | |
![]() | Att den högsta frågan på konstnärsscenen skulle vara islamkritiska verk, mycket svårt att tro de. Sedan kan man försviso beklaga och tycka det är si eller så, men det finns allvarligare ting att skriva om eller pensla ut på ett papper. | |
| RymdGrisen - Ej medlem längre | 2010-01-15 15:26 | |
![]() | Såklart att en konstnär ska kunna provocera och tänja på gränserna, vad är annars meningen med konsten? Så tråkigt det vore om vi i stället hade en statlig fabrik som talade om för varje konstnär hur denne skulle arbeta för att ingen skulle känna sig provocerad. En människa som inte klarar av att en konstnär provocerar med den religionen de tillhör bör kanske fundera över hur stark dennes tro är... Förmodligen måste en sådan människa vara mycket svag i tron, annars skulle man inte behöva bry sig... | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2010-01-15 15:41 | |
![]() | Fast att ständigt rikta kritiken, iallfall den huvudsakliga kritiken imot de som står långt ner i den kulturrelativistiska skalan är inte utmanande, har du rymdgrisen skrivet många inlägg om att den Svenska konstnärsscenen är instängd i överigt? Vet du om vad som diskuteras i konstnärskretsar, läsar du kulturbuletiner, exempelvis "Gläntan" ? | |
| RymdGrisen - Ej medlem längre | 2010-01-15 15:49 | |
![]() | Jag har inte skrivit några andra inlägg om detta ämne, på denna sida. Jag delade bara med mig av min åsikt, som jag inte tycker är utmanande på något sätt. En konstnär ska ha rätt att uttrycka kritik mot en religion, anser jag. Jag läser inte Gläntan men hänger med i andra sammanhang. Vilket jag inte tycker spelar någon roll i denna diskussion | |
| Afrobeat - Ej medlem längre | 2010-01-15 16:16 | |
![]() | Som konstnär, om man är ute efter att beröra/provocera, får man självklart ta konsekvenserna av sitt uttryck, i form av t ex arg kritik i tidningar, påhopp av olika slag... MEN jag tycker personligen inte att det är rimligt att behöva bli hotad till livet eller attackerad/misshandlad i sitt eget hem. Vi behöver inte, och ska inte, acceptera fundamentalistiska sätt att "skipa rättvisa" och ta lagen i egna händer. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2010-01-15 16:19 | |
![]() | Jo visst spelar den någon roll!? Om man inte vet vad som diskuteras och vad som kritiseras och vad som får påbäkning så är det svårt att få någon proportion på vad som inte är "lämpligt" att säga. Jag håller med dig rymdgrisen och andra inläggsdebattörer att det är fel att "fundamentalisterna" reager som de gör, jag ser inte dem som ett offer, utan är mer inne på vad vi anser är värt att rikta kritik på. Det säger lite om vad man prioritear. | |
| devilseye | 2010-01-15 16:24 | |
![]() | Oj, denna frågan gör mig kluven. Jag tycker aldrig det är ok att man hotar/attackerar någon öht, men samtidigt gör många konstnärer det lite väl lätt för sig när dom väljer extremt tacksamma måltavlor att provocera och sen gömmer sig bakom det "kreativa skapande". Självklart ska man som konstnär kunna provocera. Men man kan ju fråga sig om det fanns en tanke eller syfte bakom dessa provokationer mer än själva provokationen i sig. Vill man åstadkomma något? Vill man ha till någon förändring? Ville man belysa något? Det är iaf frågor som jag tycker står obesvarade. | |
| RymdGrisen - Ej medlem längre | 2010-01-15 16:36 | |
![]() | Yonderboy, jag har rätt till min åsikt oavsett vad som anses "lämpligt" att tycka... :) Som en parantes vill jag bara nämna att jag inte ställer mig bakom uttryck som "kriget mot terrorismen", att jag har ett flertal muslimska vänner osv, så min åsikt i denna fråga grundar sig inte på islamafobi. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-15 17:00 | |
![]() | Nu är det ju inte bara danska konstnärer som har provocerat muslimer, eller har ni helt glömt bort Lars Wijks? Jag för min del tycker att provokationer av dethär slaget är bara så otroligt infantila. Jag har ingen förståelse för sådant, samtidigt som attacker eller hot av olika slag såklart aldrig kan försvaras. Fri konstutövning och yttrandefrihet in absurdum! *fnyser stort* | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-01-15 17:02 | |
![]() | Måste bara fälla en kommentar om Kewlas märkliga inlägg: "Vill man hålla på med sånt så får man ta konsekvenserna, det är väl klart att folk blir pissed?" Såna slappa resonemang är otroligt farliga och ett besläktat tankesätt är de som tycker att tjejer som klär sig slampigt får skylla sig själva om de blir våldtagna. | |
| Hr Winbladh | 2010-01-15 17:18 | |
![]() | Moderna konstnärer har verkligen inte alltid rätt i fråga om vad som är konst, vad de ska ha betalt och så vidare. Men likafullt måste de ha fritt spelrum att avbilda precis vem de vill och att utföra precis den konst de själva vill. Att ge efter för religiösa krafter förflyttar världen långt bakåt och gör oss verkligen en björntjänst. Till saken hör förstås att det inte finns någon anledning att provocera folk helt utan anledning, men med ärligt uppsåt och med någon slags konstnärlig höjd är det helt okej att avbilda religiösa figurer. Och detta självklart oavsett om det är en muhammedfigur, påven på pottan eller Oden som koprofil. | |
| JohnnyWas | 2010-01-15 17:47 | |
![]() | @Electriceye: Mycket bra kommenterat på Kewlas inlägg! Precis så är det. Att tyst acceptera förtrycket mot befolkningen i delar av den muslimska världen (eller överallt där religiösa knasar missbrukar sina maktställningar) därför att man inte vill provocera någon är fegt. Idéer måste alltid få kritiseras öppet, men det är viktigt att inte döma människorna som tror på idéerna. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-01-15 18:04 | |
![]() | Tack. Vet inte hur många inlägg jag har skrivit här på forumet men det här är första gången tycker att jag har skrivit något bra. :) | |
| Liftactiv | 2010-01-15 18:24 | |
![]() | Vansinne... Det ritas/målas karikatyrer på kändisar dagligdags, för att inte tala om alla konstnärer som målar av folk med fyrkantiga ögon och andra konstigheter. Det är bara att ta. Är man så svag (som någon tidigare även skrev) i sin religion att man inte kan tåla en målning av någon som ingen ens öht har sett, då är det vansinne! | |
| Minta | 2010-01-15 21:35 | |
![]() | Den heter väl Glänta? | |
| magnusito | 2010-01-16 13:23 | |
![]() | Jag tycker sådana här provokationer är viktiga och sunda. det är superallvarligt om en grupp ska kunna hota sig till tystnad. det gör det bara än mer angeläget att fortsätta!!! Dessutom hotar de inte bara utan de skrider till verket, vilket bara visar vilka ynkliga loosers de är. Det finns en konstig tendens till att inte vilja se vidden av detta bara för att det handlar om islam som de flesta här verkar tycka är underlägsna och därför ska tas särskild hänsyn till. | |