Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade19
Mobilspel
Pågående19 701

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lillstölla2010-04-12 20:45
Antal inlägg: 23831

Att leva med ständig smärta!
Jag är sedan ett antal år tillbaka en av många i landet som lever med kronisk värk med diverse tillkommande problematik. Har en whiplashskada och allt som följer med en sådan samt en del ytterligare besvär.

Äter starka värktabletter men man blir ju tillvand efter ett tag och jag vill helst inte öka dosen mer just nu. Provar allt för att kunna minska värken men går sådär. Så min fråga är, har ni några tips? Vad funkar för er?

Tyllestar2010-04-12 20:46
Antal inlägg: 350

tänka på någon man tycker mycket om och hålla den personen i handen!

mollee - Ej medlem längre2010-04-12 20:48
Antal inlägg: 6087

Jag har reumatiskt sedan 6 år tillbaka. visst, det är sjukt jobbigt ibland och man önskar att det inte var så. Ibland tycker jag t.o.m synd om mig själv och frågar mig varför just jag måste ha ont.
Sedan inser jag att det finns folk som har det värre, att jag lär mig något av allt, att man får göra sitt bästa ändå och att man måste tänka positivt!

Gör gärna något du anser är roligt. Gå ut och hitta på saker, man ska inte sitta hemma och känna efter för mkt. Nu är det som det är, bäst att göra något bra med det :)

mollee - Ej medlem längre2010-04-12 20:48

Håller med Tyllestar!!!

Lillstölla2010-04-12 20:55

Mollee: Ja positivt tänkande tar en långt. Och som korkat envis, vilket jag är, så ger jag mig aldrig.
Jag gör som du med ibland, tycker synd om mig själv och det faller sig ju naturligt att ha en svacka ibland.

Jag är lyckligt lottad som har världens bästa sociala nätverk med, familjen och vännerna som alltid finns till hands.

Mollee, hur funkar det för dig med väderomslag och så?

mollee - Ej medlem längre2010-04-12 21:00

Väderomslagen är lite jobbiga och jag brukar känna av dessa, även dagen innan. Ex om det ska regna :) som tanterna så får jag ont i kväna.
haha

Ja, svackor får man nog räkna med, och visst är det jobbigt ibland. Och man får tycka synd om sig själv ibland ;) Men rent generellt får man nog acceptera det liv man fått och göra det bästa man kan, det blir ju inte bättre av att man tycker synd om sig själv

Tyllestar2010-04-12 21:03
Antal inlägg: 350

altså när jag är med folk som har det så får man ju vara flexibel, man orkar kanske inte göra det som man planerat, men att bara finnas där för den personen känns så himla bra, det tycker i alla fall jag.

lolinonek2010-04-12 21:03
Antal inlägg: 416

Min man har brutit ryggen, två ggr faktiskt och har kronisk värk. För tre år sedan avgiftade han sig och slutade med allt vad tabletter heter, han tog 16 tiparol 100mg per dygn som mest , maxdos per dygn var 8... Han var tvungen att trappa upp för att överhuvudtaget få någon effekt av tabletterna. När han slutade hade han fruktansvärt jobbigt ett bra tag, flera månader fast dom första dygnen var givetvis svårast. När han tog tabletter kunde han säga att smärtan var 9 av 10 och det har inte blivit värre utan bättre , nu kanske 3 av 10. Kroppen lurar sig till att skicka smärtsignaler för att få dessa substanser som är i tabletterna. Mitt råd är att sluta, det blir inte värre men ge det några månader.

Tinna2010-04-12 21:29
Antal inlägg: 20250

Ständig smärta är riktigt jobbigt. (I know) =/
Men det är nog något man får leva med..

bujum2010-04-12 21:39
Antal inlägg: 1750

Istællet før att ta 2 citodon som jag tidigare brukade gøra nær min værk i benen sætter igång, så har jag nu børjat att ta 1/2 citodon +1 ibumetin. Kombinationen av två olika substanser i mindre mængder ær ofta bra.

-Butterfly- - Ej medlem längre2010-04-12 21:44
Antal inlägg: 219

Har också ständig smärta, mer eller mindre. Den här vintern har varit jobbig eftersom det varit så kallt.
Jag styrketränar 2 ggr/vecka, använder spikmatta, får akupunktur, står ibland lite extra länge i duschen, varm vetekudde mm. Akupunkturen och spikmattan kan ibland ta bort smärtan helt medan det andra gör att det känns lite lättare eftersom det känns skönt.

Har en klok doktor som hjälper mej att försöka låta bli starkare tabletter än Paracetamol (med muskelavslappnande) och Ibuprofen upp till 600 mg. Det jobbigaste är nog att aldrig få sova ordentligt.
Men jag försöker ändå att tänka positivt och göra saker som jag gillar, även om jag får ont...slutar man med det så är nog risken att det blir ännu jobbigare...

Fast i dag har jag känt mej ledsen över värken...Jag tog en promenad på ca 2 km i solen igår tillsammans med mitt lilla barnbarn som är nästan 2 år och hade henne i kärran. Vi plockade Tussilago och tittade på hästar och jag upplevde det som en kanonfin dag...men...igår kväll, i natt och idag har jag haft fruktansvärt ont...i de muskler jag använde när jag körde hennes kärra...då känns det tungt...att man inte ens klarar det....

BaraJAGigen2010-04-12 22:19
Antal inlägg: 8

Har haft kronisk smärta i över 21år nu (bilolycka)
Provat det mesta tror jag att från konstiga krumilur piller till dyr operation.
Det jag kommit fram till nu när jag "köpt läget" är nog att, man har dagar som är bättre eller sämre. Låta sej tillåta att man inte alltid kan vara på topp. För när man är som dåligast så gör det att man kan känna av dom underbara dagarna när man mår bättre oxå.
Att äta värktabletter ständigt tror jag inte på, utan när jag är som sämst så äter jag dom och när jag mår lite bättre så försöker jag avstå helt.
Något som fungerar för mej är oxå att alltid gå till jobbet även när det är som värst. Min underbara arbetskamrater märker av att ibland kan jag behöva gå lite på sparlåga och ibland så jobbar jag bara av tusan.

Men viktigast av allt är att göra roliga saker och inte bry sej om vad andra tycker.

WCstol - Ej medlem längre2010-04-12 22:31
Antal inlägg: 746

Jag lider av tourettes.

Ritter2010-04-12 22:37
Antal inlägg: 39

Basshunter har hittat ett sätt att leva med sin tourettes. Han var med i ett program med Petra Mede på 3an och berättade om det. Se om du kan få fram info om det. Lycka till!

skrabban2010-04-12 22:58
Antal inlägg: 1031

Jag har också ständig smärta i rygg och ben. Jag har ischias alltid i ryggen och så har jag två diskbråck i ryggen. Lever på starka värktabletter. Något som har hjälpt mig mycket är att gå på gympa. Går en gång i veckan, men jag får fortfarande ta värktabletter för att klara av dagarna och nätterna. Tar 1 tramadol och två alvedon tre gånger dagligen och en halv muskelavslappnande tablett.

skrabban2010-04-12 22:59
Antal inlägg: 1031

Ischiasen sitter i benet och ryggen. Har även gått till sjukgymnast, det har hjälpt för tillfället.

Mindymoo2010-04-12 23:41
Antal inlägg: 1743

Har ryggproblem, lite artros och skolios, samt ett torskat knä och annat diverse som ibland ger ordentliga smärtor. Jag fann till min häpnad att akupunktur hjälper bra. Liksom sjukgymnastik.
Och ibland hjälper det med kylande omslag, vet inte varför men... en kylmatta till laptopen, en såndär med kemikalier i, kan vara skön att ha i korsryggen en stund. Det finns säkert utprovade hjälpmedel, men jag råkade lägga mig på den en dag och det kändes bra.

Snoosy2010-04-13 00:01
Antal inlägg: 4273

lillstölla,, det är inget kul att leva med värk. Har levt med ischias sen jag var tonåring. Ledbesvär´, höft och knävärk.
Har diskbråck i nacken, som möjligvis kan vara en whiplashskada. Mamma har whiplash och vi har exakt samma symptom.
Det jobbiga är när det sätter sig som huvudvärk efter att en nerv koimmit i kläm. som inte går över. Har ofta huvudvärk pga whiplash. + att det känns som att någon håller fast ens nacke. Mår illa gör man också.
Det som kan hjälpa nångång är 2 alvedon och en voltaren. Det är inget att rekomendera vid lite värk. Men har man extremvärk, så kan det hjälpa.
Har testat alla tabletter som går. Men inga funkar då jag får som värst. Massage på ett speciellt sätt kan ibland också hjälpa. Man måste lära känna vart knutan finns. Sen kan man dra ''massera iväg'' den. Det låter konstigt för den som inte har samma problem kan jag tänka mig. Men så är det iaf. Det gör jäkligt ont då man hittar den exakta ''knutpunkten'' Man tappar nästan andan. men har man tur så får min sambo upp den.
Ibland frågar jag mig varför man ska behöva ha det på det här viset?

En del av meningen med livet försvann då jag fick problem med nacken.

Snoosy2010-04-13 00:06
Antal inlägg: 4273

mollee, ja det är konstigt det där med ledvärk. Att man känner på sig när det blir regn. Har precis samma skumma grej.
Under vintertid är värken nästan värst då det är runt 0 grader. Skitskumt.

Lillstölla2010-04-13 00:09

Snoosy: jag har exakt samma värkbesvär som du beskriver! Och även min mamma har en whiplash och med precis samma problem som jag så förstår absolut!
Jag får Lyrica mot värken, en ganska hög dos varje dygn.
Jag är dock ledsen att behöva säga att jag vet precis hur du känner, ingen skulle behöva må såhär!

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?