Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 615 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| harplutt | 2010-05-13 08:52 | |
![]() | ob-tillägg Är det nån som vet ifall arbetsgivaren istället för ob-tillägg får ge extra ledigt och kalla det heltid för att schemalagd tid plus ob tid blir 40 h. Har googlat men hittar inget. | |
| sanlin | 2010-05-13 09:15 | |
![]() | Det låter ju skumt. Meningen med ob-tillägg är ju att man ska få extra betalt för att jobba obekväma tider (helg o kvällar). Du får nog prata med facket om detta. Vad jobbar du med? | |
| sanlin | 2010-05-13 09:21 | |
![]() | Hittade några länkar här: www.personalekonomi....ts tid.aspx www.personalekonomi....ll agg.aspx sv.wikipedia.org/wik.../A rbetstid (här står det visserligen att det i regel utgår ersättning vid obekväm arbetstid, men kolla med ditt fack). | |
| Mindymoo | 2010-05-13 09:31 | |
![]() | Avtalet kan vara skrivet så att ordinarie arbetstiden förläggs även på kvällar/helger, då brukar arbetsveckan vara kortare än 40 timmar. Så det kan hända att man har kortare arbetsvecka men inget ob, i vissa enstaka fall. Vilket avtalsområde tror du att du tillhör? Även om du inte är med i facket är det deras avtal man bör kolla. | |
| harplutt | 2010-05-13 09:35 | |
![]() | Har sökt ett jobb inom handels som säger sig följa kollektivavtalen. Är således inte ansluten till något fack så de svarar inte på den här frågan. Men jag tycker också att det är skumt. Ifall man jobbar 8 h på en söndag vill man ju har 100 % ob inte va extra ledig en annan dag istället. Då blir ju inte veckoarbetstiden 40 h och därmed inte heltid. Ob tillägget är ju semestergrundande också så man förlorar ju på det med. | |
| Mindymoo | 2010-05-13 09:43 | |
![]() | www.av.se/lagochratt...te l06.aspx Läs paragraf 13, det är där man berör vilka tider på dygnet som är "normala". | |
| Sussmimmi | 2010-05-13 10:04 | |
![]() | Jag tror inte manfår göra så | |
| Mindymoo | 2010-05-13 10:06 | |
![]() | Handelsanställda har såvitt jag vet kvar ob-tillägg - men motparten Svensk Handel vill ta bort dem och baka in i lön, liksom Almega (arbetsgivarorgantisation en för tjänsteföretag). Men visst kan du ringa Handels och fråga om avtalet! | |
| Mindymoo | 2010-05-13 10:10 | |
![]() | Att arbetstid är förlagd så att säga alla dagar i veckan, det är en sak. Då finns det inget som säger att det ska finnas ob. Men om man jobbar kvällar/nätter bör det finnas ob-tillägg. | |
| dragabol | 2010-05-13 10:32 | |
![]() | Ett enskilt avtal kan reglera detta men då vet man i allmänhet om att man gått med på enskilt avtal .. där kan man göra upp om lite udda varianter. Dock låter det som en skum udda variant som inte är reglerat så - njäää det hade jag inte gått med på. | |
| bove | 2010-05-13 10:44 | |
![]() | Var som folk och gå med i facket. | |
| harplutt | 2010-05-13 11:12 | |
![]() | Är med i facket men inte handels =) | |