Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 491 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bitte - Administratör | 2010-01-24 10:40 | |
![]() | Petar EU i småsaker Jag är rätt så positivt inställd till EU men just detta kan göra mig förbannad, de ska INTE vara inne och peta i de olika ländernas nationalrätter ""Surströmmingen är hotad och kan komma att förbjudas. Den säljs nu genom en dispens från EU och som nu ska omprövas. Vi måste stå upp för rätten att äta en rätt som ätits i Sverige i 500 år. "" Bitte | |
| Rizla Slim - Ej medlem längre | 2010-01-24 10:46 | |
![]() | På vilket sätt är den hotad? Varför? Skulle du vilja länka till hela artikeln är du snäll, det kan ju faktiskt vara så att det i den finns en förklaring. | |
| Bitte - Administratör | 2010-01-24 10:51 | |
![]() | www.aftonbladet.se/k...64 69331.ab Glömde=) Sedan så om man gör allvar och förbjuder surströmmingen så slår man ju ut en stor del av yrkesfiskarna Bitte | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2010-01-24 10:58 | |
![]() | Jag tycker strömming är en svensk delikatess men tyvärr inte i ruttnad form. Kan man möjligen producera den med något annat än dioxin? | |
| Bitte - Administratör | 2010-01-24 11:04 | |
![]() | det handlar inte om hur den tillverkas utan ..Skälet till att surströmmingen hotas är EU:s förbud mot att sälja dioxinhaltig fisk. Miljögifter som dioxin och pcb lagras i fet fisk, till exempel strömming. Så egentligen borde det helt förljudas att äta fet fisk i sånna fall Bitte | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2010-01-24 11:05 | |
![]() | Jag tolkar det som att det är dioxinet i sig som är problemet. Men nu har jag iofs enbart läst aftanblarrets artikel. | |
| Rizla Slim - Ej medlem längre | 2010-01-24 11:10 | |
![]() | men nu var det väl så att i just surströmming så är dioxinhalterna högre än annan vanlig fet fisk? Jag röstar för ett förbud. Jag tycker det luktar äckligt, jag personligen äter inte surströmming och jag litar på att våra överhuvuden bara vill oss väl när de förbjuder allt omkring oss. | |
| Bitte - Administratör | 2010-01-24 11:14 | |
![]() | Ja om man nu ska förbjuda nått så kan vi ju börja med nikotin det nyttjar man varje dag ,, surströmming äter man ett fåtal gånger varje år Bitte | |
| Egenskap - Ej medlem längre | 2010-01-24 11:16 | |
![]() | Lycka till med att få bort cigg och snus säger jag bara. | |
| Rizla Slim - Ej medlem längre | 2010-01-24 11:19 | |
![]() | Ska man förbjuda det ena så får man finna sig i att det andra förbjuds med. Om man medvetet ger ifrån sig rätten att bestämma över vad man stoppar i sin egen mun så får man räkna med sånt här. | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2010-01-24 11:21 | |
![]() | Jag tycker nog dock att förbudet låter stolligt. Leverantörer bör tydligt informera att man riskerar att inmundiga dioxin i för höga halter vid förtärande av surströmming. Det borde räcka. | |
| Tommy 1979 | 2010-01-24 11:30 | |
![]() | Oavsett om man äter surströmming eller inte (själv skulle jag inte göra det ens om jag fick betalt, men det hör inte hit) så har EU ingenting med våra interna matvanor att göra. Vad giftet i fisken beträffar, så har vi ätit surströmming i Sverige i ganska många år, och åtminstone jag har aldrig hört talas om att någon skulle ha drabbats av dioxinförgiftning p g a det.... | |
| ANDERStG | 2010-01-25 18:24 | |
![]() | Memma är odiskutabelt hälsosam och mumsig. :) | |
| regression | 2010-01-25 18:30 | |
![]() | Svenskarna vill ju genom subventioner av biogasbränslen indirekt ''förbjuda'' indierna och sydamerikanerna från att äta upp sina spannmål (om det postmoderna användandet av förbud ursäktas). What's the big deal? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-25 18:35 | |
![]() | Skulle miljögifter vara en småsak? Bara för att vissa vill hänga kvar i de mest märkliga traditioner... Vill man äta nationalrätter får man värna om närmiljön så det finns giftfri föda. Vet ej hur det har gått med PCB i fisken... Jag äter inte kött men när jag var barn åt vi inte viss fisk pga PCB:n. | |
| regression | 2010-01-25 18:53 | |
![]() | Jag håller med Larvbrud, med det förbehållet att man kan bli lite irriterad över EU's alla undantag och inkonsistenta regler. Jag vet inte hur stringent EU implementerar sina regler om miljögifter i livsmedel, men det finns ju välkända exempel på hur vissa nationalrätter sätts på undantag i sådana här sammanhang (t.ex. snus). Sådant är orättvist och motverkar syftet med EU (fred och integritet). Om det är fallet med suströmming -- dvs. att liknande rätter godkänns annorstädes -- så kan jag ansluta mig till kritikerna. | |
| regression | 2010-01-25 18:56 | |
![]() | I den mån snus är en national''rätt'' vill säga... :P | |
| meimse - Ej medlem längre | 2010-01-25 21:07 | |
![]() | Hahaha, England, Spanien, Frankrike t.ex., gamla kolonialister som skaffat nya undersåtar. Gick ni på den lätte? Välkommen det nya feodalsamhället. Godbajs med snus surströmming saab och volvo. Godbajs med du gamla och fria | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-01-25 21:11 | |
![]() | Ut ur EU säger jag bara! | |