Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 708

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mollee - Ej medlem längre2010-04-12 17:28
Antal inlägg: 6087

Rökabstinens- erfarenheter
Hej alla f.d rökare!

Jag har varit en "inbiten" rökare i drygt 5 år.
I fredags fick jag det konstaterat att jag har rökastma och bestämde mig därmed att sluta, för gott.

Nu har jag varit rökfri sedan fredags förmiddag, och det känns fint, förutom vissa biverkningar jag verkar fått av rökstoppet.

Förutom helt normala "biverkningar" såsom yrsel, irritation och allmän nedstämdhet tycks jag även ha drabbats av andra jobbiga kroppsliga symtom.

* Mer ont i lederna än vanligt (har reumatiskt, men nu är det värre än någonsin)

* Problematisk mage ( illamående, förstoppning och svullnad)

* Ont runt bihålorna (ögonen, kinderna, näsan och även käkbenet)

*sömnproblem

Jag skulle hemskt gärna vilja att ni andra f.d rökare delar med er om olika biverkningar ni upplevde när abstinensen var som jobbigast. Kan vara skönt att veta att detta kanske är helt normalt. Eller om det kanske inte alls beror på rökstoppet.
Givetvis får även både rökare och folk som aldrig rökt säga sina åsikter och komma med råd!

Tack på förhand.

AH1N12010-04-12 20:45
Antal inlägg: 80

...vad duktig du är som slutat röka!!!.... jag är till-och-från-rökare och slutar när jag är gravid... jag har lite biverkningar dock och kan inte dela med mig... jag ville bara berömma dig att du slutat.... *gilla*....=)

honeydevil81 - Ej medlem längre2010-04-12 20:50
Antal inlägg: 299

Jag är rökare och har samma "symptom" som dig när jag slutar röka.
detta är dock helt normalt enligt min rökterapeut!
Men jobbigt är det!! Jag blir dessutom oerhört skakig och nästintill illamående!

Smultronet81 - Ej medlem längre2010-04-12 20:51
Antal inlägg: 205

Har tyvärr inga annorlunda biverkningar mer än dessa du beskrev.

Men ville bara säga att jag tycker att det är Jätteduktigt av dig!! Varje dag ifrån ett rökberoende gör underverk för kroppen!

OCH varje dag som går kommer det bara bli lättare o lättare utan!!

mollee - Ej medlem längre2010-04-12 20:56

Tack!

Skönt att veta att dessa biverkningar verkar vara helt normalt. så slipper jag vara ängslig :)

Kuranai2010-04-12 21:03
Antal inlägg: 29

Slutade röka för 3e gången för 7 månader sedan,efter att ha röt i ca 10 år. Helt utan biverkningar men med ett fruktansvärt sug som fortfarande sitter i och bli värre och värre. Har slutat 2 gånger tidigare utan andra besvär än det starka suget och hållit upp i ca 10 år men börjat röka igen.

mollee - Ej medlem längre2010-04-12 21:04

Jag har inte lika mkt sug som kroppslig abstinens faktiskt. Det är jag glad över

honeydevil81 - Ej medlem längre2010-04-12 21:07

Den kroppsliga abstinensen och vanemönstret är nog svårast att bryta!! Sen säger dom ju att suget börjar mattas efter bara några dagar..
Jag har rökstopp den 10 Maj efter 15 års rökning, dock ska jag få zyban utskrivet så jag hoppas slippa en liten del av abstinensbesvären iaf!

HumbleBug2010-04-12 21:23
Antal inlägg: 1836

Tog ett helt år att sluta röka.

mollee - Ej medlem längre2010-04-12 21:24

Svårt

auranita2010-04-12 22:42
Antal inlägg: 652

"Det är ingen konst att sluta röka - jag har gjort det tiotals gånger!" Det värsta är att man börjar igen...

Jag var helt rökfri ett halvt år, till-och-från-rökare ett par år, tills jag av diverse orsaker trillade dit igen (men har inte gett upp hoppet).

Jag har tre råd;

#1: Börja med rökbudget. Jag rökte en ask om dagen. bestämde mig för att nu skall det räcka med 15. Laddade upp på kvällen med en ask minus fem. (De fem som blev över lade jag i utjämningskassan, festkvällar kunde jag snylta ur den). Vid månadens slut skulle det var plus-minus-noll, helst plus.

Nästa månad var budgeten 12, o.s.v. tills jag var nere i en cigg per dag, den allra godaste, efter middagen.

Nu kommer vi in på steg #2; besök hos en legitimerad shrink som behärskar hypnos. Hypnos är inte alls så läskigt som det låter, jag skulle kalla det för själslig massage (under förutsättning att man besöker ett proffs). Vi kom till den slutslasten att om jag kan leva utan 19 cigaretter per dag, så kan jag säkert med lite hjälp även leva utan den 20:de.

De tre första dagarna var ett rent helvete, men jag tog DDD-metoden till hjälp.

DDD står för Distrahera, Drick, Djupandas.

Distrahera; städa, läs, ät, se på film, bada bastu, spela betapet, gör vad som heslt istället för att röka.

Drick VATTEN! Kaffe, läsk och alkohol gör dig mer röksugen.

Djupandas! Gå ut i friska luften! Njut av det vackra vårvädret, och tänk på att dina lungor mår bättre än någonsin förr!

Jo, jag vet att det är lättare sagt än gjort.... Men det funkade för mig några år, och tar jag mig själv i kragen så funkar det förhoppningsvis igen.

Räkna med att du går upp i vikt, jag har aldrig varit så fläskig som under mina rökfria år (som värst var vågen 100 gram ifrån att jag skulle ha börjat banta)

Men lindrig övervikt lär vara en mindre hälsorisk än rökning, BMI under 28 är ingen större fara.

Hoppas du lyckas bättre än vad jag gjorde!

auranita2010-04-12 22:46

Menade naturligtvis BMI ÖVER 28!

Ässät2010-04-12 22:50
Antal inlägg: 4824

Grattis Mollee :) Jag har varit rökfri i 3.5 månad nu och dom enda biverkningarna jag har fått är väl att jag nyser mer nu men det är väl flimmerhåren som kommit tillbaka. Annars har det nog inte varit så mycket mer. Har man viljan så funkar det. Lycka till :)

auranita2010-04-12 22:54

Jag igen; läste första inlägget lite slarvigt;

Ditt illamående beror förmodligen på att kroppen håller på avgiftas, jag är ingen expert, men skulle tro att det är samma saker som händer i din kropp som när man fastar; man svettas, luktar illa, mår dåligt, drömmer kanske mardrömmar o.s.v.

(Mardrömmar om att jag rökte hade jag flera gånger under min rökfria period)

Jag skulle tro att det är helt normalt. Abstinenssymptomen är naturligtvis individuella, om du klarar dig undan med enbart fysiska symptom (som förmodligen går över på några dagar), så är du nog lyckligt lottad, de psykiska är värre, de sitter i värsta afll i hela livet.

Ässät2010-04-12 22:56
Antal inlägg: 4824

Ja det tror jag med. Din kropp gör en väldig omställning nu. Från att ha fått gift i 5 år ska den nu försöka klara sig utan.

honeydevil81 - Ej medlem längre2010-04-12 23:00

Kroppen avgiftas men även så öppnar blodkärlen i kroppen upp igen vilket gör att syret flödar ut i kroppen på ett helt annat sätt än när man röker! Därför får man dessa symptom vad jag förstått!!

KattaBa2010-04-13 00:10
Antal inlägg: 133

Har ni tagit hjälp av plåster etc? Jag hade aldrig klarat det annars. Ingen idé att plåga sig i onödan. Så resonerade jag. Rökfri sedan 3.5 år. Förra gången klarade jag mig 4.5 år. Dags att slå det rekordet :-)
Jobbigt för er som har en massa biverkningar. Det har jag sluppit helt. Lita på att de går över.

mollee - Ej medlem längre2010-04-13 01:03

KattaBa: Har nikotintugummen, men vill klara mig utan och har gjort det hittils, dom finns bara till som nödhjälp om jag skulle tappa förståndet :)

Är f.ö otroligt glad över att man går upp i vikt av att sluta röks, jag är smått underviktig så för mig går jag gärna upp 10 kg :)

Tack för all uppmuntran, det är en tröst. Kram!

mollee - Ej medlem längre2010-04-13 01:04

nikotintuggumin*

Drejo2010-04-13 07:26
Antal inlägg: 134

Jag rökte som en borstbindare i 17 år, och slutade tvärt för snart sju år sedan. Inga nikotintuggummin eller annat, sånt har jag prövat förr och det håller bara beroendet vid liv.
Matsmältningen kan bli lite konstig men den stabiliseras efter ett tag.

Det svåra var egentligen inte den fysiska abstinensen - den är skitjobbig, men går över relativt fort - utan att förändra sina vanor. Rökare, liksom andra missbrukare, använder nikotin för att reglera humöret. Ledsen - cigg, arg - cigg, stressad - cigg, GLAD - cigg. Plötsligt måste man hitta andra sätt att hantera det.

Tipset om att djupandas är faktiskt bra. När jag rökte gick jag ut på balkongen, så när jag slutade gjorde jag samma sak: gick ut och LÅTSADES röka en stund. Dels lugnade det den invanda reflexen, dels blev det ju att jag just djupandades, vilket får en att slappna av. Och de värsta abstinensattackerna håller bara i sig i max två minuter; det svåra är att lita på att de klingar av, och det gör de.

Jag började löpträna samtidigt. Det blev något som jag inte ville förstöra genom att börja röka igen, och dessutom kände jag aldrig abstinensbesvär när jag sprang!

Ett märkligt symptom som jag är säker på hade med rökstoppet att göra, men som jag inte fått bekräftat av någon läkare, är att jag efter en tid fick värmeutslag över kroppen så fort jag blev varm eller t.ex. torkade mig med handduk efter dusch. Kunde bli alldeles illröd i huden i ett par minuter upp till nästan en kvart. Ibland räckte det med att jag drog av mig en tröja som skavde lite mot ansiktet, eller att jag bara gned lite mot kinden! Det höll i sig i uppemot ett år. Min teori är att det var mina ytliga blodkärl som började återhämta sig.

Jag kunde känna korta sting av röksug upp till några år efteråt, men de kom alltmer sällan. Jag kan dock fortfarande ibland få en flyktig tanke om en cigarett i vissa situationer.

Att sluta med ett missbruk är som att göra slut på en långvarig relation: man måste gå igenom alla högtider och minnesdagar utan drogen, och varje gång man besöker en plats där man inte varit sedan man slutade finns det en risk att suget kommer tillbaka. Jag besökte en kursgård där jag inte varit sedan jag slutade, och så fort jag klev ut på verandan utanför matsalen, där jag stått och rökt förra gången jag var där, så bara högg det till av röksug trots att jag varit ren i över ett år då! Konstigt hur hjärnan och kroppen fungerar.

Alla får olika symptom, men kom ihåg att de bara visar att du är på rätt spår och att kroppen håller på att återhämta sig.
Dessutom märker man snart hur förjävla illa rökare luktar, och då är man ännu gladare att man slutat. :-D

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?