Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 19 871 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2010-03-06 16:12 | |
![]() | Vin till de gamla, välling eller vin? www.dn.se/nyheter/sv...-1 .1055374 Är det någon här som förstår och kan motivera varför INTE en äldre människa själv ska få bestämma över sig själv och vad hon el han vill dricka/äta? De ska göra en UTREDNING. Det är ju befängt, sinnesjukt och absurt alltihop. Vi behandlar äldre människor som barn, som omyndigförklarade. Jag tycker det är förkastligt och ovärdigt alltihop. | |
| Maad Max | 2010-03-06 16:19 | |
![]() | Det är för mig självklart att man ska få dricka precis vad man vill oavsett ålder, över 18 då förstås! | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2010-03-06 16:36 | |
![]() | Kan bara hålla med. Det är väl trevligt att de nu kan få sig en liten tår av välmåga till måltiden, hoppas att de kan få mat som går i harmoni med vinet också men det är väl för mycket begärt? | |
| Minta | 2010-03-06 17:20 | |
![]() | Ja, och lika befängt att en del bara får dricka 2 koppar kaffe om dagen på vissa (ett visst?) äldreboende(n). | |
| apbur | 2010-03-06 17:54 | |
![]() | Man kan ju tycka att det le-lou skriver är befängt men jag förstår inte alls var hon får den informationen från. I artikeln står inget om att gamlingar inte får dricka alkoholhaltiga drycker på äldreboenden utan om det är något man kanske bör införa som måltidsdryck. En kostnadsfråga helt enkelt. | |
| Ordinerad - Ej medlem längre | 2010-03-06 17:59 | |
![]() | Men om de köper sitt eget vin eller öl borde de få dricka det till maten. | |
| bobiflaskan | 2010-03-06 18:00 | |
![]() | Ja det verkar ju onekligen som att många missförstår artikeln, att döma av kommentarerna både här och på dn. | |
| le-lou | 2010-03-06 19:59 | |
![]() | Jag vet av egen erfarenhet, både genom att ha min mormor på ålderboende att där fick det inte förtäras alkolhohaltiga drycker. Min väninna arbetar på ett ålderboende här i stan, och samma regler gäller där. Vi behandlar de gamla som skit! Min mormor levde sina sista år på ett hem där de inte fick efterrätt om de inte ätit upp huvudrätten, som små barn. Hon vägrade delta i deras måltider utan tillagade sina egna rätter själv på rummet så långt det gick. | |
| micro113 | 2010-03-06 23:10 | |
![]() | Fast det handlar inte om överkonsumtion utan måltidskonsumtion skriver de -- jag vill banne mig ha rätt att överkonsumera vin när jag blir gammal. När jag inte kan göra något annat måste jag väl få ta mig en fylla om jag vill utan att någon petimäter skall lägga sig i det. | |
| Minta | 2010-03-06 23:27 | |
![]() | Och överkonsumera kaffe om jag vill. I artikeln står att man ska utreda om gamla på äldreboenden ska få möjlighet att dricka vin till maten. Alltså om det ska finnas som alternativ för dem som vill, inte införa som måltidsdryck generellt. Betyder det att de inte kunnat ha med sin egen vinflaska tidigare? | |