Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 776

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lailala2010-03-30 13:12
Antal inlägg: 236

Det okända
Jag bor i ett gammalt hus.1875 invigdes en poststation här.Under mina tonår så trodde jag starkt på det övernaturliga.När min mor senare i mitt liv blev som galen av att tro "för mycket"så tog jag helt avstånd från allt hokus pokus.Nu har jag bott här i 11 år.Varje kväll när vi gått och lagt oss så hör man hur nån öppnar och stänger luckorna på vår kamin.Jag bor ensam med mina barn som börjar bli stora och ofta är jag ensam på helgerna.då hörs allt så mycket tydligare när det är bara är jag hemma.Blir sällan rädd,vad tror ni?Spökar det?

anneli72 - Ej medlem längre2010-03-30 13:17
Antal inlägg: 11612

Sov mer så slipper du hjärnspöken,lajla.

LisaLong2010-03-30 13:21
Antal inlägg: 2725

lailala det är nog inte stor vits att skriva om sådana saker i betapet forumet, folk här verkar inte tro på sånt har jag haft erfarenheten av tidigare, jag skickar dig ett PM:)

Satyra2010-03-30 13:21
Antal inlägg: 4561

Klart det gör, men det är inget att vara rädd för.
("Spökar" låter lite fånigt iofs men det är väl lättast att hålla sig till ett uttrycket folk känner igen, kanske ...)

Jag kallar förövrigt dessa fenomen för "översinnliga". Och den egenskap man har för att kunna märka dem för "översinnlighet".

På vilket vis menar du att din mor "trodde för mycket"? Nyfiken bara.

lailala2010-03-30 13:24

Haha,tro mig jag sover gott.Hör bara detta innan jag somnar,bryr mig inte så mycket om det.

Satyra2010-03-30 13:24

LisaLong - Ja så verkar det ju vara här (också!) men å andra sidan ... man kanske kan bortse med det/dem som inte upplevt något av den här arten och ha överseende med att de därför inte förmår förstå/tro på att det existerar och ändå så att säga bara skriva på, för oss andra? ;-) Vet inte om det går, utan att bli alltför hånad, men man kan ju göra ett försök kanske ändå?! ...

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-30 13:25
Antal inlägg: 4050

En gång hörde jag ett krafsande i badrummet. Lyfte på allt på golvet utan att hitta något. Det lät som en råtta eller något större djur var under golvet, vid avloppet och krafsade. Hörde bara ljudet ibland. Dagarna gick. Kanske veckor.
En dag hittade jag ett plaströr i en påse. I detta rör hade en större skalbagge fastnat. Ljudet av skalbaggens krafsande hade förstärkts av att den var inuti plaströret.

Av detta kan kanske någon lära sig att det är lätt att gissa var ljud kommer ifrån och svårt att föreställa sig vad det verkligen rör sig om, innan man vet. Skalbaggen överlevde.

Sote2010-03-30 13:27
Antal inlägg: 3557

Fattar inte varför man inte skulle kunna tro på det övernaturliga när det finns en hel yrkeskår som grundar sig på något abstrakt som ingen har sett eller kunnat bevisa ,tänker förstås på prästerna och alla andra inom kyrkor och andra samfund.

Thyrel2010-03-30 13:29
Antal inlägg: 74

Det knakar alltid lite i gamla hus och det man hör är troligt något helt annat.. jag menar varför skulle ett spöke ägna sin tid åt att öppna och stänga luckorna på eran kabin... hade nog haft bätter saker att göra isf..

Satyra2010-03-30 13:32

Larvbrud - Det ena behöver inte förta det andra. Självklart går många ljud/fenomen att förklara så som du beskriver det, men vad folk allmänt än må tro så är vi ganska många ändå som upplever icke-förklararbara fenomen OCKSÅ.

Sen om ni helst vill tro att vi bara har en skruv lös så är det helt ok för mig, däremot har jag ingen lust att behöva försvara mig inför människor som uppenbart inte tror på annat än det förklarbara/påtagliga. Det är tröttsamt och trist bara.

Jag gör som ni andra förövrigt - tror på det jag själv sett/hört/upplevt. Om det sedan till dels rör sig om saker inte DU/andra upplevt behöver inte det betyda att det inte existerar. Eller?

lailala2010-03-30 13:34

Tack för tipset om det omöjliga att göra sig trodd här LisaLong!:)Satyra:Min mamma trodde mig aldrig när jag som ung talade om vad jag såg och hörde.när hon senare i livet började förstå så blev det konstigt för mig och andra i familjen.Det var efter att hon läst boken närkontakt av Whitley Striebers som hon blev helt "loss"Det var ufon överallt,för att inte tala om healing,chakra,frigörande andning,minnen av sin egen förlossning mm.Larvbrud,det går inte att bortförklara hur kaminluckorn öppnas och stängs.Det är inte ett litet krafsande.

lailala2010-03-30 13:36

Sote:Kanske vill "spöket"kolla så det inte händer nåt.Man ska inte leka med elden.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2010-03-30 13:38
Antal inlägg: 705

Lailala: Har du gått och tittat vid kaminen när du hört ljudet?

Thyrel2010-03-30 13:38
Antal inlägg: 74

Är det någon annat inlägg än inlägg #2 som veklgen säger att det inte kan spöka. Själv försökte jag bara påpeka att det mycket väl KAN vara något helt annat.

Satyra2010-03-30 13:38

Thyrel - De söker kontakt och brukar den form av kontaktförsök de tror att personen ifråga kan märka. Att då påtagligt flytta något, göra tydliga ljud, är ett ganska effektivt sätt att få oss att reagera.

Man kan sedan, om man vill, försöka utveckla sin översinnlighet så att man faktiskt även kan förstå vad de vill, om de nu vill något specifikt.

Satyra2010-03-30 13:42

lailala - Ok, tack för svaret.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-30 13:43
Antal inlägg: 4050

Satyra: Det krafsande ljudet hade inte fått någon förklaring om jag inte hade upptäckt skalbaggen.

lailala: Det var heller inget litet krafsande, utan det lät som råtta eller större. Fast det var bara en skalbagge. Ljud kan förstärkas menade jag bara.
Är du säker på att det inte är drag som gör att det skallrar till i luckorna?

lailala2010-03-30 13:43

Dödmetallörn:Jag har tittat,brukar knalla omkring här i mörkret för att få se nåt men det blir tyst när jag går ner.Jag är ganska säker på att de/den vill oss väl.Jag kommer i håg när min ena dotter då 8år talade om för mig att det var nån som alltid väckte henne,hon kom in och la sig hos mig kväll efter kväll för hon fick inte sova sa hon.Det hade jag faktist glömt bort.Tack för att ni fick mig att fundera,detta är roligt!

lailala2010-03-30 13:46

Larvbrud:Ja,jag kan sitta i mörkret i vardagsrummet där kaminen står.Det knastrar bara från elden,knäpper till lite i nåt vedträd.Så länge jag sitter där.När jag sen lagt mig så smäller det ,många gånger,varje kväll likadant.

Satyra2010-03-30 13:53

Larvbrud - Just den/din upplevelse hade en sådan förklaring, ja. Jag har fått mina förklaringar på andra vis många gånger och det av sådan art som många vill påstå är omöjliga/fantasier/hjärns pöken, etc.
Precis lika konkret som du såg skalbaggen har jag sett mina förklaringar.

Och det har jag gjort i stort sett hela mitt liv. Så gjorde även min mormor och mina barn då de var mindre (de har förlorat den förmågan på vägen) och en del andra i min släkt. Valet man har som sådan person är att antingen tro på det man ser/upplever eller tro att man bara är allmänt galen.

Och då jag - till skillnad mot de flesta andra "normala människor" -blivit noggrant undersökt mentalt sett, så vet jag att jag inte kan bortförklara mina upplevelser med det sistnämnda. ;-)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?