Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 18 484 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| EttanPortion | 2010-04-27 04:17 | |
![]() | Transvetism Jag tänkte börja med att berätta lite bakgrund till varför jag startar denna tråd. Jag har sedan jag var 13-14 år gammal regelbundet "klätt ut" mig i det andra könets kläder (för mig damkläder). Idag är jag 23 år gammal och har alltså i ett decennium burit på denna hemlighet. Jag har äntligen på olika sätt börjat prata med folk över nätet mer seriöst. Vissa som bor i närområdet pratar jag om att gå ut på en nattklubb i Malmö som riktat in sig på transpersoner, personer som är intresserade av det eller bara personer som vill umgås på ett trevlig och icke fördömande sätt. Detta kommer jag förmodligen genomföra med honom men utan familjens och vännernas vetskap. Undersökningar visar på att cirka 5% av befolkningen har någon form av transvestitism i sig (Finns massa olika och jag orkar inte gå igenom dem här och nu). Det betyder alltså att av 20 slumpmässigt valda personer är en trans. Fundera på hur många människor ni känner och dividera det antalet med 20 så får ni fram hur många av dina vänner och bekanta som förmodligen bär på hemligheten. Detta betyder att det finns tusentals likainnande som kanske aldrig kommer ut med vem man är, vilket jag tycker är jättehemskt. Man ska väl kunna leva sitt liv som man själv vill..! Jag tänkte vi som är i situation kan prata, vi som varit i den och kommit ut, vi som känner någon eller folk som är nyfikna och har frågor. | |
| Eiras - Ej medlem längre | 2010-04-27 08:07 | |
![]() | Jag har några bekanta som är transvestiter i nån form. Det jag inte greppar är vad ni får ut utav det. Förr trodde jag det var sexuellt, men så är ju inte fallet. Finns det nån info sida som är informativ om just det så skulle jag gärna läsa den. | |
| le-lou | 2010-04-27 08:10 | |
![]() | Jag har en fråga som jag undrar över. Det jag undrar över, vad är det riktigt som gör att en man vill bära tjejkläder? Alltså, vilken känsla är man ute efter som transvestit? Är det sexuellt, alltså är det att ni blir upphetsade av att bära de här kläderna, eller är det något helt annat? För vad jag förstår så handlar det inte om att man faktiskt vill "bli" kvinna på riktigt, som de personer som upplever sig ha fel kropp och genomgår könsbyte? | |
| EttanPortion | 2010-04-27 08:30 | |
![]() | Där finns några olika typer som man ofta pratar om. Dels finns det som le-lou skriver de som vill genomgå ett könsbyte, s.k. transsexuella och det finns dem som enbart får ut något sexuellt. På frågan vad man får ut av det önskar jag att jag hade ett klokt och bra svar till dig. Kollar man på wikipedia så skriver dem "En transvestit är en person som har behov av att klä sig och agera som ett annat kön." Jag tror att det har just med ordet behov att göra. Lite som folk som är beroende av nikotin, alkohol etc. Man kan klara sig utan men behovet gör att man mår bättre när man gör det. Sen är det klart varierande i vilket utsträckning. Det är jättesvårt att sätta fingret på just vad man får ut av det, en inre ro kanske. Alltså det handlar om att tillfredsställa sig själv på ett icke-sexuellt sätt. Jag skall fundera på en bättre förklaring. | |
| Ässät | 2010-04-27 08:45 | |
![]() | Jag minns när jag var på Priden 2003, det var första gången jag var där. Då gick det ett gäng transvestiter (klädda som damer) och det märktes hur fria dom kände sig. Kanske var det enda veckan på hela året som dom kände att dom faktiskt kunde klä sig öppet och fritt utan fördomar. Jag blev glad för deras skull men samtidigt ledsen över att det ska behöva vara så att dom inte vågar visa sig öppet alla andra veckor. | |
| LisaLong | 2010-04-27 09:42 | |
![]() | Jag känner ingen i min omgivning som är transvestiter. Men jag önskar dig lycka till och hoppas att allt går bra för dig. Va den du är, och vänner/släkt som inte kan acceptera dig är inte värda din vänskap. Bra med internet du kanske hittar nåt forum som just har den inriktningen. Och tänk på att det ALLTID är insidan som räknas, är du en trevlig person spelar det ingen roll vad du har på dig:) | |
| promenad - Ej medlem längre | 2010-04-27 10:01 | |
![]() | äsch vi hade en transa-stammis när jag jobbade i DK. | |
| EttanPortion | 2010-04-27 10:37 | |
![]() | Vadå stammis? Var och på vad? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2010-04-27 10:59 | |
![]() | en som kom och handlade i en dambutik ganska ofta, han körde sin lilla "teater" varje gång: "passar jag i de här örhängena" osv. Jag svarade: "Ja de passar fint till din hårfärg" (peruk) | |
| apbur | 2010-04-27 11:39 | |
![]() | Vad är det för skillnad på en transvestit och någon som mer eller mindre är besatt av rollspel? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-04-27 11:54 | |
![]() | Jag blev plötsligt sugen på Risotto. Märkligt. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-27 11:59 | |
![]() | Jag känner mig alltid som en transa när jag bär damkläder. Finns det någon som har dragit på sig höga klackar och kortkort utan att reflektera över känslan det ger? | |
| apbur | 2010-04-27 12:08 | |
![]() | Kommer man över 170 utan klackar så tror jag lätt man kan känna sig lite som en transa när man blir ännu längre. Jag känner mig nöjd när jag fixat till mig så det blir lite på gränsen till vulgo. Jag undrar vad det kallas att som kvinna vilja se ut som en transa? Är det vanligt, tro? | |
| Maad Max | 2010-04-27 12:09 | |
![]() | Att applicera procentsatsen på sin egen bekantskapskrets är nog inte tillämplig. Eftersom att den är selekterad på förhand mer eller mindre medvetet efter sexuella preferenser och dylikt. Men oavsett så är de nog sant det du skriver att det antagligen finns väldigt många där ute som "bär på hemligheten" och har svårt att prata med någon om det och få utlopp för sitt behov. Speciellt i mindre städer och bygder än STHLM, GBG och Malmö, som inte har klubbar osv. för just den här typen av intressen. För mig är det självklart att man ska få göra vad man vill med sin egen kropp, klä sig hur man vill, vara lagd åt vilket håll som helst. Bara man är ärlig mot sig själv så tror jag man blir lyckligast i längden. Lycka till med allt. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-27 12:10 | |
![]() | Nu när jag närmar mig trettio så kör jag med ganska tantiga kläder, typ elegant knytblus. Detta är ett slags rollspel från min sida och medvetet. Omgivningen märker säkert inte så stor skillnad. Det är spännande för mig att klä mig som en fin dam eftersom jag förut klädde mig som en liten slinka eller flickpojke. Som kvinna har jag alltså nån form av distans till kvinnokläder och det är kitsch och utklädning för hela slanten eftersom mitt inre jag är ganska androgynt och lika gärna kan ha joggingdress och gummistövlar (vilket det yttre jaget också har ibland). Min teori är alltså att damkläder i sig är spännande och extrema och lätta att uttrycka sig med. Man måste vara minimalist för att uttrycka sig och intressera sig för herrkläder. Eller så måste man skaffa t-shirts med tokroliga tryck... | |
| yolenaur | 2010-04-27 12:22 | |
![]() | apbur: Jo så känner jag ibland. Ettan: Om du inte redan är medlem på qruiser.com och darkside.se så tycker jag du ska bli det. Darkside kanske inte är lika självklart som qruiser, men det är enligt mig ett trevligare community. Ha det fint | |
| wildcard | 2010-04-27 12:23 | |
![]() | Jag håller med om det där att det känns som om någon skulle skrika: transa! när jag har klätt upp mig. Känns lite otäckt att vara "finklädd" och den känslan har jag haft sedan jag var ung... EttanPortion: Jag har en bekant som är transa. Han är en riktigt manlig man som ibland iklär sig kvinnokläder och då blir en kvinnlig kvinna. Han är gift och har barn, lever som de flesta andra, inget konstigt i övrigt vad jag har märkt. Bara en intelligent och trevlig människa som är mycket underhållande informativ att prata med. Det konstiga med "crossdressing" är att få lyfter sina ögonbryn över kvinnor i kostym och t.o.m slips medan en man i kjol/klänning är skitkonstigt! Hoppas att du blir accepterad av dina närmsta som min bekant har blivit! Lycka till! | |
| wildcard | 2010-04-27 12:24 | |
![]() | *underhållande och informativ* | |
| Skugga | 2010-04-27 12:36 | |
![]() | Apbur: Jag är 178 cm i strumplästen, har ca 50-talet par skor, de allra flesta med klack, upp till 12 cm. Det har roat mig att driva lite med fulla karlar på krogen som storögt fäller kommentarer av typen "Oj, vad du är lååång för att vara tjej!", jag har många gånger sänkt tonläget så mycket jag kunnat och svarat ungefär: "Du skulle bara veta hur svårt det var att lära sig gå i högklackat, vill du se operationsärren?" EttanPortion: Lycka till i livet och hoppas du hittar roliga ställen att leva ut på, du verkar vara en trevlig människa som funderar över saker, me like! Berätta gärna när du kommit på någon förklaring, som du skrev, jag är nyfiken! :) | |
| apbur | 2010-04-27 12:38 | |
![]() | Larvbrud, precis, det är kul att uttrycka sig med kläder. Inget ovanligt alls. Tycker begreppet transvetism förvirrar. Folk som gillar att klä ut sig borde ju ha nåt gemensamt vare sig det handlar om kvinnokläder, uniformer eller djurdräkter. Samma gäller folk med olika fetischer. Har man skofetisch känner man säkert mer gemensamt med nån som har nån annan fetisch än med folk som bär ett par skor för att det är praktiskt. Eller för all del nån som använder ett par speciella "utklädningsskor" för att få till den rätta looken. | |