Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade31
Mobilspel
Pågående19 914

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2010-02-10 15:29
Antal inlägg: 3069

Skidåkares solitärfantasier
I dag har jag tagit en tur nere i motionsspåret i Håla där jag bor och givetvis så är det numera skidspår där nere.
Självklart så ser jag till att inte gå i dessa spår utan går vid sidan om dessa.
Detta till trots så kommer det skidåkare som skakar på huvudet eller ger gliriga kommentarer och när man tvingar dem till en förklaring så är de av den uppfattningen att motionsspåren vintertid är för skidåkare och inga andra.
Detta är en solklar misstolkning av allemansrätten som genom sitt grundlagsskydd ger mig rätt att vara där precis när jag vill.

Personligen tycker jag att det är illa att dessa skidorganisationer tar sig rätten att vara avvisande mot folk och jag tycker att det ligger på deras ansvar att vara medvetna om Allemansrättens starka ställning och nyttjandemöjligheter för gemene man.
Hur ser ni andra på detta? kanske är det någon skidande person ibland er som har en åsikt eller någon annan som också bryskt blir bortkörd från allmänna motionsspår av rabiata skidåkare utan koll på allemansrätten.

Egenskap - Ej medlem längre2010-02-10 15:38
Antal inlägg: 8331

Eftersom du vet att du har rätt så skit samma? Ge dem fingret och glöm det sen.

molusken - Ej medlem längre2010-02-10 15:46
Antal inlägg: 104

De ska väl vara glada för att det bara är du som GÅR där när det finns ryttare som envisas med att rida i motionsspåren och likaså hundägare som ska ha sin jävla kalv till hund lufsa runt i och över nygjorda spår..

Säg det nästa gång: " Var glad att jag inte har hästen med mig"!!

Bitte - Administratör2010-02-10 15:49
Antal inlägg: 24221

Eller som i norr där det är skoteråkning som gäller på skidspåren

Bitte

ejnar2 - Ej medlem längre2010-02-10 15:52
Antal inlägg: 23

Vilket fruktansvärt problem. Jag ser ingen annan utväg än självmord.

magnusito2010-02-10 15:52
Antal inlägg: 5006

Ur spår för tusan!

wildcard2010-02-10 17:12
Antal inlägg: 1966

Härom dagen när jag åkte skidor så var där en gubbe med sin stoooora hund, iofs av retrivertyp vilket _brukar_ betyda att de är relativt godmodiga.
Denna hund satt fast i gubben i en jättelång lina av spårningsmodell, hunden kom glatt hoppande mot mig i skidspåret.

Jag ropade till honom att dra till sig hunden, då det dessutom lutade neråt i spåret. Han sa: det är lugnt, hunden är snäll!
Det var väl faan inte det jag brydde mig om, om hunden var snäll eller elak? Vi höll på att krocka, den väjde i sista sekund och jag höll på att vurpa in i en tall.

Idiot, dra till dig hunden nästa gång, blev min något otrevliga reaktion på detta möte.

Ja, skidspåren är till för er hundägare också men visa lite jävla hänsyn för oss som inte har någonstans att ta vägen om ni spärrar av spåren med hundar och linor, tack!

wildcard2010-02-10 17:14

oj, vad jag svär!
*tvättar munnen med såpa*

Risotto - Ej medlem längre2010-02-10 17:48

wildcard, ja den reaktionen kan jag gott och väl köpa, inget kontsigt med det. Jag gjorde även så i dag att när det kom en skidlöpare i fullt spett nedför en backe så klev jag över (utan att trampa i det) till den bortre sidan av det andra spåret så att denne skulle kunna swisha förbi utan att riskera att ramla. Jag vet vilken taskig balans man har utför på ett par längdlagg av motionsmodell.

Ett av argumenten till att inte heller jag som ändå visade hänsyn inte borde vara i motionsspåret var att mina spår kunde locka till sig andra och de kanske inte lät bli att gå i det preparerade spåret.
Ja vad ska man säga? nog tror jag att det skulle vara bättre för deras sak om det fanns en upptrampad gångstig bredvid spåret så att gående förstod att gå där istället för i deras skidspår.

Nu fanns det faktiskt de skidlöpare som var trevliga också, strax efter att den förste hade tittat på mig och skskat provocerande på huvudet så var det en annan som när han åkte förbi gav mig credit för att jag gick i det besvärliga bredvid.

magnusito2010-02-10 17:52
Antal inlägg: 5006

Det finns oändligt me ställen att gå på. UT UR SKIDSPÅREN!

wildcard2010-02-10 17:57

Risotto:Du är då välkommen att promenera i eller snarare brevid de skidspår jag besöker. Du verkar ta den hänsyn som krävs, tycker jag. Det är klart att det även finns surpuppor bland skidåkare, precis som överallt här i världen... vi är inte alla äppelkindade med glitter i blicken, när vi är som tröttast!

Jag har mest bra erfarenheter av både ryttare och skoterförare här i närheten också. De tar oftast hänsyn vid de spår som jag åker i. Iofs är dessa spår alltid på samma ställe och på sin höjd så korsas de av ryttare och skoteråkare.

Ryttare brukar inte vilja låta sina dyra hästar plumsa i alltför djup snö heller, vet jag av egen erfarenhet, det kan finnas stenar och annat otrevligt under snön som man inte gärna vill trampa i.

Risotto - Ej medlem längre2010-02-10 18:17

magnusito, men det grundläggande i detta är att med den inställnngen du visar så åtsidosätter du Allemansrätten och det är inget du har rätt till. Dessutom så är motionsspåren de egentligen enda ställen i skogsmiljö som det går att gå i nu eftersom att det är knädjupt med snö i övriga skogen samt att om jag vill motionera på annat sätt i ett mtionsspår utan skidor så ska jag kunna göra det utan lagg på fötterna.

Summa sumarum så är det helt befängt av skidlöpare att kräva att vara i ensam solitär i motionsspåren då det är vinterföre. Det är som om jag som jägare skulle ta mig rätten att mota bort skogsflanörer med sura miner och tillmälen under jaktsäsongen, vilken i stort sätt sträcker sig från mitten på augusti till sista januari. Allemansrätten är inte att ta lätt på och måste tydligen läxas in i medvetandet hos vissa av dem som bland alla andra naturidkare åtnjuter dess rättighet.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?