Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 518 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 17:23 | |
![]() | Hur skärpta är dina barn? Hur intelligenta tror du att dina barn är eller kan bli? Intelligens kan i den här diskussionen vara ganska flytande, även begåvning kan räknas in. Tror du att det är möjligt för ditt barn att bli lite vad som helst eller ser du begränsningar för ditt barn? Om du ser begränsningar, beror det på att du själv har begränsningar eller på egenskaper du anser barnet saknar? Anpassar du nivån på ditt språk när du pratar med barnen? I så fall hur länge? I vilken ålder kan din avkomma förväntas prata och lyssna nästan som en vuxen? Tror du ditt barn kommer gå vidare till högre studier? Varför/Varför inte? Går bra att svara om barn som nu är vuxna eller att utgå ifrån sin egen barndom eller fiktiva barn. Det handlar alltså om synen på barn. Hur stor tilltro man har till deras intellekt. Anledningen att jag frågar är att jag ofta tycker att föräldrar i forumet och även utanför pratar om sina barn som om de var väldigt begränsade och även pratar med dem som om de hade svårt att förstå. | |
| Nasty Nimrod | 2010-01-19 18:27 | |
![]() | Hur gamla barn pratar vi om här? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 18:32 | |
![]() | Det kan vara barn och tonåringar. Även barn under ett år kan vara intressant. En del pratar bebisspråk med bebisar och andra pratar nästan som vanligt. | |
| gnill | 2010-01-19 18:34 | |
![]() | hehe... min son (6 år) ska gå på "Skolan där man lär sig göra maskiner" (KTH har jag upplyst honom om att den heter) och bli uppfinnare när han blir stor (utom på fredagar då han ska ha en godisaffär som bara är öppen den dagen så att folk kan köpa sitt lördagsgodis). Tvivlar inte det minsta på att han lyckas. När de på Bolibompa berättade om Nobelpriset och varför man får det var hans spontana kommentar "Jamen Nobelpriset till mig då! Jag är ju jättesmart ju!". | |
| le-lou | 2010-01-19 18:37 | |
![]() | Vilken förälder förväntar du dig ska skriva "jag har inte mkt hopp om studier för mitt barn" el "nej min unge är inte speciellt smart/intelligent"? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 18:37 | |
![]() | Haha :) Ja, han verkar ju ha en bra plan. | |
| gnill | 2010-01-19 18:38 | |
![]() | När det gäller bebisar tror jag inte det spelar någon roll hur man pratar men _att_ man gör det och samspelar. Sen tror jag att om man vill att ens barn ska ha ett bra språk och gott ordförråd så kan man börja prata med dem utan att förenkla språket (däremot kan man behöva förenkla innehållet i informationen). | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 19:00 | |
![]() | le-lou: Det finns möjligheter att linda in det i så fall om man inte vill tala om sitt barn. Man kan tala rent allmänt. Det går bra att återge hur ens föräldrar såg på en själv. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-19 19:08 | |
![]() | Tror du att det är möjligt för ditt barn att bli lite vad som helst eller ser du begränsningar för ditt barn? alla kan bli "lite vad som helst" bara dom tror på sig själva. jag hoppas att jag kan hjälpa till att grunda det självförtroendet. Om du ser begränsningar, beror det på att du själv har begränsningar eller på egenskaper du anser barnet saknar? inga begränsningar i förmåga, intresse för allt har dom däremot inte så alla områden kommer så klart inte att utvecklas på samma sätt. Anpassar du nivån på ditt språk när du pratar med barnen? I så fall hur länge? I vilken ålder kan din avkomma förväntas prata och lyssna nästan som en vuxen? nej, jag anpassar mig inte. däremot så gullar jag enormt mkt m mina barn, det avspeglar sig ju i språket. Tror du ditt barn kommer gå vidare till högre studier? Varför/Varför inte? dom har kapaciteten absolut! sen om någon rymmer m cirkusen istället så är det deras val:) | |
| Sangria | 2010-01-19 19:17 | |
![]() | Båda mina ungar är "normalbegåvade" dev dom klarar skolan utan större problem men har ingen större ambition att satsa hårt. Den äldste går i Tvåan på gymnasiet och ska bli rörmokare och den yngste går i nian och tänker söka samma skola men troligen bli elektriker. Båda vill börja jobba direkt efter gymnasiet och vill inte plugga vidare. Även om dom vet att studier kan leda till mer välbetalda jobb så är dom inte intresserade-dom vill bli vanliga knegare. Den yngste har planen klar-han ska spara pengarna när han gör sin lärlingstid och sedan köpa en lägenhet,skaffa tjej(ibrist på tjej får det bli katt) Jag tycker det är bra att dom vet dom dom vill för det är verkligen inte lätt att välja gymnasium idag. det finns hur mycket som helt att välja och skolorna lockar med allt från laptops till körkort. Min yngste har flera kompisar (för att inte säga dom flesta) som inte vet riktigt vad dom ska söka för utbildning eller skola. Sista ansökning är 15/2 så dom börjar få lätt panik nu. Le-lou-Jag är en sån förälder som du beskrev. Jag har iget hopp om högre studier men heller ingen önskan om det. Jag är jätteglad att dom vet vad dom vill göra och glad att dom sköter skolan tillfredställande. Kan ärligt säga att jag absolut inte skulle önskat ett supersmart barn för dom ungarna har det väldigt tufft. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-19 19:22 | |
![]() | Sangria, precis, det är inte fel att inte vilja läsa vidare. | |
| lycopersicon | 2010-01-19 19:29 | |
![]() | Vår dotter räknas nog också som "normalbegåvad". Däremot är en av hennes starkaste sidor hennes sociala kompetens. Hon är väluppfostrad och artig och kan uppföra sig i alla sällskap. Vi får väldigt ofta höra att vi har en mycket trevlig dotter. Det värderar jag betydligt högre än MVG i betyg. Hon har tidigt fått lära sig att ta ansvar för sina handlingar och sin ekonomi vilket jag tror har stor del i hennes starka tro på sig själv. Hon klarar sig fint själv och det vet hon. Hennes planer är att läsa vidare eftersom hon är medveten om att det inte är lätt att få jobb utan högskolestudier. Mäklare är väl det hon verkar mest sugen på för tillfället men det kan ändras. Vi står bakom henne och stöttar henne oavsett vad hon vill göra, det viktigaste för oss är att hon får fortsätta må bra och vara glad. Vi har inte pratat bebisspråk här hemma. Varför lära barnen att det heter vovve för att några år sedan berätta att det är en hund? | |
| Sangria | 2010-01-19 19:31 | |
![]() | Däremot kan jag ju säga att jag har gjort klart att gymnasiet är ett måste. På min tid gick det att börja jobba efter nian men idag finns ju knappt några jobb utan man måste åtminstone gå ett yrkesprogram och speciellt om man inte vill plugga till något särkilt yrke som vetrinär, lärare eller nåt annat. | |
| mrwoo | 2010-01-19 19:39 | |
![]() | Hur intelligenta tror du att dina barn är eller kan bli? -Beror intelligens på arv eller miljö eller båda? Varken jag eller min fru kommer från familjer med högutbildade föräldrar. Idag är jag advokat och min fru journalist (dvs båda högutbildade). Vi har två barn, 2,5 år och 6 månader. Intelligenta idag?ja, det tycker jag, lättast att se är på 2,5-åringen som har mkt lätt för att lära sig nya saker. Kan bli intelligenta? Absolut. Tror du att det är möjligt för ditt barn att bli lite vad som helst eller ser du begränsningar för ditt barn? -Jag ser inga begränsningar för mina barn och jag kommer uppmuntra dom att ingenting är omöjligt för dom, dom kan göra precis vad dom vill. Samtidigt har varken jag eller min fru några krav på prestation utan kommer peppa dom i vad dom än beslutar sig för. (För tidigt att tala om begränsningar för 6månaders-grabben) Anpassar du nivån på ditt språk när du pratar med barnen? I så fall hur länge? I vilken ålder kan din avkomma förväntas prata och lyssna nästan som en vuxen? -Anpassar i alla fall tonläget så att jag försöker prata mjukare, men inte att jag pratar "bebisspråket" med dom. Tror du ditt barn kommer gå vidare till högre studier? Varför/Varför inte? -Vi försöker föra in tankar på sådana yrken som kräver högra studier så naturligt som möjligt (talar väl främst om 2,5-åringen här) Jag tror att båda två kommer studera vidare, dels för att jag tror att jag och min fru kan föra ner dessa yrken (som kräver högre utbildning) på ett enkelt plan och göra dom "tillgängliga" för våra barn, dvs att möjligheten för dom att bli läkare, psykolog, forskare, jurist, entreprenör etc ska vara lika naturligt för dom som vilket annat yrke som inte kräver högskolestudier. | |
| socionom | 2010-01-19 19:59 | |
![]() | Vem är intresserad av lekmäns färgade tankar? | |
| regression | 2010-01-19 20:06 | |
![]() | ''Vi försöker föra in tankar på sådana yrken som kräver högra studier så naturligt som möjligt (talar väl främst om 2,5-åringen här)'' Wtf? Känner att jag och min tvååring ligger i lä här. Och då har jag ändå disputerat. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-19 20:09 | |
![]() | hihi:) | |
| mrwoo | 2010-01-19 20:13 | |
![]() | menade inte att få det att låta som om vi körde nån slags militärisk "drill". Menade snarare att föra in begreppen och förklara yrkena på ett så enkelt sätt som möjligt och inte få det att låta som något "komplicerat". Hoppas att det kanske lät något klarare? | |
| mrwoo | 2010-01-19 20:13 | |
![]() | ..."som ATT vi..." ska det vara i meningen på första raden :) | |
| TimjanW | 2010-01-19 20:19 | |
![]() | Intelligens... En professor till mig sa att alla kan bli nobelpristagare om bara omvärlden tror och stöttar det! Så kan det vara, mina barn siktar mot stjärnorna och når nog trädtopparna förhoppningsvis. | |