Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 717

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ramsay - Ej medlem längre2010-04-09 23:43
Antal inlägg: 9204

man blir det man lär sig?
allt som oftast när någon har en obekväm eller något normöverskridande åsikt förklaras det gärna med att denne skull ha lärt sig, nej måste ha lärt sig, detta. på detta forum likväl irl.

jag har erfarenheten att mina mest speciella, personliga åsikter och läggningar är något som jag haft med mig själv. tvärtom kan de möjligen ha utvecklats ytterligare som en motreaktion till min omgivning och uppväxt. men inte ens det känns rätt, de känns som om dom sprungit från mig och inget annat men haft en hel del motstånd.

är det inte eg ngt man tar till för att diskvalificera någons åsikt och upplevelser bara. det har nog aldrig hänt att någon försökt förklara min akademiska bakgrund (ekonom och jurist), mitt toppjobb, min fantastiska bostadsrätt, mina enormt välartade barn e tc. med ev trasig uppväxt.

att jag är och drömt om att vara älskarinna, fantiserade om droger och dekadance (gärna i 20tals miljö;), är närmast polyamorös, och levt och lever gärna på gränsen till mkt... ja, det måste jag ha "lärt" mig.

är inte detta eg bara ett sätt att försöka diskvalificera mig när jag inte gör "rätt"?

vad är du? en produkt av din barndom? om du har ngt som ligger dig nära hjärtat, en livstil eller ett förhållningsätt, har du LÄRT dig det då?

jag känner tvärtom.

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-09 23:53
Antal inlägg: 3325

Det är klart att man formats av sin barndom, det skulle vara att ljuga om jag säger att jag inte gjort det.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-09 23:54

men hur?

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-09 23:55

Svårt att säga, men den person jag är idag är mycket pga av min barndom.. men jag förstår lite hur du menar.. att man själv skapat vissa saker i ens liv eller att man själv tagit ställning osv... för det är väl det du menar?

ramsay - Ej medlem längre2010-04-09 23:57

klart man gör men formas man som stöpt i en modell eller får man ingridienser, som man antingen anammar, motsätter sig eller lämnar därhän. i vilken utsträckning. och ens starkaste upplevelse av vem man är, hur formad är den. inte mkt för min egen del.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-09 23:59

ja,ja det menar jag. också att det finns saker som kommer upp tidigt som inte alls passar in i omgivningen men man vet är sant ändå.

har alltid haft mkt homovänner. vi har delat en stark erfarenhet. kunskapen (som väldigt litet barn) att man vill, är och känner saker som kommer innifrån.

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-09 23:59

jag vet inte.. svår fråga.. de är nog mycket olika från person till person..men jag tror ingen blir formad som stöpt i en modell..

ramsay - Ej medlem längre2010-04-09 23:59

såg inte ditt andra inlägg först:)

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-10 00:00

men det är ju din personlighet som gör dig till den du är.. eller? :) och alla har vi ju olika personligheter.

Tanten M - Ej medlem längre2010-04-10 00:03
Antal inlägg: 5126

Min upplevelse är att jag "hitta mig själv", det som känns rätt inom mig, det som är det jag som jag står för... den dagen jag bröt upp med allt det gamla. Familj, vänner, boende etc.

Då frångick jag allt som "växt upp med". Behöll det jag tyckte va bra o passade mig, resten är åsikter, ting o sätt jag plockat upp på vägen som jag valt för att det är jag.

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-10 00:13

Men hela tiden får man ju erfarenheter av olika slag, vilket kan ändra den uppfattning man haft innan..

ramsay - Ej medlem längre2010-04-10 00:18

jag känner igen lite tanten och detta brukar applåderas då det gäller osunda förhållanden. när det gäller normativa beteenden man gått ifrån så brukar det däremot förkastas.

kvinnan som väljer att sälja sex, har farit illa, därför kan man inte lyssna på hennes resonemang eller respektera hennes ståndpunkt.

den som väljer en alternativ sexuell livstil, har farit illa, därför kan man inte lyssna på dennes resonemang eller respektera hennes ståndpunkt

antifeministen har farit illa, därför kan man inte lyssna på hennes resonemang eller respektera hennes ståndpunkt.

en kvinna som lever i en våldsam relation och hävdar att hon väljer det, har farit illa, därför kan man inte lyssna på hennes resonemang eller respektera hennes ståndpunkt.

osv osv... see my point?

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-10 00:22

Mm ja jag tror jag förstår lite hur du tänker..men det är lite så det är "du får ha en egen åsikt, men bara du tycker som alla andra, bara du tycker som man ska tycka" typ..

ramsay - Ej medlem längre2010-04-10 00:28

japp!

Cybertron2010-04-10 10:32
Antal inlägg: 254

jag har inte utvecklats i ett socialt vakuum...allt jag gör är ju i förhållande till min omvärld.

Minta2010-04-10 10:43
Antal inlägg: 20042

Man har ju egenskaper redan från början och formas sedan av det man är med om i sin barndom, de är ju de formativa åren som det heter. Även om man inte gör som omgivningen säger eller gör, handlar man ju utifrån detta, då är man inte fri från dem. Om man känner att man måste göra tvärtom handlar man inte säkert utifrån vad man själv egentligen vill utan som en reaktion på någonting utifrån, inte inifrån sig själv kanske. Det är omöjligt för mig att säga vad som är "jag själv" och vad hos mig själv som formats av min uppväxt.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?