Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade22
Mobilspel
Pågående19 605

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mrsH2010-05-05 11:11
Antal inlägg: 565

Bolån och ränta
Hur skulle du resonera i följande fall.
Mitt bolån förfaller bindingstiden på nu, vad är bäst att göra:
1. Ta rörlig ränta på hela beloppet?
2. Binda räntan, hur många år i så fall?
3. Kombinera dessa två? Hur skulle det i så fall fördelas?

Det handlar om 700 000 kr totalt.

Tycker det kan vara svårt att rådfråga banken, då det känns som att de gärna vill "tjäna" på en.

/mrsH

lillakia2010-05-05 11:25
Antal inlägg: 849

beror ju på hur stor skillnad det är på den nya räntan och den räntan du har

lillakia2010-05-05 11:26
Antal inlägg: 849

Oj, missförstod nog... förlåt

Sote2010-05-05 11:33
Antal inlägg: 3557

Jag har lån på 1,8 mille och har hälften bundna på två år och hälften på tremådares rörlig ränta. Om jag jämför med min granne som band alla sina lån på fem år när dom togs(vi köpte loss bostadsrätter samtidigt) så har ju jag tjänat massor på detta jämfört med dom. Men låser man på lång tid så blir ju räntan hög men man vet ju vad man får batala jämfört med kortare bindningstid eller rörligt. Det beror på hur stort utrymme man har för ev höjningar dvs hur lång tid vill du känna dig säker?

tydal2010-05-05 11:36
Antal inlägg: 548

Rörlig ränta brukar ju innebära att man binder på tre månader. Den räntan ligger i dag på runt 1,6% och man tror att den kommer börja stiga till hösten och kanske ligga på som mest 6% om något år.

På 700 000 innebär 6% en räntekostnad på 3 500 i månaden. Om du inte har några problem att ha råd med det tycker jag du ska ta rörligt på alltihop. Annars kanske 3-årsräntan kan vara en bra kompromiss. Men generellt så kostar alltid bundet lån mer, det du betalar extra för är ju en slags försäkring att oavsett vad som händer så vet du hur mycket din räntekostnad är.

Själv har jag haft rörlig ränta i flera år nu, men de pengar jag sparar på att ha lägre ränta lägger jag undan och sparar i fonder, så att den dagen räntan höjs kommer jag att amortera av med sparpengarna.

mrsH2010-05-05 11:40
Antal inlägg: 565

Det var smart tänkt med att spara pengarna till amortering.
Har själv varit inne på rörligt, men samtidigt blir jag lite orolig med tanke på allt snack om att "nu stiger det...". Fast å andra sidan, det har de ju sagt rätt länge nu.

Sote2010-05-05 11:43
Antal inlägg: 3557

Tydal-gud vad du är duktig. Själv har jag inte sparat en spänn utan lever för stunden. Blev nästan tvingad att börja pensionsspara men föredrar att inte tänka framåt. Tror ändå inte att jag lever så länge.

regression2010-05-05 11:48
Antal inlägg: 1563

Räntan kommer att stiga, men på sikt kommer det alltid vara bättre med rörlig.

Är du emellertid orolig och inte kan sova för en eventuell ränteshock så är det klart att du kan betala extra för att binda lånet. Men om tjugo år så kommer du att ha betalat mer än om du hade valt rörligt.

Chrull_42010-05-05 13:52
Antal inlägg: 107

betala kontant

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?