Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pion ekrot | 2010-01-16 10:33 | |
![]() | Ögonlaser Jag tänkte att det kanske vore en väldigt bra idé att operera bort min närsynthet, och började läsa på nätet där en väldigt varierande bild kom fram. Det verkar inte helt ovanligt att man efter en ögonlaseroperation får korrigera med ytterligare operation/er, att synen eller ögonen försämras på nåt annat sätt, att närsyntheten ändå kommer tillbaka igen efter några år igen o.s.v. Har du någon erfarenhet, eller har du hört om någon som använt LASEK eller LASIK? (Vad är skillnaden?) Hur har det gått sedan? Bra, dåligt? Stämmer det att hornhinnan aldrig läker ihop helt och hållet igen? | |
| Tess 08 | 2010-01-16 10:45 | |
![]() | Jag har ingen som helst erfarenhet, men har också funderat på detta. Hade varit otroligt skönt att slippa glasögon eller linser... Men som du skrivit så fattar jag inte hur det ska funka rent praktiskt när min syn förändras hela tiden... Måste jag då göra om ingreppet igen?? Ungefär varje eller varannat år får jag lov att byta styrka på mina glasögon och min närsynthet börjar gå tillbaka, men jag får mer brytningsfel... Hur blir det då?? Hoppas verkligen någon har svar på pions frågor! | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-16 12:13 | |
![]() | jag har en väninna som rest hit och opat sig www.perfektsyn.se/ hon är mkt nöjd. jag planerar att åka sommar. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2010-01-16 12:28 | |
![]() | Varför inte snacka med kidsen i förorten, de har förträfflig ögonlaser i olika färger, grön skulle vara den bästa har jag hört | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2010-01-16 12:31 | |
![]() | Jag har opererat mig, med mindre bra resultat. Nu ett par år senare ser jag tämligen dåligt på OP-ögat igen. Men för många blir det väldigt lyckat! | |
| pion ekrot | 2010-01-16 12:51 | |
![]() | Tess: Min syn förändrades också under en period ganska mycket och till det bättre. Sådant vore roligt att skaffa mer information om, hur dynamisk ens egen synskärpa kan vara, hur det överhuvudtaget kommer sig och om man kan påverka det själv på något sätt utan att operera. ramsay: Låter rätt intressant - helt klart mer prisvärt än i Sverige. Bittert hur som helst om en operation innebär mer eller mindre svåra komplikationer efteråt, och än värre om det dessutom kostat en 15.000-30.000 kronor. pottränad: Vet du något mer kring det hela, varför det blir så? Och vet du hur det ligger till med hornhinnans läkning efteråt? | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2010-01-16 12:57 | |
![]() | Det svar jag har fått är att det är högst individuellt, som allting annat. Jag har något torra ögon, vilket gör att jag inte kan ha linser. Detta är också en liten nackdel så man lasrar eftersom lasern torkar ut och resultatet blir inte fullt så bra som men ögon som är "våtare". Hur det ligger till med hornhinnans läkning efteråt är också väldigt individuellt. Den befinner sig ju i en "våt" miljö och läker därför sakta, jag har fortfarande smärtkänningar t.ex när jag varit ute i hård blåst. Så stinger det till rätt ordentligt i ögat. Huruvida det beror på att den inte är helt ihopläkt eller inte, kan jag i nuläget inte svara på... | |
| pefl | 2010-01-16 16:34 | |
![]() | Jag operarade mig med LASIK för tre år sen. Fungerade klockrent och jag kunde vara uppe och jobba framför datorn redan dagen efter. Den uppfattning jag har fått är att det oftare blir komplikationer med LASEK. Jag tror jag har 5 kompisar som har opererat sig varav en valde LASEK. Han hade ett helvete med smärtande ögon och flera omoperationer efteråt. De andra LASIKarna har tyckt att det funkat från dag ett. | |
| apbur | 2010-01-16 16:41 | |
![]() | www.betapet.se/forum...am p;page=0 | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-16 16:42 | |
![]() | Känner en kille som gjort ett sådant ingrepp på någon mottagning vid Globen, har jag för mig. Han är mycket nöjd och har inte behövt korrigera ngt efteråt. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2010-01-16 16:44 | |
![]() | Jag kanske skulle tillägga att det är en LASEK jag har gjort... | |
| pion ekrot | 2010-01-16 16:51 | |
![]() | pefl: Roligt att höra att det blivit bra för dig. Vet du vad skillnaden mellan LASEK och LASIK är? | |
| Giddy | 2010-01-16 17:08 | |
![]() | Min kompis opererade sig i december (LASIK). Hon säger att de gick snabbt o inte gjorde de minsta ont o hon är supernöjd. Hon ser perfekt nu o har gjort de sen samma dag eller om de var dagen efter operationen. :) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-16 17:15 | |
![]() | "LASEK/ELSA är en behandlingsmetod som utförs ytterst på hornhinnan, till skillnad från LASIK där man först lyfter upp en liten flik av hornhinnan och därefter gör ingreppet ett stycke ned i vävnaden." här står mer www.cityakuten.se/og...et oder.php | |
| Spetskaka - Ej medlem längre | 2010-01-16 17:19 | |
![]() | www.optikerna.se/las...-l asek.php | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-24 17:52 | |
![]() | Någon mer som gjort en op som kan berätta? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-13 16:21 | |
![]() | Ingen? Är så grymt trött på linserna. Det "bästa" är när man är ute och något skräp fastnar på linsen och sitter kvar där tills man tar ut dom...Så går man där med en liten fläck i ögat och låtsas som det regnar. Jag är inte så smidig och smart att jag har med mig fodral och vätska i väskan. Känns lagom kul att släpa runt på det. | |
| Guldplate | 2010-10-13 17:20 | |
![]() | Apburs länk går till en tråd här på betapet om just ögonoperationer. Kan finnas ännu mer info att hämta där. Annars vill jag flika in att min bror funderade på att operera sig men fick reda på att han inte ska ta den risken. Det dom gör är att dom tunnar ut hornhinnan när dom fixar till synen. Har man som min bror redan tunna hornhinnor så riskerar dom att bli så tunna att dom kan riskerar att gå sönder. Inte nödvändigtvis vid operationen utan även senare i livet. Sen kan man inte operera bort brytningsfelen. Själv har jag i princip perfekt skärpa på mina bägge ögon. Däremot har jag så stora brytningsfel att optikern tycker jag ska ha glasögon. (jag har dock ingen lust att slänga ut en massa pengar när jag samtidigt känner att jag ser bra!) | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-13 18:52 | |
![]() | Tittade i tråden men den var ju några år gammal och saker hinner utvecklas och kanske förbättras, därför kändes det bättre att fråga här. Lät inte så kul det där med hornhinnorna. Vet inte hur mina är, man får väl gå och kolla sig först... | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-13 19:01 | |
![]() | LASIK och speciellt FS-LASIK verkar ganska mycket trevligare är LASEK när man läser om det eftersom det står att man kan få mycket ont efter LASEK och det tar längre tid att läka? Känns halvkul att bli skuren i ögat dock ;P Är skiträdd att det ska göra ont. Speciellt med de där kloliknande sakerna som ska spärra upp ögonen. Jag får panik när min optiker, som iofs är ganska osmidig, ska vända på ögonlocken på undersökningarna. Jag har inget brytningsfel, är bara skapligt närsynt. | |