Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 717

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ritter2010-04-09 19:36
Antal inlägg: 39

Scenskräck
Jag VILL spela trumpet på min kompis barndop, men vågar inte. Tips?

rosamolnet822010-04-09 19:39
Antal inlägg: 177

Föreställ dig alla nakna i kyrkan? =) Nädå, men jag kan garantera dig att känslan efteråt, när du klarat av det är värt all scenskräck i världen! Och om du inte gör det kommer du ångrar dej i evigheter.

Dessutom kan du ju skryta för ungen sen när han/hon växer upp att du minsann spelade trumpet på dennes dop:)

Lycka till!

Dyslekso2010-04-09 19:40
Antal inlägg: 8945

Varför vill du spela trumpen,, barn dop är ju en glad till ställning,,

honeydevil81 - Ej medlem längre2010-04-09 19:50
Antal inlägg: 299

Du får väl prova att spela inför lite mindre grupper innan dopet, ställa dig på gatan och spela en liten melodi eller så!!
Annars är det nog bara att andas och lura sig själv att man inte har scenskräck :-)

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-04-09 19:55
Antal inlägg: 3451

Du kanske kan öva för en yngre publik, testa på en prematuravdelning och se om det uppskattas.

donkey12010-04-09 23:57
Antal inlägg: 18

Tack, rosamolnet82 och honeydevil81 för mogna och konstruktiva tips!

Ritter2010-04-10 00:00
Antal inlägg: 39

Instämmer med donkey 1. Tackar för bra tips från rosamolnet82 + honeydevil81.

anneli72 - Ej medlem längre2010-04-10 00:00
Antal inlägg: 11612

Just do it.

Go,girl!

anneli72 - Ej medlem längre2010-04-10 00:02
Antal inlägg: 11612

Äh,så lätt är det inte..jag brukar bli ofantligt trött innan.

aspekt2010-04-10 00:05
Antal inlägg: 60

Jag hade scenskräck tidigare, bröt ihop när jag skulle hålla tal i skolan - idag är jag scenpoet. Om du vill spela, så gör det. Genom att utsätta dig för saker som är läskiga så blir det mindre läskigt. Kasta dig in i det :)

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-10 00:12
Antal inlägg: 3325

Jag har aldrig tyckt om att tex redovisa och få all uppmärksamhet på mig..har fortfarande svårt att prata inför andra. Men det är saker man får ta itu med! Nu läser jag till lärare och jag har under de två år jag läst, lärt mig otroligt mycket och känner att jag växt som person. Mitt tips är helt enkelt att ta dig an uppgiften, du kommer att känna dig så nöjd efteråt! :) Lycka till!

Cybertron2010-04-10 10:43
Antal inlägg: 254

tänk så här: vad är det värsta som kan hända? Jo, att du spelar fel...och egentligen, vad gör det? Antingen kan du skylla på att du spelar experimentell jazz, eller så inser du att alla är jätteimpade över att du gått upp och spelat och inte bryr sig/märker att du spelar fel. Varje gång jag tänker nåt sånt där brukar det gå bra, för då har jag redan släppt nervositeten över att göra bort mig.

Condition1 - Ej medlem längre2010-04-10 11:29
Antal inlägg: 9

Jag håller ofta föredrag och det pirrar i magen varje gång men när man väl står där på scenen så brukar det släppa. Så försök att överkomma din oro och kör på bara

bj-olle2010-04-10 11:45
Antal inlägg: 3350

som en sa, ska man spela får man kunna låten till 115%, för man tappar alltid 20% när man går upp på scen. :)

glöm inte bort att det är ganska kul att stå där. sanningen är nog den att publiken på ett barndop är en väldigt tacksam publik. bara det faktum att du går upp på scen och ska spela för barnet och familjen kommer nog ta dig över mållinjen bara det, så resten är bara att ha trevligt.

jag tänkte ibland, när jag gick upp på scen, "nu ska dom få se på faan" och det funkade bra. men på ett barndop? ha ha ha

jag spelade på ett barndop i vintras, och då var det en liten 2-åring som plötsligt "kompade" lite på ett piano. men det var ju ingen som tog illa upp, alla är ju glada på dop!

annars om du är väldigt nervös, kanske du kan få nån att kompa dig, så är du iallafall inte ensam på scen?

Satyra2010-04-10 13:25
Antal inlägg: 4561

Jag har musicerat/sjungit offentligt sedan 12-årsåldern (är 45 idag) och blir ändå fortfarande nervös innan varje spelning, om än på lite annat vis numera än som yngre. Det släpper dock ganska omgående när jag satt igång spelandet/sjungandet.

Minns att jag som ung, av en luttrad musiker, fick tipset att fästa blicken strax ovanför publikens huvud för att på så vis dels skärma av känslan av att de tittade på mig, dels få det att se ut som att jag tittade på dem. Det fungerade skitbra för mig att göra så när jag var som mest nervös och inte ville ha ögonkontakten.

Se också till att du sitter nära "scen"platsen från start, så du slipper att på darriga ben gå någon längre sträcka med människors blickar och förväntningar i nacken. ;-) Att slippa bli presenterad före spelandet (ta det efter istället) kan också hjälpa en del för att ta udden av förväntansnervositeten.

Som trumpetist har du förmodligen redan knep för hur du ska göra för att få salivflöde i munnen (eftersom man gärna blir som en torr öken av den nervösa känslan), men om du inte har det så gör jag som så att jag viker tungan med undersidan uppåt (kan göras med stängd mun ;-)) och liksom trycker på den lite med övertänderna, då kommer salivflödet snabbt igång igen. :-)

Klart du ska spela! Lycka till nu! :-)

carinau2010-04-10 16:34
Antal inlägg: 882

Oj, nu lärde jag mig något nytt. Ska genast anamma Satyras tungtrix när behov uppstår. Det var ju hur effektivt som helst. Man tackar för tipset.

För övrigt gäller det nog att vara lika överseende och förlåtande inför sitt eget musicerande som man är när man lyssnar på andra. Allt måste ju inte vara perfekt. Det stora ligger ju i att du bjuder av dig själv till barnet och familjen. Lycka till!

Zmrzlina2010-04-10 16:40
Antal inlägg: 344

Jag har hållit på med teater och musikal ett längre tag. Var scenskräcksbenägen förr i världen men kontrade det genom att öva öva öva öva öva öva öva öva, så det jag ska göra inför folk blir så mycket rutin att man kan göra det och samtidigt tänka på något annat. Kanske den metoden kan hjälpa dig?

Mammaoxå2010-04-10 18:07
Antal inlägg: 494

Är du rädd för att spela fel så måste du ju träna mer. Annars kan man ju få stå så man inte syns om det är lättare, det brukar ju finnas en läktare med orgel i en del kyrkor. Jag tror det skulle vara riktigt uppskattat om du spelade.

zoof2010-04-10 18:15
Antal inlägg: 106

Jag har fått höra att anledning till att man skakar när man är nervös, eller är i en pressad situation, är för att kroppen pumpar adrenalin ifall om att man måste springa därifrån. Så jag brukar helt enkelt göra lite armhävningar eller upphopp, följt av lugna andetag innan jag ska hålla tal eller spela inför publik. Det fungerar för mig!

Tyllestar2010-04-10 18:25
Antal inlägg: 350

Mitt tips är att säga att du vill göra det, inte tänka efter, alla Vet att du kan spela bra trumpet. Och ingen kommer att bry sig om hur du spelar, alla kommer att vara för rörda för det. Sen kan du ju tänka på att efteråt kommer man ändå inte se hur det evt såg ut eftersom alla ser din trumpet och lyssnar på fabelaktiga toner.

Jag var på en vigsel där konsertpianisten spelade sångerna i fel ordning. och det var ju inte så poppis, detta kommer inte hända dig! Så vad kan gå fel?

Nothing på worry about! Just Do It! (om du inte gör det kommer du i alla fall att ångra dig!)
massor av lycka till!!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?