Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lillstölla | 2010-04-11 15:40 | |
![]() | Re-giving är det okej?! Om du får en present till jul eller födelsedag som du inte tycker om men vet att den saken du fått skulle passa en du känner som hand i handske, är det okej att ge bort det du själv fått som present? Känner folk som har skåp eller lådor fyllda med saker som de själva fått som de bara väntar på rätt tillfälle att kunna ge bort i sin tur. Smart eller billigt? Vad tycker du? | |
| scorpionett | 2010-04-11 15:44 | |
![]() | Tycker det låter som en smart ide att ge det till någon som det skulle passa istället för att det ska stå och samla damm.... | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-04-11 15:44 | |
![]() | Bättre än att det ligger i en jävla byrålåda. | |
| Minta | 2010-04-11 15:44 | |
![]() | Ok att ge bort, men kanske ännu bättre att vara ärlig när du fick den så att du kunnat byta den. | |
| scorpionett | 2010-04-11 15:46 | |
![]() | Jo ärlighet varar ju längst men det kan oxå vara försent att byta när man har fått den....=) | |
| Lillstölla | 2010-04-11 15:49 | |
![]() | Ja, ärlighet varar längst det håller jag med om. Men känns nästan värre att säga till personen som ger en presenten att " du jag tycker inte om den här" än att tacka o ta emot och sen kanske ge den till nån annan. | |
| skrabban | 2010-04-11 15:55 | |
![]() | Jag håller med Lillstölla. När får någon present till Jul eller Födelsedagen brukar man ha en vecka att byta det. Jag vet många som ger bort det de inte själva vill ha. Jag brukar göra så ibland. | |
| bulll | 2010-04-11 16:58 | |
![]() | Hmm, lite kluven i frågan tror jag. Beror nog lite på vad det är för en grej. T ex en vinflaska eller annan mer typ "värdinnepresent" skulle jag inte ha några problem med att ge vidare, men däremot en present som på något sätt är uttänkt just till mig... hmm... nej, det skulle inte kännas bra. Om man ska skänka saker vidare ska man nog i vilket fall som helst fundera noga så man ger bort grejen i en annan umgängeskrets än den ursprungligen kom från, så att säga. | |
| rufs | 2010-04-11 17:12 | |
![]() | Det gäller att komma ihåg vad man fått o vem man ger till !! Tänk sååå pinsamt o komma med en present o ge bort till den personen man fått den av Annars helt okej i mitt tycke :) | |
| Minta | 2010-04-11 17:31 | |
![]() | Det känns inte bar att ge bort det jag själv inte vill ha. Då tycker jag ju inte om det. Men om jag kan se att det passar någon annan kan det gå an. | |
| chilicrust - Ej medlem längre | 2010-04-11 17:47 | |
![]() | det är miljövänligt | |
| AH1N1 | 2010-04-11 17:49 | |
![]() | ...annars kan man ju samla ihop allt krafs och sälja på loppis... då får du ju en liten peng för det ?...=)..... | |
| Lillstölla | 2010-04-11 19:18 | |
![]() | Ja loppis är ju en idé, men risken är ju att vännerna kommer och tänk vad pinsamt om de skulle se att man säljer saker man kanske fått av dom! Sen var det någon som sa att man får se till att ge saken vidare till en annan vänkrets och det är ju självklart! | |
| Nassin | 2010-04-11 19:46 | |
![]() | Men som givare måste man ju förstå när man ger att det inte alltid kan bli jätteuppskattat, så jag tycker inte att man ska behöva känna någon skuld eller liknande för att man säljer/ger sakerna vidare till någon som uppskattar dem mer. | |
| Sote | 2010-04-11 19:55 | |
![]() | Men kära nån vilket oproblematiskt problem..... Det klassiska är ju att det är tanken som räknas när man ger bort eller får något. Om jag får en grej som inte riktigt var det jag behöver eller kanske tom inte alls tycker om så skulle jag inte säga annat än tack så väldigt mycket och sedan antingen stoppa undan grejen eller varför inte ge den vidare förutsatt att jag tror att den kan passa till en annan person. Det handlar ju om rent folkvett och hur man beter sig mot andra. Jag har lärt mina barn redan från början att man tackar för det man får och inte visar om man blir besviken. Finns väl inget värre än barnkalas där ungen säger att den där vill inte jag ha den var ful!! | |
| Lillstölla | 2010-04-11 20:02 | |
![]() | Sote, det är inte någon som sagt annat än att man ska tacka för det man får, är inte det saken handlar om, men verkar inte gått fram till dig. Frågan är om det är okej att ge en sak man fått vidare eller inte. Är ju givet att man tackar för sånt man får men tack för att du påpekar det uppenbara......... | |
| AH1N1 | 2010-04-11 20:14 | |
![]() | ....jag kan ärligt säga att jag aldrig skulle ge bort något jag fått av någon annan.... det tar emot... men det är jag det.... =) | |
| Lillstölla | 2010-04-11 20:29 | |
![]() | AH1N1, jo jag håller med dig till viss del. För min del beror det lite på vem gåvan kommer från. Har en släkting och så en vänninna till min mamma och de verkar inte alls ha vare sig nån koll på vad jag och resten av familjen gillar eller vad som är "ok" att ge bort. Vad det gäller mammas vännina så har det liksom blivit en sport inom familjen att gissa vad för hiskelig sak hon ska hitta på att ge oss, och har ingen fantasi heller. Mamma, jag och min bror får alltid samma sak medans pappa inte får nåt alls, lyllo han!! Men AH1N1, bra att du säger som du gör för det är ju det som är mitt dilemma, det bär mig emot att ge bort nåt som man själv fått. Men samtidigt känns det dumt att stapla sakerna man själv inte vill ha på hög bara för ens eget samvetes skull. | |
| Sote | 2010-04-11 21:35 | |
![]() | Självklart har jag fattat vad du frågar det du inte fattade av mitt inlägg var själva innebörden-om man tackar och tar emot en sak som man absolut inte kan tänka sig att använda så är ju tagandet så att säga avslutat. Då spelar det ju ingen roll om man slänger, ger bort eller stoppar undan grejen. Om man nu inte bor i en liten småstad och har allt sitt umgänge där-då kan det ju kanske komma fram att man gav bort grejen till nån annan och på så sätt sårar man kanske givaren. | |
| Lillstölla | 2010-04-11 23:00 | |
![]() | Ja nu har ju det ingen som helst relevans, storleken på staden man bor i. Hur skulle ni själva reagera på om något ni gett bort i sin tur ges bort till någon annan? Arga, sura, besvikna, egala eller glada att det kom någon annan till gagn? | |