Spelrum
Giraffen50
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade82
Mobilspel
Pågående19 578

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Emollas2010-04-21 13:45
Antal inlägg: 1082

Bytt Efternamn
Nu ska jag snart gifta mig om en månad... I och med detta byter jag efternamn från Särehag till Möllås. Ja jag vet att det brukar vara tradition att ta mannens efternamn. Men nu bryter jag den trenden. Det är nämligen så att det finns ca 30 stycken Särehag i landet men bara ca 10 Möllås, så därför tänkte vi bättra på det namnet också.

Är det någon mer här som har erfarenhet utav att byta efternamn?

Ställer det till med några problem att byta efternamn?

Jag kan förstå att det är possitivt ibland att byta från ett svensson namn till något annat...

Prefixen2010-04-21 13:48
Antal inlägg: 421

Jag gifte mig och skiljde mig och hade inte några problem med något av bytena. Dock mycket och tänka på, körkort, pass, bankkort osv osv osv

Dock "existerade" jag inte under ett par timmar som nygift :)

(grattis för den delen)

Thoron_ril2010-04-21 13:58
Antal inlägg: 305

jag har inte heller haft problem med byte av efternamn. det går väldigt smiigt och enkelt

honeydevil81 - Ej medlem längre2010-04-21 14:01
Antal inlägg: 299

Jag har inte haft några problem heller varken när jag bytte namn när jag gifte mig eller sen när jag bytte tillbaka! Så länge man kommer ihåg att ändra på körkort och kontokort!

angie_hell2010-04-21 14:52
Antal inlägg: 494

Jag bytte och det gick utan problem men som honeydevil sa glöm inte att updatera kort, id handlingar osv.

Emollas2010-04-21 15:08

Så bra att ingen av er har haft problem med detta...

En del tycker att jag är udda för att jag byter bort ett sånt sällsynt namn och för att jag tar tjejens efternamn. Men jag tager ju ett ännu mer sällsyntare namn så.

clullanc2010-04-21 15:10
Antal inlägg: 180

Vi är bara 4 som har mitt efternamn i Sverige, så det släpper jag inte. :)
Sen är det ju ganska avskräckande att man måste ändra kort och id osv.

Emollas2010-04-21 15:12

Vad heter du i efternman då? För jag gissar på att du inte heter "Hemligt" i efternamn.

Little 15 - Ej medlem längre2010-04-21 15:46
Antal inlägg: 86

Jag letar febrilt efter den där mannen med det rätta efternamnet. Något som matchar mitt förnamn. Så att jag kan ta hans namn när vi gifter oss.

Eller inte.

LinXen2010-04-21 15:50
Antal inlägg: 21

Det man bör tänka på är att om ni ska resa bort dagarna efter bröllopet beställ flygbiljetter och sånt i ditt gamla namn då det tar ett tag för byråkratins hjul att mala. Annars kan det blir jobbigt med fel namn på passet mot flygbiljetter. Det rådet fick i alla fall min fru av polismyndigheten när vi gifte oss ett gäng år tillbaka.

Emollas2010-04-21 15:53

little15 Det var ju synd att jag redan ska gifta mig annars hade ju jag haft det perfekta efternamnet:) skämt och sido

dellartista - Ej medlem längre2010-04-21 16:11
Antal inlägg: 105

Jag bytte efternamn efter min skilsmässa. Tog tillbaka mitt flicknamn. Ny var det så, att jag hade tagit alla mina examen som gift. Likaså hade jag haft mina anställningar under den tid jag bar på min mans efternamn. Jag tror, att det var ett problem med det när jag sökte jobb. Eftersom mina arbetsintyg och betyg samt examensbevis stod på mig med det förra efternamnet, så bifogade jag i min ansökning ett utdrag från Folkregistret där det framgick att jag hade bytt namn. Men, inte en enda rekryterare någonsin frågade mig varför jag hade bytt namn. Kan tänka mig, att någon med god fantasi kunde tänka att jag var en fd brottsling som försökte etablera sig i samhället efter något brott och avtjänat straff. Jag fick aldrig något jobb utan det blev ett företag i stället.

Men, om det berodde på det bytta namnet och olikt namn i betygen, vet jag inte.

dellartista - Ej medlem längre2010-04-21 16:14

Emollas, behåll båda era egna efternamn. Ett namn är en del av ens idintitet. Sin identitet skall man behålla trots att man gifter sig.

Jag rekommenderar verkligen att du behåller ditt eget efternamn.

Maad Max2010-04-21 16:14
Antal inlägg: 1123

Inga problem alls. Det är bara med ID-handlingar det kan bli struligt.
Men om du inte hinner få nytt körkort osv. kan du ju alltid visa upp intyg att du bytt efternamn. det är fullt giltligt!

Emollas2010-04-21 16:21

Ja jag har ju min sjuksköterske legitimation i namnet Särehag. Så där måste jag sökert visa upp ett intyg på att jag har bytt namn...

visst är det en identitet man har men frågan är vilket namn man ger barnen i så fall om man behåller sitt eget

dellartista - Ej medlem längre2010-04-21 16:32

Mina barn har också unika efternamn, som de har kvar trots att de är gifta. Deras barn har dubbelnamn, alltså de använder både fars och mors efternamn. Det är snyggt, tycker jag.

ViktorWig2010-04-21 16:38
Antal inlägg: 442

Jag bytte efternamn för 2 veckor sedan, Jag beställde nya bankkort och nytt körkort bara.

Nu mer heter jag Lejonstig och det finns bara 3 st i Sverige, Jag min pappa och min lillesyrra. Lite kul att ha något som ingen annan har.

Maad Max2010-04-21 16:57
Antal inlägg: 1123

Jag tog min mammas efternamn, Maad istället för Persson som jag hette tidigare.
Personligen anser jag att jag numera har det coolaste efternamnet i världen!
;-)

Lillstölla2010-04-21 17:23
Antal inlägg: 23831

Om ni skulle välja att behålla era respektive efternamn så är det inget hinder att era barn får bådas efternamn. Så har mina kusiner, de har både sin mammas och pappas efternamn.

Sona2010-04-21 17:26
Antal inlägg: 79

Och jag bytte namn till Lejonstjärt. Bara en person som har det i Sverige! Lite kul att ha ett annorlunda namn. Sen om det låter taget och adelswannabe spelar ingen roll.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?