Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 624 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| odin - Administratör | 2010-04-16 17:32 | |
![]() | Använda annan sökmotor än Google Jag gillar inte Googles dominans på sökmotormarknaden så vill slå ett slag för en svensk sökmotor: www.entireweb.com/ Den har dessutom snyggare och bättre presentation (imho). | |
| Guldplate | 2010-04-16 17:37 | |
![]() | Dom dominerar inte bara sökmotorsmarknaden. Dom är säkerligen ett av de mäktigaste företagen som finns i världen överhuvudtaget. | |
| odin - Administratör | 2010-04-16 17:40 | |
![]() | Jag vågar inte skriva under helt på ditt uttalande (hur definierar man ett mäktigt företag?) men att de har tillgång till information som ger dem ett gigantiskt övertag är skrämmande. | |
| simmarhanna | 2010-04-16 17:44 | |
![]() | okej. Tycker google är bra då man kan söka bara bilder också om man vill det där, Nu vet jag inte hur den sidan du pratar om har. Eftersom jag aldrig har varit där. | |
| Tinna | 2010-04-16 17:46 | |
![]() | "Ska vi hem till mig och googla?" funkar betydligt bättre än "Ska vi hem till mig och entireweba?" ;P | |
| Pseudonymf | 2010-04-16 22:55 | |
![]() | Bara jag får svar, så bryr jag mig inte så mycket om vart jag söker :) | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2010-04-16 22:58 | |
![]() | Störst går först... ;) | |
| Linders - Ej medlem längre | 2010-04-16 23:02 | |
![]() | Google är roligast! | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-04-16 23:04 | |
![]() | På google behöver man liksom bara googla..orka nåt annat. | |
| regression | 2010-04-16 23:25 | |
![]() | Entireweb verkar inte kunna söka på vare sig titlar eller innehåll i copyrightade, publicerade vetenskapstidskrifter. Får bara upp working papers när jag söker på författare, nyckelord och titel. Inte bra. | |
| zafyr | 2010-04-16 23:29 | |
![]() | Altavista.se =) gammal goding. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2010-04-16 23:31 | |
![]() | I början av internets födelse så var det altavista som gällde.. | |
| Kolbxbo - Ej medlem längre | 2010-04-16 23:32 | |
![]() | haha.. zafyr..märkligt..jag skrev o postade så kom det upp nån som också skrev altavista | |
| zafyr | 2010-04-16 23:33 | |
![]() | Yahoo.se finns ju också om man nu vill, men google is the shit säger jag ändå, de andra känns gamla och omsprungna. | |
| zafyr | 2010-04-16 23:34 | |
![]() | altavista var det man använde i början... såg också att du postade nästan precis samtidigt =) | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-04-16 23:52 | |
![]() | Ja, vad fan hände med Altavista? | |
| tydal | 2010-04-17 11:44 | |
![]() | Altavista är inte så gammalt. Det fanns inte när jag började med Internet. I början fanns ingen sökmotor, utan man förlitade sig till tips från bekanta och tidningar. Eller så provade man helt enkelt med en adress (typ www.företag.com). De flesta adresser var dock lång och svåra att komma ihåg. Ofta var det ju någon student som hade gjort någon häftig sida/pryl och adressen till sidan var i stil med: avdelning.institutio...g/ fil.html Bokmärken var väldigt viktigt på den tiden. I dag använder jag det knappt, för nu går det ju att googla på allt... Men runt 1995/96 började sökmotorer komma på allvar. Minns inte vilken jag använde först, men Lycos var bland dem. När Altavista kom så var den bäst. Den lyckades hitta sidor som de andra sökmotorerna inte hittade. Det vanligaste på tiden var ju att man inte fick någon träff alls när man sökte... Altavista hittade många sidor, men problemet (som man i och för sig inte brydde sig så mycket om då, men tyckte bara det var häftigt att det blev många träffar) var att det inte alltid var så lätt att hitta den sida man egentligen sökte bland alla träffar. När Google kom så hade de lösningen på det problemet. De var helt enkelt bättre på att gissa vilken sida man ville till och presenterade dessa först i sökresultatet. Man kan ju också nämna Yahoo som var tidigt ute med en kategorisering som jag ofta använde för att söka. Sedan var det också vanligt förr i tiden med sökmotorer som använde andra sökmotorer, det vill säga presenterade result från ett flertal andra sökmotorer samtidigt. Det fanns också sökmotorer för bara svenska sidor samt svenska kategoriseringar. Det fanns helt enkelt ett större och mer varierat behov förr av att hitta webbplatser. I dag finns bara Google. | |
| Guldplate | 2010-04-21 15:10 | |
![]() | Odin: att jag hävdar att Google är ett av världens mäktigaste företag är bland annat för deras stora dominans på nätet. Statistik visar att över 70% av amerikanerna och närmare 90% av engelsmännens sökningar sker via Google. Siffrorna är liknande i stora delar av världen. Den som har kontroll över informationen har makten brukar det heta. Vissa krig har vunnits av den som har haft kontrollen av just informationen ut till folket. Nu har inte Google kontrollen över vad som skrivs men dom har den otroligt stora dominansen över att leda folk till informationen. Det är en stor makt... Sen har dom börja ta marknadsandelar på fler håll. Webbläsaren Chrome är bara ett exempel. Dom har en enorm plattform att stå på och kan ganska lugnt och tryggt utvidga den mot nya marknader... | |
| Mr Pet | 2010-04-21 16:19 | |
![]() | Själv använder jag www.spezify.com då o då, den är inget monster men ändå ganska smut ibland. www.spezify.com | |
| IcaPika | 2010-04-21 16:46 | |
![]() | Guldplate. senaste undersökningar visar att Facebook vuxit sig större än Google eller ialf ligger på marginalen. Men att Google är mäktigt är det ingen fråga om! Utöver Google eller de andra föreslagna kan man ju använda yahoo. Altavista är schysst om man ska göra en bildsök. | |