Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade50
Mobilspel
Pågående18 732

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Miss_jk2010-03-05 18:15
Antal inlägg: 8941

Rökande (och krökande) grannar
Våra grannar vägg-i-vägg är storrökare. Första dagen vi bodde i lägenheten öppnade de dörren och ett stort rökmoln vällde ut, och stanken som följde ska vi inte ens prata om. Nu till problemet: Deras vidriga röklukt tränger in i vårt sovrum. Både jag och min sambo är icke-rökare och även om jag har rökt så har det vart helt tabu att röka inomhus. Riktigt irriterande då att ha röklukt i sovrummet. Har kollat runt lite på nätet men hittar ingenting vettigt. Någon som vet vad som gäller när man störs av grannens röklukt? Man kan väl inte förbjuda dem att röka i sin egen lägenhet, eller?

Virvelie2010-03-05 18:19
Antal inlägg: 176

Man kan förmodligen inte förbjuda dem att röka i lägenheten, men jag tycker ni ska prata med fastighetsägaren. Det är ju upp till fastighetsägaren att se till att det funkar bra för ALLA i huset.

Satyra2010-03-05 18:23
Antal inlägg: 4561

Nej det kan man inte förbjuda dem, om du inte bor i ett specifikt hus där rökning är förbjudet.

Är rökare själv och röker i köket, med fläkten på. Den dagen jag anser att jag själv är så äcklig att jag inte ens själv står ut med att jag är rökare och därför måste blossa utomhus - den dagen slutar jag röka - om inte förr.

Men du kan ju prova med att prata med dina grannar. De kanske är villiga att gå ut istället och röka ...

Challe_B - Ej medlem längre2010-03-05 18:23
Antal inlägg: 5853

Vad röker dom?

Miss_jk2010-03-05 18:26

Jag är helt hundraprocentigt säker på att de aldrig skulle gå ut och röka. Två inpyrda alkoholiserade storrökare utan balkong. Som sagt, inte en chans. Förutom den första dagen så har jag bara sett dem ute en enda gång sedan april förra året.

Miss_jk2010-03-05 18:27

Challe: Det luktar vanlig tobak, men frågan är vad det har med saken att göra. Det luktar i vårt sovrum, det är problemet.

Satyra2010-03-05 18:35
Antal inlägg: 4561

Som Virvelie skrev så kan du ju påtala problemet för fastighetsägaren hur som helst.

klobba2 - Ej medlem längre2010-03-05 18:38
Antal inlägg: 2332

Holy smoke!

Linn79 - Ej medlem längre2010-03-05 18:44
Antal inlägg: 4279

Miss_jk förstår att det är otroligt störande, hade exakt samma problem i vår gamla lägenhet! Men det går inte att förbjuda någon att röka i sin egen lägenhet, tyvärr. Fastighetsägaren har inte rätt att styra detta om det inte är ett allergianpassat hus.

Minta2010-03-05 18:44
Antal inlägg: 20042

"En värd kan inte förbjuda sina boende att röka inomhus, såvida det inte är fråga om en lägenhet i ett hus särskilt anpassat för allergiker.

Men grannarna ska inte behöva drabbas av rök, och den som röker inomhus ska se till att grannarna inte utsätts för störningar, förklarar Johan Perup, jurist på Hyresgästföreningen i Malmö.

Problemet är att klargöra när rökning från en närliggande lägenhet eller på balkong objektivt kan ses som en olägenhet för människors hälsa.

– Om det tränger in rök genom ventilationssystemet kan det betraktas som en brist i nyttjanderätten, och då är hyresvärden skyldig att åtgärda detta.

Men i praktiken ser det annorlunda ut.

– Jag känner inte till något fall där hyresgästen fått nedsatt hyra på grund av att man besvärats av tobaksrök från en grannlägenhet." (SVD idag).

Minta2010-03-05 18:45
Antal inlägg: 20042

Jag har en kompis som hade en psykiskt sjuk granne som hotade henne, skällde på henne och kastade avföring på hennes balkong. Han led av någon paranoid sjukdom. Det var hon som fick flytta.

Linn79 - Ej medlem längre2010-03-05 18:47
Antal inlägg: 4279

Minta, i vårt fall var det helt enkelt så att hyresvärden retirerade till den rökande grannens förmån och vi fick leva med cigarettrök i sovrummet. Väldigt lamt.

Sigson - Ej medlem längre2010-03-05 19:02
Antal inlägg: 94

Lukt i lgh eller i bil för den delen går lättare att åtgärda om man hela tiden tänker i termer av över- resp. undertryck. T.e.x. om man får stekos från spisen så öppnar de flesta köksfönstret och det verkar ju hur förnuftigt som helst. Men om du i stället sätter igång köksfläkten för fullt - om det inte brinner förstås - och öppnar fönstret i rummet intill så kommer köket att få ett undertryck relativt det andra rummet och inget stekos kan egentligen mera tränga ut i lgh. Med andra ord; försök att se till att ni i er lgh har ett övertryck relativt grannen/rökaren!
Lycka till!

Miss_jk2010-03-05 19:05

Hur gör jag det då?

apbur2010-03-05 19:09
Antal inlägg: 9699

Är det inte lite fel på ventilationssystemet om grannens personliga dofter tränger in i ens lägenhet? Fy vad äckligt, jag mår illa.

Miss_jk2010-03-05 19:13

Jo, vi får hoppas att det är det, för på tisdag kommer, som av en slump, några ventilationsnissar och ska kolla att allt funkar som det ska i huset. Sedan vet jag inte om "personliga dofter" är riktigt riktigt. Det är ju inte direkt så att jag känner deras svettlukt och andedräkt. Röklukt är väl ett ganska vanligt förekommande problem.

ramsay - Ej medlem längre2010-03-05 19:16
Antal inlägg: 9204

ew, äckligt! sänker ju värdet på lghn med! om det e bostadsrätt.

Miss_jk2010-03-05 19:22

Ja, det är bostadsrätt, men det luktar inte så mycket att det känns om man bara vistas i lägenheten. Det är när man står vid väggen i sovrummet som det luktar (funderar på om det sipprar in nere vid vägglisten...). Med andra ord så är det väl kanske ingen katastrof, men som sagt, är man rökfri själv så vill man definitivt inte ha in röklukt i sovrummet.

ramsay - Ej medlem längre2010-03-05 19:31
Antal inlägg: 9204

jag tänkte mer att det skulle bli lättare att göra ngt åt det då en faktisk skada utfaller på din egendom. använd det iaf. överdriv...:)

Miss_jk2010-03-05 19:42

Ja, till ordföranden kommer jag definitivt att överdriva! Astma och en massa nätter sovandes i vardagsrummet står på listan. Det sistnämnda inte helt osant dock, eftersom de alltid bråkar så jäkla högljutt när de dricker, och dricker gör de tydligen i rummet som ligger vägg-i-vägg med vårt sovrum. Funderar även på att ringa polisen nästa gång de bråkar och säga att jag tror att de misshandlar varandra. Kanske kan de få sig en tankeställare då? Lade i en lapp i deras brevlåda härom veckan ang. deras högljudda och könsrelaterade svordomar på nätterna och då var det tyst i ca en vecka, men sen var de igång igen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?