Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 21 |
Mobilspel
| Pågående | 19 701 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mrperfect | 2010-04-16 21:18 | |
![]() | Stora matpratartråden Jag tycker vi borde prata om mat ifrån ett näringsperspektiv och ett prisperspektiv. Nu i våffeltider så har jag börjat fundera i dessa banor...: Idag så gjorde jag frasvåfflor hemma, det var 4 ingredienser, vetemjöl, vatten, vispad grädde och smält smör. ifall man köper frasvåffelmix så är det ett mjälliknande pulver som skall blandas med vatten, vispad grädde och smör..m a o samma sak som man gör med mjölet, det verkar som om våffelmixtillverkarna bara tar vanligt mjöl som de tar hutlöst betalt för.... | |
| Pseudonymf | 2010-04-16 21:35 | |
![]() | Ja. And that's ekonomi. | |
| Miss_jk | 2010-04-16 21:39 | |
![]() | ALLT man gör själv från grunden blir billigare i slutändan än att köpa färdigt och halvfabrikat. Det sammanfattar det mesta denna tråd går ut på tror jag. | |
| Miss_jk | 2010-04-16 21:39 | |
![]() | Plus att det blir mycket godare!! | |
| -Torskmacka | 2010-04-16 21:41 | |
![]() | jag föredrar dock att byta ut mjölet mot våffelmix, när jag bakar bröd. | |
| Palini | 2010-04-16 21:48 | |
![]() | Jag har aldrig sett nån våffelmix där man ska blanda i grädde. Jag håller inte heller med om att det blir godare att göra egen våffelsmet, såvida man inte föredrar mjuka, saggiga våfflor. Eller så har jag bara haft otur/misslyckats med recepten... | |
| Pseudonymf | 2010-04-16 21:48 | |
![]() | Jag föredrar dock att byta ut det mesta mot nåt annat. Oftast när jag känner för det. Min nya drog är coleslaw [kåålslavv], rödlök, tomat och gurka på baguette. Där brukar jag inte byta ut nåt. Gör jag det äter jag soppa istället. | |
| Mouche - Administratör | 2010-04-16 21:49 | |
![]() | Glöm nu inte bort att i den här tråden pratar vi mat ur olika perspektiv. Trams hör alltså hemma i därför avsedda trådar. Mouche | |
| Scarpetta - Ej medlem längre | 2010-04-16 21:49 | |
![]() | Jaja Mouche. Förlåt. | |
| Pseudonymf | 2010-04-16 21:50 | |
![]() | Ibland är det svårt, Mouche. Dock brukar jag inte alls äta våfflor. Kör plättar eller pannkakor istället. Visste ni att man oftast säger plättar om pannkakor på Gotland? | |
| Mouche - Administratör | 2010-04-16 21:50 | |
![]() | Det är fredag och det förlåter en mängd synder =) Mouche | |
| -Torskmacka | 2010-04-16 21:52 | |
![]() | pseudo... du byter väl inte ut våffelmixen mot "kåål-slavv"? det blir säkert sjukt äckliga våfflor då. | |
| Tinna | 2010-04-16 21:53 | |
![]() | Plättar och pannkakor är inte samma sak. :P | |
| -Torskmacka | 2010-04-16 21:54 | |
![]() | när jag var liten trodde jag det hette "pang-kakor". hur många trodde inte det. | |
| Mouche - Administratör | 2010-04-16 21:55 | |
![]() | Något som retar mig ordentligt är när jag gör "snål-missar". Jag köpte till exempel sex (6!!) paket med köttbuljong av okänt ursprung bara för att de var så billiga. Jag kom hem, skulle använda ett par i matlagningen och när jag efter sju mödor och åtta besvär äntligen fått av det till synes fastklistrade blanka papperet så smulade "buljongen" sönder sig och hamnade överallt utom i grytan. Från och med nu blir det alltså återgång till min gamla vanliga sort...tre ggr så dyr men med kvalité! Mouche | |
| Tess 08 | 2010-04-16 22:01 | |
![]() | Jag har ett recept på våfflor med havregryn. Såååå mycket godare än de vanliga (oavsett mix eller mjöl) och de ska inte bli frasiga. Mycket goda att äta kalla också :) Och troligtvis rätt nyttiga om man jämför. Tycker fö att pannkaka, plättar och våfflor inte är mycket till mat just för att det mest är mjöl och ägg. Till lunch eller mellis kan det funka, men det är dåligt näringsinnehåll om det ska vara en måltid. (och nej, jordgubbssylt innehåller heller inte så mycket näring) :) Mouche- det misstaget gör man en gång eller två och sen fattar man. :) Det gäller det mesta i matväg. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-16 22:04 | |
![]() | Men Tess 08 varför måste allting vara nyttigt? Om man nu vill äta en frasig god våffla, varför fylla den med dinkel och linfrö? Måste allt smaka mussli? | |
| Tess 08 | 2010-04-16 22:08 | |
![]() | Haha, nej det måste det inte. Vi har sällan ätit pannkaka/våfflor hemma, men det berodde på att min far (som inte är i livet längre) ofta fixade pannkaka till barnen. Då var de med och lagade maten. Det var liksom deras grej :) Min minsting var inte många år när hon och moffa skulle hem och 'knacka ägg', vilket var hennes jobb. Ibland fick mormor vispa... :) På grund av detta så har vi sällan gjort pannkaka/våfflor. I övrigt tycker jag inte alls att det gör något de få gånger vi nu äter pannkaka (vilket är rätt sällan) och inte tänker jag så noga på näringsinnehållet. Det skulle dock diskuteras enligt TS :) Dock tycker jag att de våfflor vi gör med havregryn smakar mer och är godare än pulvervåfflor. | |
| ulrika17 - Ej medlem längre | 2010-04-16 22:10 | |
![]() | Vill ni ha tips på en jättesmarrig variant av våfflor! Blanda i en anjovisfilé + en halv gullök i smeten. När våfflorna är gräddade lägger du på en klick gräddfil, samt lite hackat rödlök. Yummy,yummy....... | |
| Bitte - Administratör | 2010-04-16 22:11 | |
![]() | Nu ska vi se småplätter gör man i den laggen .. plättar i en vanlig stekpanna och pannkaka eller fläskpannkaka gör man i ugnen , bara så vi pratar om rätt saker ,, =) allt äts gärna sylt och glass Bitte | |