Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 70 |
Mobilspel
| Pågående | 19 626 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| älskaTess | 2010-04-26 15:18 | |
![]() | Ordlekar att leka förrutom alfapet Hej. Jag är ett stort fan av att leka med ord. kan du någon kul lek? Dela med dig. jag börjar med en ordlek som jag brukar spela som är fantastisk kul. bäst är att vara två personer tycker jag. men tre upp till fyra fungerar bra. sen blir det nog lite för många. Det går till såhär Alla ritar upp varsitt rutnät med 5*5 rutor som man sen döljer för motspelaren. Sen börjar en av spelarna att säga en bokstav som båda då sätter in i sin spelplan. när alla är klara säger nästa spelare en bokstav som alla sen skriver in. så fortsätter man tills alla rutor är fulla. då räknar man ihop poäng som man får för orden som man lyckats bilda. 10 poäng om man lyckas med ett 5 bokstävers ord sen lika många poäng som ordet har bokstäver för de andra små orden. ________ s|p |o |t |t | 10 poäng å|n |g |a |r| 10 poäng n|å |d |f |i | 3 poäng g|j |k |r |c | 0 poäng p|r |i |c |k | 10 4 |2 |1|2| 10| Totalt nu då 52 poäng . vi brukar vara ganska snälla med vilka ord som är tillåtna och böjningar brukar vi köra med. fråga om något är oklart. | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-04-26 15:22 | |
![]() | Finns ett forum för ordlekar. | |
| älskaTess | 2010-04-26 15:23 | |
![]() | jo jag har kollat där men hittar inga lekar så som man gör hemma. där håller folk bara på med lekar som man gör i forumet mer. kanske borde lagt denna där iofs men det spelar väl ingen större roll | |
| Lillstölla | 2010-04-26 15:24 | |
![]() | Har en variant min bror och jag brukade leka när vi var små, först bestämmer man en kategori, typ bilar, maträtter eller kändisar som exempel. En av er börjar och kanske säger volvo då ska nästföljande säga en annan bil som börjar på o. Är inte så avancerat men skoj nån gång ibland. Vi räknar en poäng per ord och kan ju vara hur många som helst egentligen. | |
| Katta_79 | 2010-04-26 15:27 | |
![]() | Jo men du får starta en sådan tråd där tror jag, annars flyttas den,, | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-04-26 15:31 | |
![]() | älskaTess: Jo, det spelar roll, om man läser reglerna. Men lägg den där istället.:) | |
| älskaTess | 2010-04-26 15:38 | |
![]() | Lillstölla: Ah den klassikern =) denna hade jag glömt av. gjorde nog den lite när man var liten. Inte dum alls. Sirus: Hmm jag vet inte hur man flyttar. Det kanske de gör sen när det blri daxs =) | |
| hjärtevännen | 2010-04-26 16:15 | |
![]() | Den här är rätt trevlig också, inga hjälpmedel behövs. Man är bara två personer, den ena börjar med att säga en bokstav, den andra fortsätter (hela tiden måste man tänka på att det ska kunna bli ett ord). Den som blir tvungen att säga sista bokstaven så det blir ett ord förlorar. Egennamn och ord kortare än tre bokstäver tillåts inte. Böjningsformer är tillåtna. Man börjar turvis på nytt ord och först till fem vinster vinner. Ibland kan man försöka bluffa och det är upp till motståndaren att granska att man faktiskt har ett godkänt ord man tänker på i så fall. Lycka till! | |
| AnnaGbg | 2010-04-26 16:44 | |
![]() | Vi brukade tänka på ett ord ex. apelsin och sen se hur många nya ord vi kunde få ut av dom bokstäverna. Apelsin = apel, sin, in, ni, si, is, le, el,as, sal o.s.v. | |
| MrMinit | 2010-04-26 17:01 | |
![]() | Ordvrängare? Titta in på Gre Små Trisar på Facebook | |
| skrabban | 2010-04-26 17:03 | |
![]() | Jag har lekt en ordlek när jag var yngre som går till så här. Man kan vara två eller flera. Jag börja att säga gåse och så ska nästa person bilda ett nytt ord på sista bokstaven e i föregående ord, så håller man på tills inte någon kan bilda ett ord och den som inte kan bilda ord på sista bokstaven i föregående ord åker ut. | |
| skrabban | 2010-04-26 17:04 | |
![]() | Sedan finns det en ordlek som heter Kejsaren av Kina tycker inte om T vad tycker han om. Då ska man säga ord utan t för han tycker inte om bokstaven t. | |
| Jumanjia | 2010-04-26 17:16 | |
![]() | jag har en lek men jag vet inte om det räknas som ordlek. juh flera man är destå svårare blir det :-) Jag tror namnet på den heter "land och rike" Alla har ett varsit papper.. alla kommer överens om några huvudrubriker (ca 5-6 brukar vara lagom) Tex. maträtt,stad,yrke,kändis, land,djur mfl. bästa är om alla srkiver i samma ordning så är det lättare att räkna poängen. Sen börjar någon säga A högt, sen rabblar den alfabetet tyst för sig själv, tills nästa man säger stopp. och då skall man säga högt på en bokstav som man kom till (kommer man till ö utan att ngn säger stopp så fortsätter man om från början). man väljer också vilken takt man vill rabbla bokstäverna i huvudet.. Hur som helst. Den bokstaven som man säger då högt (tex K) så skall alla nu skriva K som första under varje rubrik. tex maträtt=Köttbullar och makaroner Stad= Kiruna (deltagarna kommer överens innan om det skall vara städer i hela världen eller bara sverige)(eller ngt annant land) om man väljer stad. Yrke= Konsulent. Kändis= Kim Basinger osv osv. Sen räknar man ihop poängen genom att jämnföra alla svaren. har två spelare eller flera tagit samma sak. te x Kiruna. då blir det bara 1 poäng. Men är man ensam om nått.. te x Kim basinger så får man 3 poäng... Sen brukar vi köra ca 10 omgångar.. Jg vet jag är jättedålig på att förklara saker kort, men jag jag hoppas ni förstår.. detta är som sagt en rolig lek att köra om man är ngr som har tråkigt | |
| Lillstölla | 2010-04-26 17:41 | |
![]() | Jag fick ett spel i julklapp som heter Med andra ord, skitskoj!!! Man ska på tid spela i lag två och två. den ena drar ett ord och så ska man förklara ordet utan att säga det. Det finns olika kategorier, människor ställen osv. Kan till exempel få Eiffeltornet och så försöka förklara det. Mycket skoj! | |
| skrabban | 2010-04-26 17:53 | |
![]() | Jag har också spelat med andra ord. Det är ett jätteroligt spel. | |