Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 518 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nattmingel - Ej medlem längre | 2010-01-20 22:22 | |
![]() | Maskulin och femin Freud kostaterade för drygt 50 år sedan att termerna "maskulin" och "feminin" hör till de mest förvirrade begrepp som uppträder inom vetenskapen. Men vad är, enligt er, maskulinitet? Finns det i Sverige något som kan betraktas som maskulism? (i jämförelse och som kontrast till feminism). Vad sysslar du den rörelsen med eller vad bör enligt er vara deras agenda? Jag har funderat på det eftersom det pratas mycket om feminströrelsen och feminsm. | |
| Nattmingel - Ej medlem längre | 2010-01-20 22:23 | |
![]() | Det blev lite fel i rubriken..Det ska vara Maskulin v/s feminin. Maskulinsm v/s feminism. | |
| TomasLeonard | 2010-01-20 23:12 | |
![]() | Freud dog för 71 år sedan...ordet maskulinism finns inte, kan vi inte fråga oss vad mcdonaldism är istället, vad skulle det ha för agenda? | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-01-20 23:13 | |
![]() | haha | |
| Nattmingel - Ej medlem längre | 2010-01-21 00:58 | |
![]() | Thomas, jag såg det...Det var boken som kom ut för drygt 50 år sedan. | |
| Ades | 2010-01-21 01:00 | |
![]() | Joan Ferguson.. | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2010-01-21 01:02 | |
![]() | Pär Ström har myntat uttrycket maskulinism, så det finns visst. | |
| Dyslekso | 2010-01-21 09:49 | |
![]() | Fanns en rimjobbare med det nicket på beta förut. Han kanske kan förklara. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-21 15:04 | |
![]() | Nä, han är upptagen med att infiltrera mitt kvinnliga nätverk. Maskulinismen verkar för att lyfta fram det manliga perspektivet där man tycker ett sådant saknas. Exempelvis pekar vissa maskulinister på mannens bristande rättigheter i vårdnadstvister - att kvinnan per definition förutsätts vara viktigast för barnet osv. Feminism men tvärtom, som jag förstått saken. Jag tror också det i mycket är en (ironisk) anti-rörelse, men det är bara en gissning. | |
| pion ekrot | 2010-01-21 15:47 | |
![]() | Ja, det finns en sådan rörelse och den fungerar som en anti-rörelse mot feminism. Anti-rörelser känns rätt patetiska i jämförelse med rörelser som arbetar FÖR saker. | |
| Mitch Ryder - Ej medlem längre | 2010-01-21 16:06 | |
![]() | Om något är anti så är det väl feminismen!? | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2010-01-21 16:13 | |
![]() | Ett spännande ämne som skulle kunna bli en kul diskussion, även om det diskuteras till leda på många andra ställen i samhället. Personligen fick jag mig en liten tankeställare kring detta för en tid sedan då en bekant till mig, en person som jag för övrigt har tolkat som maskulin man, annonserade ett namnbyte till ett kvinnligt och också ett kommande könsbyte. Vad jag frågar mig är om det är nödvändigt att vara manlig eller kvinnlig beroende på vad man tillhör för kön? kan man inte istället fokusera sig på de beteenden som man har fått med sig av både maskulin och femening karaktär och förstå vad för människa man är utifrån dem? Varför jag tänker på det är därför att jag i många fall kommer på mig själv med att agera på ett sätt som skulle klassas som kvinnligt men jag känner mig då rakt inte som en kvinna och därför måste jag klassa beteendet som ett också möjligt manligt beteende, helt simpelt bara ett mänskligt. Feminism är egentligen bara ett begrepp enligt mig som syfter till att ge kvinnor samma status som män. En självklar status och när det är uppnått kommer begreppet att falla sönder av sig självt. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-21 16:23 | |
![]() | pion, även om den skapats mot feminism så arbetar den likväl för mäns rättigheter. Det är väl bra? Män kan också diskrimineras. Sen är det såklart larvigt med folk som kallar sig maskulinister bara för att understryka att de inte är feminister, där håller jag med dig. | |
| Nasty Nimrod | 2010-01-21 16:26 | |
![]() | Vad är en rimjobbare? En som jobbar med rimjobb eller en som jobbar med rim? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-21 16:38 | |
![]() | maskulinismen eller de som förespråkar den kanske, känns obehaglig! med det inte sagt att jag gillar feminism. jag tänker på AFAF och liknande. | |
| Dyslekso | 2010-01-21 17:45 | |
![]() | Nasty Nimrod: lyckad kombo i det här fallet, typ. Risotto: "Feminism är egentligen bara ett begrepp enligt mig som syfter till att ge kvinnor samma status som män. En självklar status och när det är uppnått kommer begreppet att falla sönder av sig självt." Kvinnor har högre status än män i många sammanhang som det är. Ta det här med att kvinnor och barn alltid ska räddas först i nödsituationer, t.ex. Föräldramässigt också, som redan nämnts. Samt i vardagssituationer, där jag inbillar mig att kvinnor... here it comes... _generellt sett_ behandlas trevligare och med större hänsyn än män. | |
| -Robust- - Ej medlem längre | 2010-01-21 17:48 | |
![]() | Jag hjälper alltid kvinnor i nöd, vare sig de vill det eller inte. Gubbasen får klara sig själva. | |
| Dyslekso | 2010-01-21 17:55 | |
![]() | Hjälper och hjälper ... chatta upp dem i brygga vet du hur man gör iaf. | |
| pion ekrot | 2010-01-21 17:55 | |
![]() | Mitch: Feminism betyder i min bok att man är FÖR jämställdhet. SP: Ja. Men varför inte bara bli feminist istället? ;) Allt beror på hur man definierar feminism eller klargjort vad man menar med feminism. Innan man har klargjort det är det dödens död att diskutera i det här fallet. | |
| -Robust- - Ej medlem längre | 2010-01-21 17:56 | |
![]() | Ha ha ha ;-) | |