Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 746

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Miss Me2010-02-03 16:34
Antal inlägg: 167

Finns det hjälp på detta dilemma?
A och B äger en travhäst tillsammans. En dag inser A att tiden och ekonomin inte räcker till, samt att A inte har ett skvatt att säga till om vad gäller träning av häst etc. A förklarar läget för B och B går med på att köpa loss A. Så långt är allt frid och fröjd.. Det är bara det att A får inga pengar. Det finns papper på att A fortfarande är halv ägare till hästen, men inga papper på försäljningen.

Hästen fortsätter att starta men A får inte ut något av prispengar eller så. A trycker på B och förklarar i ganska starka ordalag att det är dags att det kommer in pengar på kontot men B bara hånskrattar och så händer det inget alls.

Vad kan A i detta läget göra? Kan man ta till rättsliga åtgärder och vilka rättigheter har A isf.?

Lill-IT2010-02-03 16:41
Antal inlägg: 31605

A får ställa ultimatum; betala halva hästen eller så säljer jag min halva till någon annan. Eftersom inga papper finns på att B köpt hästen eller betalat den så är ju tillhör ju halva fortfarande A.

Sen tycker jag att A ska dra lärdom av detta. Alltid skriva papper! Jätteviktigt. Och hopagods är som att be om bråk... tyvärr.

BrokenString - Ej medlem längre2010-02-03 16:41
Antal inlägg: 1682

Nog tror jag att A har rätt till prispengar. Eftersom inte överlåtelsen är avklarat och skrivet. Så A borde vända sig till en advokat för att reda ut det enligt mej. Men som sagt så är det jag en amatöradvokat:-)

Waylon J2010-02-03 16:45
Antal inlägg: 25

Rent juridiskt är detta en enkel fråga. A äger fortfarande halva hästen, och som delägare till något har man rätt till sin del av avkastningen (i det här fallet hälften av prispengarna).
Att A och B har kommit överens om att B skall köpa loss A innebär inte att A har förlorat sin rätt. Äganderätten övergår först till B när denne uppfyller sin del av avtalet, genom att betala köpeskillingen.
A har en fordran på B avseende sin del av prispengarna. Om B inte betalar kan A få hjälp av kronofogden att få betalt.

Miss Me2010-02-03 16:53

Lill-IT: Det hade varit det enklaste, jag föreslog det till A oxå, men tyvärr hittar hon ingen annan köpare. Skriva papper är ju i de flesta lägen väldigt viktigt, men i just detta läge så är A och B syskon och A tänkte att nog kan hon lita på B. Tyvärr visade det ju sig att hon hade fel.

BrokenString: Det kan man ju tycka, men hur ska A göra för att komma åt dom när hon inte ens kan få pengarna B redan är skyldig?

Lill-IT2010-02-03 17:00
Antal inlägg: 31605

Man kan få gratis rådgivning på flera advokatfirmor... bland annat denna: Juristjouren
www.juristjouren.se/...a- jurister

Nikonisten2010-02-03 17:02
Antal inlägg: 51

Miss me: Kronofogden var ju förslaget på din fråga.

Miss Me2010-02-03 17:04

Nikonisten: Ja, men kruxet är ju inte prispengar, kruxet är att hon vill ha betalt för hästen men det finns ju inga papper på försäljningen.

Nikonisten2010-02-03 17:12
Antal inlägg: 51

Det blir nog svårt att bevisa ett muntligt avtal, men tills dess skall hon ju helt klart ha halva prispengen.

micro1132010-02-03 18:06
Antal inlägg: 17542

Svaret är ju att A måste gå juridiskt och kräva in prispengarna, när B då hävdar att hon köpt hästen kan A fortsätta med att juridiskt kräva in köpeskillingen.

Vill A inte gå juridiskt av hänsyn till att de är syskon, så får hon nog finna sig i att bli blåst -- för det finns inte så många andra vägar att gå.

Jesper M2010-02-04 00:13
Antal inlägg: 1332

döda hästen och plocka ut försäkringspengarna.

ja, det måste vara enda lösningen för advokater finns ju inte. eller?

Baphomet_ - Ej medlem längre2010-02-04 00:14
Antal inlägg: 505

sluta dissa ts..

Jesper M2010-02-04 00:15
Antal inlägg: 1332

baph: ombytta roller :)

taxam - Ej medlem längre2010-02-04 00:57
Antal inlägg: 427

Skaffa jurist, sådana här tvister löser sig i de flesta fall inte annars.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?