Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Jumanjia | 2010-04-12 15:53 | |
![]() | Sverigedemokrterna VS Nationaldemokraterna. Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna, tro det eller ej men det är två olika partier. Personligen tycker jag inte dom skiljer varanndra åt. Jag har varit inne på deras olika hemsidor idag och försökt att hitta vettig info om dem. För om jag nu skall klaga på ett parti så vill jag ha all fakta så jag kan stå för mig synpunkt på det hela. Men som sagt. Jag blir nästan lite rädd också när jag läser om deras åsikter och så. Sen skulle jag tycka det var intressant och se dem stå och tala för sin sak i Örebro men jag hittade ingen info om det... Ngn som vet? Om jag fick reda på när dom talar i Örebro så skulle jag försöka få med några på en tyst motdemonstration. Ungefär som den dom hade för några år sedan här i Örebro. :-) | |
| Egenskap - Ej medlem längre | 2010-04-12 15:56 | |
![]() | Det är pinsamt att sådana partier får förekomma i ett så utvecklat land som Sverige. | |
| Jumanjia | 2010-04-12 15:58 | |
![]() | Jag vet.. Ännu mer pinsamma är dem när dom försöker dölja sin rasistiska/nazistiska budskap med lite "finare" ord... | |
| Egenskap - Ej medlem längre | 2010-04-12 16:04 | |
![]() | Jag vet inte om du vet vem Lilla Al Fadji är, men det är iaf en karaktär som spelar blatte. Han har ett eget program på p3 där hans kompis Abu Hassan ringde till SD och sa att han inte ville ha in fler utländska hit. SDkillen höll med helt och sa rakt ut att de inte ville ha in fler osv. Försökte hitta ljudfilen på deras hemsida men hittade den inte. Men där iaf så erkände han att de är rasister så de smyger väl med det när många lyssnar men i ett telefonsamtal kom det fram. :) | |
| Trubadur75 | 2010-04-12 16:04 | |
![]() | Är demokrati, och rätten till en fri åsikt pinsamt? Jag försvarar inte deras åsikter, men jag försvarar deras RÄTT till sina åsikter... Utan demokrati är vi illa ute... | |
| SuperGreta | 2010-04-12 16:09 | |
![]() | Vad var din fråga? | |
| bove | 2010-04-12 16:11 | |
![]() | Nationaldemokraterna är väl aningen mer extrema än Sverigedemokraterna. Sverigedemokraterna är ett högerpopulistiskt främlinsfientligt parti medan Nationaldemokraterna lutar tydligare åt ren nazism (om än inte officiellt), lite förenklat uttryckt. | |
| Lillstölla | 2010-04-12 16:15 | |
![]() | Är skrämmande att sådana partier har så pass många anhängare som de ändå har. Jag trodde i min enfald att folk lärt sig nåt efter andra världskriget men främlingfientligheten lever ju i allra högsta grad. Bara de inte tar sig in i riksdagen i höst!! | |
| SuperGreta | 2010-04-12 16:17 | |
![]() | Kan någon förklara för mig varför det är så tragiskt med dessa partier? Om de har såpass många "anhängare" eller sympatisörer, så borde det väl tyda på att många är missnöjda? Borde man inte ta tag i det problemet då? Istället för att blunda å hoppas på det bästa? | |
| ralfus | 2010-04-12 16:23 | |
![]() | "Om jag fick reda på när dom talar i Örebro så skulle jag försöka få med några på en tyst motdemonstration. Ungefär som den dom hade för några år sedan här i Örebro. :-)" Du skulle väl kunna lyssna istället? Du säger själv att du inte riktigt vet vad SD står för. Jag sympatiserar inte med SD, men med exakt det Trubadur säger. | |
| Jumanjia | 2010-04-12 16:44 | |
![]() | ralfus Ja du har rätt. men jag är tjej, jag kan göra två saker samtidigt. ehhehehe ;-D och det är faktiskt en sak som är så bra med en tyst motdemonstration.. man är tyst, man hör vad talarna säger, och det.. istället för att ropa buord som dom i lund gjorde.. | |
| Jumanjia | 2010-04-12 16:45 | |
![]() | Förresten "ralfus", jo jag vet vad dom står för men jag vill veta allt, och jag i grund och botten inte visste vad skillnaden mellan dem två partierna var. men det talade "bove" om lite längre upp här på inläggen :-) | |
| Uli Hoeness | 2010-04-12 16:45 | |
![]() | Eftersom de har sådana partier nere på kontinenten bör vi naturligtvis också ha det. Detta betyder naturligtvis inte per automatik att jag tänker rösta på dem eller uppmuntra någon annan att göra det men vi måste känna av utvecklingen inom EU och anpassa oss. | |
| Lillstölla | 2010-04-12 17:00 | |
![]() | Ja men vilket lysande resonemang, de har sådana partier på kontinenten så då bör vi med ha det! Och orsaken till att det är pinsamt och skrämmande med dessa partier är ju att folk har sådana hemska åsikter om invandrare. Hade en diskussion med en av dessa människor dvs en SD-sympatisör som stod och gapade vitt och brett om att alla invandrare ska ut ur Sverige och man bara ska använda svenska produkter osv. Så frågade honom varför han hade en tysk jacka, engelska skor och stod o käkade kebab, som för övrigt hans polare nere på pizzerian gjort, och den killen är från Iran. Så det tänker ju inte längre än näsan räcker många av dom. | |
| Uli Hoeness | 2010-04-12 17:05 | |
![]() | Bättre att åsikterna kommer fram i form av sådana partier än att de bara ligger och gror. Nu bör ju de etablerade partierna tämligen enkelt kunna köra över ND och SD i debatter. Kan man inte det har man helt enkelt för dåliga och svaga företrädare och svårare än så är det inte. | |
| HumbleBug | 2010-04-12 17:29 | |
![]() | "Det är pinsamt att sådana partier får förekomma i ett så utvecklat land som Sverige. " Ja, och de finns i många länder. Många extrema partier styr välutvecklade länder genom demokratiska val. Tänker bl.a. på fallen Italien och Österrike. Demokrati är inte perfekt. Människor är inte perfekta och inte heller deras val. Jag kan inte dock inte respektera åsikter och idéer vars främsta syfte är att leda till handling som skadar andra människor. Jag kan inte heller "försvara deras RÄTT till sina åsikter". Det skulle aldrig falla mig in. Men jag inser att om vi ska bekämpa skadliga element i samhället måste vi använda de lagar och medel som godkänts genom den demokratiska processen. Demokrati betyder att majoriteten bestämmer, inte att man kan tillåta vilka idioter som helst. Även demokratin sätter gränser, som rasistiska uttalanden och rashets mot folkgrupper. Därför kan jag inte förstå varför man inte förbjuder partier, organisationer och sekter, som agerar så tydligt mot lagen och allmänhetens intressen. | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-04-12 17:35 | |
![]() | Jag tycker det är pinsamt att folk väljer att demostrera mot ett visst parti. Varför ska inte SD få framföra sina åsikter? Sen om vissa är emot deras politik, visst, men inte skulle jag tex kasta ägg på Mona Sahlin bara för att hon inte är min favorit.. | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-04-12 17:36 | |
![]() | Men jag förstår heller inte din fråga. I rubriken låter det lite som att du vill ha åsikter om vilket parti som är bättre än det andra eller liknande, men jag förstår som inte..var vill du komma? | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2010-04-12 17:46 | |
![]() | vadå är man rasist bara för man vill dra in på invandringen?eller att stoppa den och ta hand om dom som redan finns? De tycker inte jag,jag röstar på dom och jag är inte rasist nånstans | |
| HumbleBug | 2010-04-12 17:49 | |
![]() | "vadå är man rasist bara för man vill dra in på invandringen?eller att stoppa den och ta hand om dom som redan finns?" Nej, och inte heller om man stöttar rasistiska partier. Det kallas helt enkelt "dumhet". Invandrarpolitik diskuteras i alla partier, inte bara i invandrarfientliga... | |