Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade17
Mobilspel
Pågående19 483

Forumkategorier

Användare Inlägg  
swingmatism2010-01-20 16:05
Antal inlägg: 509

övertyga mig.
I en forumtråd av snarlik natur så postade någon ett inlägg som lyder som följer:
"Att påstå att evolutions teorin är falsk är som att föneka förintelsen".
Mycket roande men inte lika kul som skrämmande - själv uttalar jag mig inte i frågan, just nu. Gissar fördomsfullt på att mina medpetare består av övervägande evolutionister (då någon annan övertygelse vore helt befängd), varför är det så? Evolutionsteorin säger sig inte vara mer än just detta; en teori och därmed inget bevisat faktum - finns det någon här nu som känner för att övertyga en vilsen själ med lite bra och trovärdiga argument (vad er åskådning än må vara).

Lite roande att ta i akt innan ni sätter igång, är att ateister knappt existerade förrän evolutionsläran uppfanns - står och faller ateisternas världsbild med evolutionsläran? Sannolikheten att om man plockar isär en Boeing 747 och kastar in den i en tornado för att delarna ska sättas ihop igen - är lika stor som att liv skulle uppstå ur tomma intet. Så, förstå mitt tvivel och upplys mig.

regression2010-01-20 16:18
Antal inlägg: 1563

''varför är det så? Evolutionsteorin säger sig inte vara mer än just detta; en teori och därmed inget bevisat faktum''

Svar: Uttalandet ''evolutionsteorin är sann'' är inte korrekt. Uttalandet ''evolutionsteorin har ej bevisats vara falsk'' är korrekt. Det påstående du klippt in har alltså viss giltighet.

regression2010-01-20 16:21
Antal inlägg: 1563

''står och faller ateisternas världsbild med evolutionsläran?''

Svar: Evolutionsläran sammanfaller (nåja) med sekulariseringen och man kan anta att bristen på ateister på 1800-talet beror på att de inte vågade ge sig till känna.

Minta2010-01-20 16:21
Antal inlägg: 20042

En vetenskaplig teori är inte "bara en teori" i meningen bara en tro, ett förslag. Den bygger på vetenskapliga empiri som fått vetenskapligt stöd.

6555562010-01-20 16:22
Antal inlägg: 857

Man får väl börja med att definiera vad förintelseförnekelse är eftersom det enligt etablerade förklaringsmodeller kan variera mellan att blåneka till dess existens och att påstå att 5.9 miljoner judar blev bragda om livet.

Din Boeing-liknelse är falsk (eftersom bildandet av enkla kemikalier som har förmåga att så småningom bli celler sker under helt andra förutsättning) men inte helt absurd. Låt oss använda den och säga att det finns 10^(1000) virvelvindar under 10^10 år. Att det blir ett plan någonstans är troligt.

swingmatism2010-01-20 16:25

regression, tack, men inlägget till vilket mitt citat var riktat var någon som hänvisade till bibeln (i ett annat sammanhang och nämnde här varken evolution eller ursprung) - och jag tyckte att det var lite obehagligt att se den offensiva reaktionen på någon som hänvisade till bibeln - mitt citat var förvisso taget ur sitt sammanhang (och inleddes med någon i stil med "du kan inte vara seriös!?"), men anledningen till min den här tråden - var den att jag kom att undra över varför människor är så säkra på sin sak - och snabba att försvara den (även då den inte ens, i vissa fall, är hotad).

swingmatism2010-01-20 16:27

Tack Minta och ja, jag förstår skillnaden mellan övertygelse och tro - men vad har övertygat dig, exempelvis? Det var min frågeställning...

Scarpetta - Ej medlem längre2010-01-20 16:31
Antal inlägg: 1154

Jag förstår fortfarande inte frågeställningen.

swingmatism2010-01-20 16:33

Jag vill bara att folk lägger fram vad de tror på - men också varför.. jag undrar mest hur ni kan vara så övertygade om det ena eller det andra.

Stringmuskel2010-01-20 16:34
Antal inlägg: 11

Fred Hoyle har gjort en matematisk beräkning av hur stor chansen är för evolution. Han kom fram till ett tal med en etta följt av 40 000 nollor.

Undrar om någon räknat ut hur många nollor den andra teorin skulle ha? :-)

Scarpetta - Ej medlem längre2010-01-20 16:39

Konstig fråga. En övertygelse (vilken den än må vara) handlar väl om trygghet. En lugn plats i kaoset som är världen. Stormens öga måhända.

swingmatism2010-01-20 16:44

scarpetta; förvisso, men varför väljer man att ty sig till det ena eller andra - det var det som jag var nyfiken på. Det finns ju fundamentalism inom alla områden (även om ateisterna kanske inte är så våldsamma). Jag vill ha rätt hårda bevis om jag ska köpa någon teori - det var därför jag undrade, ifall någon hade någon trovärdigt att erbjuda...

Scarpetta - Ej medlem längre2010-01-20 16:47

Menar du alltså att om någon nynazist bara ger tillräckligt bra argument, så skulle du övertygas?

swingmatism2010-01-20 16:52

Jag skulle ta det i beaktning och överväga det om någon ger mig goda skäl att ens tänka över att anamma den filosofin - och med goda skäl menar jag allt annat än rasbiologiska, då detta inte är något som jag tror på. Sannolikheten är ju inte vidare stor, men visst - finns det något starkt, bra och trovärdigt i tryggheten av att vara nazist...

bove2010-01-20 16:59
Antal inlägg: 1333

Evolutionslära och religion behöver ju inte stå i motsättning till varandra, om man inte är bokstavstroende. Jag skulle tro att en majoritet av alla kristna människor i Sverige även tror på evolutionsläran.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-01-20 16:59
Antal inlägg: 31064

Omg, det räcker väl att se på (o-)sannolikheten för att den motsatta teorin skulle vara sann för att "välja" att tro på evolutionen any day? Kreationism är inget annat än ett uttryck för människans (djupt mänskliga) behov av meningsskapande och trygghet, men det finns ingenting som vetenskapligt talar för det synsättet. Renodlad psykologi bara.

vincea2010-01-20 17:41
Antal inlägg: 60

Eftersom universum (inte vårt universum) funnits i evighet så är det sannolikt att någon gång, hur liten det än är, kommer det omöjliga att inträffa dvs att universum ser ut som det gör idag.

Tänk universum som en påse med alla atomer som universum innehåller. Någon gång kommer den blandas till varje kombination hur liten chans det än är.

brava2010-01-20 17:54
Antal inlägg: 1636

Jag tycker att livet vore rätt trist om det bara var begränsat till rumtiden så som människans fem sinnen uppfattar den. Därför tror jag på Gud i meningen: en existens som har förmåga att uppfatta och verka i ett lång mer omfattande register.

kajix2010-01-20 17:57
Antal inlägg: 7767

"Sannolikheten att om man plockar isär en Boeing 747 och kastar in den i en tornado för att delarna ska sättas ihop igen - är lika stor som att liv skulle uppstå ur tomma intet"

bra, då kan vi räkna bort gud och andra religiösa förklaringsmodeller redan här.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-01-20 17:59
Antal inlägg: 31064

Ha ha, kajix! Spot on.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?