Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 871

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Afrobeat - Ej medlem längre2010-02-05 23:23
Antal inlägg: 314

Dyra jackor som muterar
Jag måste bara få undra en sak, och se vad ni andra tycker.
Det finns jackor som är väldigt dyra (ca 5000-7000 kr), t ex Fjällrävens dunjackor och Canadian goose. Ni känner säkert till dessa märken.
Vad som hänt i Stockholm (kan inte uttala mig om andra städer) under de senaste åren är att dessa jackor gått från att vara (more or less) 'Östermalmsattribut' med snygga skinnstövlar, dyr väska, snygg sminkning och schysst mössa till. Detta ser/har sett helt ok och snyggt ut, på en i övrigt snygg och städad person med god smak.
Det som nu hänt är att dessa jackor nästan enbart bärs av antingen 1. En 'tuff' förortskille med tillhörande kamphund, sunkigt klädd i övrigt.
2. En 'tuff' förortstjej med en kaklad platta smink i ansiktet, skitiga tights och risigt, färgat hår + en billig handväska till.
Min stilla undran är nu:
VARFÖR gå runt med en svindyr jacka (i väldigt många fall stulna ur omklädningsrum och likn.) och låtsas att man har råd med hela den stilen och det livet när det är så pinsamt uppenbart att så inte är fallet? Varför vilja vara så ovärdig som möjligt?

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-02-05 23:26
Antal inlägg: 3325

..alla pengar gick åt till jackan som man absolut måste ha. Pengarna räckte inte till en dyr väska OCKSÅ.

Ässät2010-02-05 23:32
Antal inlägg: 4824

Kanske inte har köpt jackan själv? Kanske fått den? Sen finns det ju billiga såna att köpa i utlandet också. Folk åker utomlands, köper jackor billigt och säljer dom sen lite dyrare men ändå billigare än vad som säljs i affärerna

caughtbock2010-02-05 23:36
Antal inlägg: 7699

Jag gissar också på att jackorna är fake...

caughtbock2010-02-05 23:37

Fast det var ju inte det ässet sa... sorry. Men jag gissar på att de är fake. Sådär:P

Afrobeat - Ej medlem längre2010-02-05 23:38

Jo, men det jag menar är att NU har ALLA som bor i Rissne, Rinkeby, Tensta, Husby, Botkyrka, Fittja, Alby...etc. sådana jackor och det är ganska uppenbart att det inte är personer med sinne för hur man klär sig och sminkar sig (om ni alla ursäktar) som använder dessa jackor. Jag menar varför inte ha en EGEN stil (H&M, Indiska, Top shop.. u name it har ju schyssta och prisvärda kläder) istället för att vara en totalusel kopia av en person med stil och smak?

anneli72 - Ej medlem längre2010-02-05 23:38
Antal inlägg: 11612

Min är de facto fake,,men ingen tror det.

-Torskmacka2010-02-05 23:38
Antal inlägg: 1623

inga orika personer kan köpa dyra jackor.

jag tycker vi drar väldigt många över en kant nu :)

caughtbock2010-02-05 23:40

Men sen finns det folk som gör som du (ts) säger, alltså lägger alla pengar de har på exempelvis en dyr jacka så att de inte har råd med något annat. Jag var själv sån (till viss del) när jag var yngre och det var väl antagligen för att passa in/inte vara töntig/det inte fanns snygga billiga kläder då.

caughtbock2010-02-05 23:41

Topshop har inte prisvärda kläder nånstans :P

Det låter förövrigt som att du snackar om fjortisar, det är dom som sminkar sig sådär smickrande.

Afrobeat - Ej medlem längre2010-02-05 23:42

Men herregud. Är det en enda människa som är vid sina sinnens fulla bruk som tror att bara för att du går runt med en svindyr jacka så är du förmögen?? Det är ju det som är så genompinsamt. Nej, Conny från Fittja med en cigg i mungipan och en skitig kamphund som luktar f-n, du kommer troligen inte bli insläppt på Ambassadör TROTS att du har en så piffig dyrjacka.

Tanten M - Ej medlem längre2010-02-05 23:42
Antal inlägg: 5126

Haha, kanonkul.

Är du en förortsunge ska du inte få ha dyra märkeskläder. :)
Låter väldigt problematiskt att reta upp sig på att de (hur de nu än fått tag i dom) har en önskan om att vilja va coola.
Så har det väl alltid varit.

KajsaNH2010-02-05 23:43
Antal inlägg: 43

Även de tuffa tjejerna och killarna fryser denna vinter. Dunjackor är varma.

anneli72 - Ej medlem längre2010-02-05 23:44

Fake..is the shit..if you know how to do it.

Afrobeat - Ej medlem längre2010-02-05 23:45

Och jag har extremt svårt att tro att Ibrahim som är syskon nummer 11 av 12 i den somaliska familjen i Rinkeby med två arbetslösa föräldrar har råd att lägga 6000:- på en jacka. Var är det man vill passa in? I Rinkeby? Ja, men då försvinner väl hela syftet med att ha jackan att styla med runt stureplan?? Herregud säger jag bara.

Tanten M - Ej medlem längre2010-02-05 23:46
Antal inlägg: 5126

Så det finns en regel att endast flashiga personer som hänger runt Sture får äga en dyr jacka?

Tror jag garvar ihjäl mig.

Afrobeat - Ej medlem längre2010-02-05 23:47

Jag har jobbat ett antal år i dessa områden och är så stum av förundran över hur dessa jackor fullkomligt exploderat exakt här i Rinkeby och Tensta tex. Jag känner massor av familjer här ute och massor av ungdomar med klockren, streetsmart klädstil, MEN de som är mest osäkra är väl de som tror att det passar in och ser rika ut i en dyr jacka (som alla andra f.ö slutat bära för länge sen).

caughtbock2010-02-05 23:47

Om det är en vuxen människa som gör på det viset tycker jag synd om honom/henne. Vid den åldern ska man ha kommit över sån osäkerhet.
När unga människor gör det är det förlåtligt även om det ser tragiskt ut. Inte för att man som förortsbarn inte får ha dyra märkeskläder utan för att man kan ha så mkt roligare med dom få pengarna man har...

Om jag hade vetat då vad jag vet idag hade jag aldrig i hela mitt liv köpt skor för hela månadspengen, kul socialt liv man fick den månaden liksom...

anneli72 - Ej medlem längre2010-02-05 23:47

Min jacka kostade 300...och min son har övertagit den.

Har man smak så har man...

Afrobeat - Ej medlem längre2010-02-05 23:48

Människan är ett oerhört underhållande djur.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?