Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 752

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ålandspojken - Ej medlem längre2010-03-26 12:05
Antal inlägg: 226

Trånga charterplan
Nog är det väl bra märkligt att så lite har skett med komforten ombord på passagerarflygplanen. Det är fortfarande lika trångt och obekvämt för den som är lång, och betalar man inte extra för mer benutrymme kan man se fram emot en resa som oftast blir allt annat än behaglig, efter några timmar i stolen.

Charterbolagen ger ständigt samma svar, det känns som man hört detta i hundra år nu. De kan omöjligen tänka sig att lyfta ur några säten, de måste ha med så många resenärer som möjligt på varje flight för att det överhuvudtaget ska bära sig ekonomiskt, brukar det heta. Men stämmer det?

Är det inte så att charterbolagen gör ganska stora vinster, och skulle ha all möjlighet i världen att göra planen mer komfortabla, men vägrar att göra det då vet att folk mer eller mindre är tvugna att anlita dem om de vill se världen till ett överkomligt pris?

Zmrzlina2010-03-26 12:10
Antal inlägg: 344

De kommer knappast ändra sin möjligheter att göra vinst bara för din skull, face it.

emmylicious2010-03-26 12:11
Antal inlägg: 4501

Tur man inte är så lång :) Jag har aldrig suttit särskilt obekvämt på nåt plan faktiskt, inte ens Ryanair.

odin - Administratör2010-03-26 12:12
Antal inlägg: 7442

Den gången jag flugit charter så har jag suttit extremt trångt tyvärr.. Å andra sidan så antar jag att det i slutändan gör att bolaget kan vara konkurrenskraftiga och hålla ned priset.

Misslyckad_2010-03-26 12:20
Antal inlägg: 102

Jag håller med TS, chaterplanen är extremt obekväma. Trångt, slitet, dessutom får man träsmak i häcken efter 2 timmar i luften :/

Stormfrun2010-03-26 12:29
Antal inlägg: 244

Är precis hemkommen från Sydafrika. Som redan sagts, det är trångt som tusan. Får man sedan fönsterplats som jag fick, är det inte kul att bli kissnödig. 2 personer ska då krångla sig ur sina stolar för att släppa fram mig. Den här resan tar 16 timmar och jag kan lova att man har både träsmak och knän som protesterar villt. Önskvärt på en sån här resa vore att man kunde gå omkring ibland och sträcka på benen, men det finns det inte heller plats för. Man är ganska mör när man landar.
Men det var värt det i alla fall.

regression2010-03-26 12:29
Antal inlägg: 1563

Möjligtvis utnyttjar charterflygen inte bara målgruppens svaga köpkraft, utan även dess definitionsmässiga ointresse av att på egen hand ta reda på vilka alternativa färdsätt som marknaden bjuder ut. Hela poängen med att vara charterresenär är väl att man inte orkar snickra ihop sin egen resa.

eeistan2010-03-26 13:08
Antal inlägg: 1542

size matters

Ålandspojken - Ej medlem längre2010-03-26 14:29
Antal inlägg: 226

Några kommentarer kring era kommentarer så här långt;

- Zmrzlina! Det här är en betydligt större fråga än enbart min personliga komfort. Säger man inget så lär det knapapst bli någon förändring heller.
- emmylicious! Ja det känns som kortväxta får en betydligt skönare flygresa.
- Odin! Ja detta är ju deras ständiga försvar, men som sagt, är det verkligen så?
- Misslyckad_ ! Man frågar sig när komfort ska bli ett konkurensmedel inom chartern.
- Stormfrun! Just Sydafrika är min drömresa. Men jag tvekar på grund av flygresan. Har funderat på att åka reguljärt och dela upp det i etapper, men det blir avsevärt mycket dyrare.
- regression! Nja, kanske målgruppen som sådan är behäftad med allmänt ointresse kring resealternativ, men för egen del tycker jag nog att jag undersökt det mesta före beslut om färdsätt och organisation. Och det reguljära flygandet ligger oftast på en annan nivå, prismässigt. Och knappast är komforten bättre där, eller?

Zmrzlina2010-03-26 15:24
Antal inlägg: 344

Nej, givetvis har du rätt i det, men mer komfort innebär i regel färre människor per plan, vilket i sin tur leder till prisökningar för att gå med vinst. Det är svårt att kombinera komfort och låga priser, men om du har ett hållbart förslag kan du säkert höra av dig till flygbolagen med din idé. (Vilket inte är sarkasm, missförstå mig inte.) Om komfort är viktigt finns det ju många möjligheter att resa bekvämt, men givetvis ökar priset då.

Gunilla _2010-03-26 18:16
Antal inlägg: 4425

Flög t o r Phuket med Fritidsresor (TUIfly Nordic) för nån vecka sen, en ovanligt komfortabel resa måste jag säga (jmf med tidigare långflygningar med samma resebolag samt Apollo). De har bytt ut stolarna och även för de med längre ben än jag satt riktigt skönt som jag förstod det. Och det i vanlig klass (som jag vet heter något annat, men just nu står det still...)

Cybertron2010-03-26 20:33
Antal inlägg: 254

det är väl en miljötanke med det också, fler som flyger på en gång är bättre för miljön...ta tåget istället?

goran692010-03-26 20:51
Antal inlägg: 60

Det största komfortproblemet på en medellång flight till exempelvis gran canaria är väl ändå den överdrivna servicen. Matservering är väl ok, men den följs av drinkservering, lottförsäljning, utdelning av hörlurar, beställd sprit etc. den j-a gången är ju aldrig tom. chansen att komma upp och röra på sig är minimal.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?